روش ریست کردن گوشی‌های اندرویدی و بازگشت به حالتی که گوشی از کارخانه خارج شده یا به عبارت دیگر Factory Reset کردن گوشی و البته تبلت، بسته به مدل و سازنده متفاوت است. با ریست کردن مشکلاتی مثل ویروسی شدن گوشی و همین‌طور تنظیمات نرم‌افزاری اشتباه، حل می‌شود و به علاوه گوشی با کمتر شدن اپ‌ها و پردازش‌های پس‌زمینه، سریع می‌شود. در ۷۲۴ ترفند امروز به روش کلی ریست کردن محصولات اندرویدی می‌پردازیم. با ما باشید.

برخی کاربران هر از گاهی از اطلاعات خود بکاپ تهیه کرده و گوشی را ریست می‌کنند تا جانی تازه به اندروید و اپلیکیشن‌های متعددی که نصب کرده‌اند، ببخشند. اما بهتر است از ابتدا در مورد کاربردی بودن اپ‌ها بیاندیشیم و اگر واقعاً اپلیکیشنی را به ندرت استفاده می‌کنیم، آن را نصب نکنیم. گاهی نسخه‌ی جدید اپلیکیشن‌ها مشکلات نرم‌افزاری یا اصطلاحاً باگ دارد و پس از بروزرسانی متوجه بروز مشکلات عملکردی در گوشی می‌شویم. در این صورت می‌توان صرفاً همان اپ خاص را حذف کرد و نسخه‌ی قدیمی‌تر یا نسخه‌ی ابتدایی که کارخانه روی گوشی قرار داده را استفاده کرد.

ریست فکتوری که گاهی به اشتباه فلش زدن ساده نیز گفته می‌شود، یکی از آخرین‌ راه‌های حل مشکلات نرم‌افزاری گوشی است چرا که با این عمل معمولاً اپ‌ها و تنظیمات و حتی فایل‌های شخصی و مخاطبین همگی از بین می‌روند و بازگردانی این موارد کمی وقت‌گیر است. به علاوه توجه کنید که تمام گوشی‌ها مکانیزم ریست فکتوری یکسانی ندارند و پس از این کار ممکن است ویروس‌ها در گوشی باقی بمانند! در این صورت فلش رام یا فلش کامل است که مشکلات را برطرف می‌کند و طبعاً نیاز به دانلود ایمیج کامل رام گوشی و طی کردن مراحل پیچیده‌تر دارد.

در ادامه مراحل ریست کردن گوشی گلکسی اس ۶ را مرور می‌کنیم که با کمی تغییر و دقت، در مورد تمام گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی کاربرد دارد.

توجه: قبل از ریست فکتوری بکاپ تهیه کنید چرا که فایل‌ها و تنظیمات در اغلب گوشی‌ها به صورت کامل از بین می‌رود.

چگونه گوشی اندرویدی را ریست فکتوری کنیم؟

برای factory reset کردن گوشی یا تبلت اندرویدی ابتدا به صفحه‌ی خانه رجوع کنید و روی آیکون اپلیکیشن Settings‌ تپ کنید. اگر این آیکون را روی صفحه‌ی خانه قرار نداده‌اید، روی کشوی اپ‌ها تپ کنید و در لیست اپ‌ها به دنبال آن بگردید. روش ساده‌تر استفاده از نوار بالای صفحه است. آن را به پایین بکشید و به دنبال آیکون چرخدنده‌ای‌شکل تنظیمات باشید.

در اپ تنظیمات به بخش General‌ یا General Management مراجعه کنید. در برخی محصولات گزینه‌ی Backup & Reset برای بکاپ گرفتن و ریست فکتوری در نظر گرفته شده که به اندروید خام گوگلی شبیه است.

در صفحه‌ی بعد روی دکمه‌ی Reset تپ کنید.

 روی دکمه‌ی Reset Device تپ کنید. 

 با تپ کردن روی این دکمه، گوشی ری‌استارت شده و واحد محیط ریکاوری می‌شود و در ادامه پاکسازی اطلاعات آغاز می‌شود. توجه کنید که تمام فایل‌های شخصی مثل تصاویر و ویدیوها نیز حذف می‌شوند.

نحوه‌ی ریست کردن تنظیمات گوشی اندرویدی

اگر مشکل گوشی به تنظیمات نرم‌افزاری آن مربوط می‌شود، می‌توان صرفاً تنظیمات را بازنشانی کرد. به این منظور بار دیگر به اپلیکیشن تنظیمات مراجعه کنید. مسیر قبلی را طی کنید و بخش ریست بروید. در این بخش پس از تپ کردن روی دکمه‌ی Reset، روی گزینه‌ی Reset Settings تپ کنید و در صفحه‌ی بعدی نیز روی همین گزینه تپ کنید.

گوشی ری‌استارت می‌شود و اندروید بوت می‌شود. تنظیمات به حالت اولیه برمی‌گردد و شاید مشکلات برطرف شده باشد. توجه کنید که تنظیمات زبان، امنیت و تنظیمات حساب‌های کاربری گوگل و ... تغییری نمی‌کند.

چگونه تنظیمات شبکه را در گوشی‌های اندرویدی ریست کنیم

یکی از مشکلات شایع، تنظیمات شبکه و دیتا است. کاربران همواره از اینترنت سیم‌کارت یا از وای-فای برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند و گاهی تنظیمات را برای حل مشکل اینترنت دستکاری می‌کنند. لذا مشکل تنظیمات اشتباه یکی از مشکلات شایع در اندروید و همین‌طور iOS و دیگر سیستم عامل‌هاست.

برای ریست کردن تنظیمات شبکه نیز گزینه‌ای پیش‌بینی شده است. در برخی گوشی‌ها و تبلت‌ها، در کنار ریست فکتوری، ریست تنظیمات شبکه نیز قرار گرفته و در برخی گوشی‌ها و تبلت‌ها، گزینه‌ی موردبحث در بخش تنظیمات شبکه است و نه بخش بکاپ و ریست.

در گوشی گلکسی اس ۶ به مسیری که اشاره کردیم رجوع کنید و آخرین گزینه یعنی Reset Network Settings را انتخاب کنید.

گوشی ری‌استارت و سپس ری‌بوت می‌شود و تنظیمات شبکه به حالت اولیه بازمی‌گردد. بنابراین ممکن است برای دسترسی به اینترنت سیم‌کارت، به وارد کردن مواردی مثل APN نیاز باشد. در مورد وای-فای نیز رمز عبور شبکه‌های وای-فای شناخته‌شده، حذف شده است و می‌بایست از نو تنظیم شود.