پر کردن حافظه‌ی آیفون کار ساده‌ای است. کافی است کمی فیلم‌برداری کنید و مدتی به نصب بی‌رویه‌ی اپ‌ها بپردازید. اما سوال اساسی این است که بهتر است چقدر از حافظه‌ی آیفون خالی بماند تا عملکرد آن همواره سریع و روان باشد؟ در ادامه به مقوله‌ی استفاده‌ی بهینه از حافظه‌ی ذخیره‌سازی آیفون می‌پردازیم.

شاید در سیستم عامل ویندوز و مک و لینوکس، با وجود هارددیسک‌های حداقل ۱ ترابایتی امروزی، مشکل کمبود حافظه‌ی خالی درایو نصب سیستم عامل، کمتر نمود پیدا کند و راه حل نیز اختصاص فضای بیشتر به درایو اصلی باشد، اما در گوشی‌‌ها و به خصوص مدل‌هایی که حافظه‌ی داخلی ۸ یا ۱۶ گیگابایت دارند، حافظه با کمی استفاده‌ی خاص مثل فیلم‌برداری و حتی نصب چند بازی حجیم، پر می‌شود! پر شدن حافظه ممکن است عملکرد سیستم عامل را تحت تأثیر قرار دهد و با افت سرعت مواجه شویم. تا زمانی که حافظه‌ی آیفون به شدت پر نشود، هشدار و خطایی نمایان نمی‌شود، اما قبل از این مرحله نیز باید محدوده‌ی مشخصی را در نظر بگیریم.

معمولاً سوال کاربران آیفون این است که چطور حافظه‌ی داخلی را خالی کنیم؟ اما بد نیست قبل از خالی کردن حافظه، بدانیم که حداقل حافظه‌ی خالی می‌بایست چند مگابایت یا گیگابایت باشد تا سیستم عامل کند نشود.

کمپانی اپل در این مورد اظهارنظر نکرده و توصیه‌ی خاصی وجود ندارد. تنها چیزی که اپل به آن می‌پردازد این است که برای نصب کردن بروزرسانی‌ها و نسخه‌های جدید سیستم عامل iOS، حداقل فضای خالی حافظه می‌بایست چقدر باشد.

iOS معمولاً فایل‌های زیادی را در بخشی از حافظه‌ی خود به صورت کش‌شده نگهداری می‌کند تا دسترسی سریع‌تر شود و سیستم عامل روان‌تر عمل کند. در برخی روش‌های خالی کردن حافظه‌ی آیفون، فایل‌های کش‌شده حذف می‌شوند و طبعاً سرعت سیستم عامل کمی پایین می‌آید. اینکه چه مقدار فضا برای این بخش خالی بگذاریم، چیزی است که با سعی و خطا و بررسی عملکرد مشخص می‌شود و در حقیقت می‌بایست به تجربه‌ی کاربران استناد کرد.

هاوتوگیک برای پاسخ به این سوال که میزان حافظه‌ی خالی در حالت بهینه چقدر است، از چند گوشی و تبلت اپل با سیستم عامل iOS 10 استفاده کرده است. اپلیکیشنی حذف نشده و کش نیز خالی نشده است. حافظه‌ی ذخیره‌سازی با ذخیره کردن فایل‌های مختلف نزدیک به پر شده و عملکرد ابزار اپلی، بررسی شده است. و اما نتیجه چیست؟

نتیجه‌ی اول این است که درصد حافظه‌ی خالی مهم نیست بلکه مقدار حافظه‌ی خالی مهم است. به عنوان مثال نمی‌توان گفت که ۱ درصد حافظه‌ی خالی مناسب است بلکه باید این عدد را بر حسب مگابایت بیان کرد.

نتیجه‌ی دوم این است که اگر میزان حافظه‌ی خالی به کمتر از ۲ گیگابایت برسد، تدریجاً کندتر شدن سیستم عامل را حس می‌کنید. حتی سوییچ کردن بین تب‌های یک مرورگر حین وب‌گردی نیز کندتر می‌شود و شاید در نگاه اول تصور کنید که آیفون فعلی شما کند است و برای اپ‌های سنگین‌تر و جدیدتر، می‌بایست سراغ آیفون بعدی بروید!

نتیجه‌ی سوم این است که اگر فضای خالی به ۱ گیگابایت برسد، افت سرعت شدیدتر می‌شود و تیک زدن تصویر کاملاً محسوس است. با رسیدن به مرز ۵۰۰ مگابایت حافظه‌ی خالی، عملکرد سیستم عامل واقعاً کند می‌شود و آیفون از یک گوشی رده‌اول و گران‌قیمت به یک گوشی کند و ارزان‌قیمت تبدیل می‌شود! حتی گاهی برخی اپلیکیشن‌ها هنگ می‌کنند و پاسخ‌گویی‌شان صفر می‌شود.

برای بهینه بودن سرعت آیفون، چقدر حافظه خالی بگذاریم؟

با توجه به مباحث فوق، به نظر می‌رسد که در سیستم عامل iOS 10 می‌بایست حداقل ۲ گیگابایت از حافظه‌ی داخلی آیفون را بلااستفاده گذاشت تا فایل‌هایی که بهتر است کش شوند، به صورت خودکار کش شوند. بهتر است در نسخه‌ی جدید iOS نیز همین مرز را رعایت کنید.

در نهایت اگر حافظه‌ی داخلی به قدری پر شده که ۱ گیگابایت یا کمتر خالی مانده است، بهتر است برای انتقال فایل‌های ویدیویی و بازی‌های حجیم، سریعاً اقدام کنید چرا که افت عملکرد محسوس خواهد بود.