شارژ بی‌سیم سریع‌تر است یا شارژ معمولی؟ تفاوت در چه حد است و آیا می‌توان روی شارژ بی‌سیم سریع که اخیراً در برخی محصولات پیاده‌سازی شده، حساب ویژه‌ای باز کرد؟ در این مقاله به انواع روش‌های شارژ باتری و مقوله‌ی سرعت شارژ بی‌سیم سریع می‌پردازیم. با ما باشید.

اخیراً اپل با معرفی آیفون ۸ و ۸ پلاس و آیفون X بار دیگر مقال شارژ بی‌سیم را داغ کرده است و با توجه به گران‌قیمت بودن وسایل جانبی اپل، این سوال مطرح می‌شود که آیا شارژ وایرلس مثل شارژ معمولی سریع است یا خیر؟

آیا شارژ بی‌سیم سریع مثل شارژ معمولی سریع است؟

اگر به چند سال پیش برگردیم، پاسخ روشن است. شارژ بی‌سیم به اندازه‌ی شارژ معمولی و از طریق سیم و شارژر مرغوب، سریع نیست. اما در حال حاضر شارژ بی‌سیم هم انواع معمولی و انواع سریع دارد و نمی‌توان با قاطعیت گفت که شارژ بی‌سیم کند و گران‌قیمت است!

سرعت شارژ بی‌سیم به چند عامل مثل شارژری که استفاده می‌شود و گوشی‌ای که به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود و فاکتورهایی مثل فاصله، بستگی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. قبل از هر چیز توجه کنید که انواع تکنولوژی شارژ شامل موارد زیر است:

شارژ معمولی از طریق کابل: اغلب گوشی‌های ارزان‌قیمت و میان‌رده از این تکنولوژی ساده و مفید بهره می‌برند و هزینه‌ی تمام‌شده نیز پایین است.

شارژ سریع با نام‌های Quick Chage و Dash Charge و Turbo Charge و Fast Charge و ... : در این تکنولوژی به جای استفاده از ولتاژ و جریان ۵ ولت و ۲ آمپر یا پایین‌تر، از ولتاژ یا جریان بالاتر استفاده می‌شود و در نتیجه سرعت شارژ شدن باتری بیشتر می‌شود. استفاده از جریان یا ولتاژ بالا به این معنی است که شارژر و همین‌طور مدارات و تراشه‌های داخل گوشی می‌بایست پشتیبانی لازم را داشته باشند و طبعاً‌ هزینه‌ی تمام‌شده بالاتر خواهد بود.

شارژ بی‌سیم: شارژ بی‌سیم مطالب با استاندارد معروفی مثل Qi صورت می‌گیرد و سرعت شارژ معمولاً پایین‌تر از شارژ سیمی است.

شارژ بی‌سیم سریع یا Fast Wireless Charging: شارژ سریع به صورت بی‌سیم که سریع‌تر از شارژ وایرلس معمولی است و طبعاً در برخی گوشی‌ها و شارژرها تکنولوژی آن پیاده‌سازی شده و هزینه‌ی بالاتری دارد.

اگر شارژ سریع را با شارژ بی‌سیم سریع مقایسه کنیم، طبعاً سرعت شارژ سریع از طریق سیم و شارژر مرغوب، بالاتر است. اما اگر شارژ بی‌سیم سریع را با شارژ معمولی سیمی قیاس کنیم، ممکن است شارژ بی‌سیم سریع بهتر باشد. در حقیقت شارژ بی‌سیم سریع به قدری سریع است که بتوان آن را جایگزین شارژ معمولی کرد، هر چند هزینه‌ی تمام شده بیشتر می‌شود و این تکنولوژی صرفاً در گوشی‌های رده‌اول پیاده‌سازی شده است.

مزایا و معایب شارژ بی‌سیم سریع یا Fast Wireless Charging

به مقوله‌ی آیفون ۸ و تکنولوژی شارژ آن برگردیم. در آیفون‌های جدید اپل تکنولوژی شارژ سریع را پیاده‌سازی کرده ولیکن برای شارژ سریع آیفون می‌بایست کابل لایتنینگ به USB نوع C و همین‌طور شارژر USB C خاصی تهیه کرد. در حقیقت گوشی‌هایی که تکنولوژی شارژ سریع دارند، شارژر و کابل مرغوب لازمه‌ی بهره‌مندی از این تکنولوژی مفید است. همین موضوع در مورد شارژ بی‌سیم نیز مصداق دارد و باید شارژری با کیفیت بالا تهیه کرد. بنابراین اولین عیب یا در حقیقت ویژگی این است که هزینه‌ی تمام‌شده بالاتر خواهد بود.

یکی از اشکالات شارژرهای بی‌سیم سریع این است که به دلیل داغی بیشتر، فن کوچکی دارند و کمی سروصدا ایجاد می‌کنند! این صدای کم از نظر برخی کاربران قابل‌تحمل نیست و به همین علت به استفاده از تکنولوژی شارژ بی‌سیم سریع در هیچ گوشی‌ای فکر نمی‌کنند و در نتیجه قابلیت شارژ بی‌سیم سریع را در گوشی خود غیرفعال می‌کنند.

و مزیت اساسی شارژ بی‌سیم و شارژ بی‌سیم سریع: زمانی که در تاریکی شب از گوشی استفاده می‌کنید، نیازی به روشن کردن لامپ‌ها و اتصال کابل شارژ با دقت و حوصله نیست! کافی است گوشی را روی استند شارژ بی‌سیم رها کنید و به خواب عمیق فرو بروید. سهولت استفاده و دست‌وپاگیر نبودن، مزیت اصلی شارژ بی‌سیم نسبت به شارژ معمولی است. البته اگر سرعت شارژ بی‌سیم بسیار پایین باشد و به جای مدت زمانی کوتاه، چند ساعت در انتظار شارژ شدن گوشی باشید، این مزیت اساسی از بین می‌رود.