ویندوز ۱۰ بخشی به اسم Quick Access یا دسترسی سریع را در ویندوز اکسپلورر اضافه کرده که در آن می‌توان فولدرهای پراستفاده را به صورت دستی پین کرد و همین‌طور آخرین پوشه‌های پراستفاده به صورت خودکار به آن اضافه می‌شود. در ۷۲۴ ترفند امروز می‌خواهیم با روش حذف فولدرهایی که اخیراً باز شده از Quick Access در ویندوز ۱۰ آشنا شویم.

دسترسی سریع یا کوئیک اکسس بخش مفیدی است چرا که فولدرهایی که اخیراً به وفور استفاده شده را لیست می‌کند و می‌توان به سرعت مسیرهای پرکاربرد را باز کرد. حتی می‌توان فولدری را به این بخش اضافه کرد، کافی است فولدر موردنظر خود را باز کنید و سپس روی Quick Acess راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Pin current folder to Qucik access را انتخاب کنید.

ممکن است به دلایل مختلف تمایل نداشته باشید که آخرین پوشه‌های پراستفاده و همین‌طور آخرین فایل‌های باز شده، در این بخش نمایان شوند. به خصوص اگر کامپیوتری به صورت مشترک استفاده شود، نمایش فولدرهای اخیر ممکن است امور شخصی را فاش کند! خوشبختانه می‌توان یک پوشه‌ی خاص و یا همه‌ی آیتم‌های این بخش را پاکسازی کرد و هیچ ردپایی به جا نگذاشت.

حذف یک فولدر یا فایل خاص از فولدرهای اخیر Quick Access ویندوز ۱۰

برای حذف یک آیتم خاص، روی آن راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Remove from Quick access را انتخاب نمایید. آیتم موردنظر از لیست حذف می‌شود.

حذف تمام فولدرها و فایل‌ها اخیر از Quick Access ویندوز ۱۰

برای حذف تمامی موارد، ابتدا روی منوی File اکسپلورر ویندوز کلیک کرده و گزینه‌ی سوم یعنی Change folder and search options و یا گزینه‌ی مشابهی به اسم Options را انتخاب کنید.

پنجره‌ی Folder Options‌ ویندوز نمایان می‌شود. در تب General یا تنظیمات عمومی، بخشی به اسم Privacy یا حریم شخصی وجود دارد. در این بخش با کلیک کردن روی دکمه‌ی Clear می‌توان تمام آیتم‌هایی که اخیراً استفاده شده را پاکسازی کرد. آیتم‌های اخیر نه تنها از Qiuck Access بلکه از صفحه‌ی اصلی فایل اکسپلورر ویندوز نیز حذف می‌شوند.

توجه کنید که برای حفظ فایل‌های اخیر از Quick Access، کافی است تیک گزینه‌ی Show recently used files in Quick Access را اضافه کنید و تیک گزینه‌ی دیگر را حذف نمایید تا فقط پوشه‌ها حذف شود. برعکس آن نیز ممکن است، با اضافه کردن تیک گزینه‌ی Show frequently user folders in Quick access فقط پوشه‌ها نمایش داده می‌شوند.

پس از انجام پاکسازی، بار دیگر تیک هر دو گزینه را اضافه کنید و روی دکمه‌ی Apply کلیک کنید تا تنظیمات به حالت عادی برگردد و صرفاً‌ آیتم‌های اخیر از لیست حذف شده باشد. پس از پاکسازی، Quick Access خالی است و می‌بایست کمی از ویندوز استفاده کرد تا این بخش مجدداً آیتم‌هایی را نمایش دهد.