چگونه می‌توان موس‌های گیمینگ مرغوب با دکمه‌های متعدد را به مک‌بوک و آی‌مک اپل متصل کرد و تنظیمات کاملی برای عملکرد کلیدها تعریف کرد؟ این سوالی است که گیمرها و کاربران حرفه‌ای که از Magic Mouse اپل استفاده نمی‌کنند، می‌پرسند. در بخش قبل تنظیمات معمولی موس در مک را مرور کردیم و این بار با معرفی اپ USB Overdrive، تنظیمات پیشرفته و دلخواه موس را انجام می‌دهیم. با ۷۲۴ ترفند امشب همراه شوید تا طریقه‌ی صحیح استفاده از موس‌های حرفه‌ای در مک را بیاموزیم.

تنظیمات کلیدهای موس خود را با USB Overdrive سفارشی کنید

نرم‌افزار جالب و توانمند USB Overdrive رایگان نیست، نسخه‌ی کامل آن ۲۰ دلار قیمت‌گذاری شده ولیکن نسخه‌ی معمولی نیز اگر ۱۰ ثانیه نمایش تبلیغ حین اعمال تنظیمات موس را تحمل کنیم، تفاوت خاصی با نسخه‌ی پولی ندارد. این نرم‌افزار جانبی برای تنظیمات کامل و پیشرفته‌ی موس‌های گیمینگ طراحی شده است و به کمک آن می‌توان برای هر یک از دکمه‌های موس، عملکردی خاص در نظر گرفت. به عنوان مثال برای دکمه‌ی شماره ۴ موس عملی مثل نگه‌داشتن دکمه‌ی Shift و چپ‌کلیک را تنظیم کرد. این عمل در برخی اپلیکیشن‌ها کاربری خاصی دارد و در برخی هیچ کاربردی ندارد. بنابراین می‌توان این عمل را در یک نرم‌افزار خاص فعال کرد و در دیگر نرم‌افزارها، مأموریت دیگری در نظر گرفت. از منوی کرکره‌ای بالای صفحه حالت دلخواه را انتخاب کنید.

در تصویر زیر تنظیمات عملکرد کلیدهای موس را مشاهده می‌کنید. در لیست ۱۱ مورد دیده می‌شود و می‌توان به لیست اعمال، موارد جدید نیز اضافه کرد. البته می‌توانید این ۱۱ مورد اولیه را نیز حذف کنید.

برای اضافه کردن عملکرد جدید، روی دکمه‌ی + کلیک کنید و برای حذف موارد انتخاب‌شده، روی دکمه‌ی - کلیک نمایید. پس از کلیک روی علامت +، نرم‌افزار منتظر کلیک‌های موس و حرکات آن می‌شود و اکشنی جدید اضافه می‌کند، البته اگر کلید فشار داده شده، تکراری نباشد. می‌توانید به جای ایجاد اکشن جدید، روی یکی از موارد لیست مثل Button 4 کلیک کنید و برای آن عملکرد دلخواه خود را از سمت راست تعریف کنید.

در سمت راست عملکرد دکمه‌ها تنظیم می‌شود. به عنوان مثال اگر کلید چپ موس را حین تعریف اکشن جدید، فشار داده‌اید، می‌توانید نوع کلیک را به دبل‌کلیک تغییر دهید و تیک گزینه‌ای مثل Command را اضافه کنید. در نتیجه با کلیک کردن روی دکمه‌ی شماره ۴ موس، عمل نگه‌داشتن دکمه‌ی کامند و در عین حال دبل‌کلیک با کلید سمت چپ موس، اجرا می‌شود.

در مورد برخی کلیدها مثل چرخ موس، می‌توان جهت (بالا و پایین یا چپ و راست) و همین‌طور سرعت (تعداد خطوطی که با یک گام چرخش موس، اسکرول می‌شود) را تعیین کرد.

بخش دیگر در پایین لیست برای چرخ یا Wheel موس در نظر گرفته شده و به کمک آن می‌توان مشخص کرد که با کلیک کردن توسط چرخ موس، کدام کلید موس عمل می‌کند. اسلایدر Speed برای تنظیم دقیق‌تر سرعت موس طراحی شده و اسلایدر بعدی که می‌توان آن را فعال و استفاده کرد، شتاب یا Acceleration است که شتاب حرکت نشانگر موس را تنظیم می‌کند. هر چه شتاب بیشتر باشد، موس حین حرکات سریع، بیشتر جابجا می‌شود.

 بخش اول این مقاله: