داشتن یک کانون پخش وایرلس در هر نقطه‌ای نیاز می‌شود، اصولاً در هر خانه یک مودم وایرلس موجود است، اما در زمان‌هایی که برق نیست یا در جایی قرار داریم که مودم همراهمان نیست می‌توانیم ویندوز لپ‌تاپ خود را به یک مودم تبدیل کنیم. ویندوز می‌تواند به یک کانون پخش وایرلس تبدیل شود و به شما امکان اتصال سایر دستگاه‌های مصرف کننده وایرلس را می‌دهد. اما چگونگی تنظیم این ویژگی بستگی به نسخه ویندوز مورد استفاده سیستم شما دارد.

اشتراک گذاشتن کابلی اینترنت در ویندوز ۸

متأسفانه ویندوز ۸ مانند از داشتن یک رابط گرافیکی همانند آنچه در ویندوز ۷ و ۱۰ موجود است بی‌بهره است؛ بنابراین راه‌اندازی شبکه مرکزی در این ویندوز کمی سخت خواهد بود. با این حال ویژگی اصلی همچنان وجود دارد و ما را به راه‌اندازی امیدوار می‌کند. تنها کافی است کمی دستور را در ویندوز وارد کنید تا بتوانید از این ویندوز نیز بهترین بهره را ببرید. ابتدا باید از اشتراک شبکه وایرلس خودتان با دیگر شبکه‌ها مطمئن شوید، سپس دکمه‌های ترکیبی Win + R را برای ورود به باکس “Run” فشار دهید. بعد از اجرای باکس دستورات عبارت “ncpa.cpl” را تایپ کرده و دکمه اینتر را بزنید.

در پنجره اتصالات شبکه، روی شبکه بی‌سیم خودتان کلیک راست کنید و روی گزینه “Properties” کلیک کنید.

در صفحه ظاهر شده وارد تب “Sharing” شوید و در این تب تیک گزینه اول را همانند تصویر موجود بزنید؛ سپس روی “OK” کلیک کنید.

در مرحله بعد با دسترسی ادمین وارد “Command Prompt” شوید. برای این کار می‌توانید از دکمه‌های ترکیبی Win + X استفاده کنید یا اینکه روی تسک‌بار کلیک راست کنید.

بعد از باز کردن برنامه، گام بعدی راه‌اندازی شبکه بی‌سیم با استفاده از کد دستوری زیر است:

netsh wlan set hostednetwork mode=allow ssid="<SSID>" key="<PASSWORD>"

بجای “SSID” نام شبکه و بجای عبارت “Password” پسورد شبکه را وارد کنید.

سپس شبکه با دستور زیر شروع خواهد شد:

netsh wlan start hostednetwork

در هر زمانی می‌توانید با اجرای این دستورات وضعیت و اطلاعات مربوط به شبکه خود را مشاهده کنید. این وضعیت شامل نام شبکه، تأیید هویت، نوع رادیو و تعداد افراد متصل را مشاهده کنید.

 

netsh wlan start hostednetwork

بعد از پایان تمامی مراحل قادر خواهید بود دستگاه‌های خود را بوسیله شبکه ad-hoc جدید متصل کنید.

اشتراک‌گذاری بی‌سیم در ویندوز ۷ یا ۸

اگر قصد به اشتراک گذاشتن شبکه اینترنت خود بصورت وایرلس در ویندوزهای ۷ و ۸ را دارید، باید بدانید در اینجا نیاز به یک نرم‌افزار سوم شخص ضروری است. پیشنهاد ما استفاده از نرم‌افزار “Virtual Router” است. دلایلی که ما این نرم‌افزار را به شما پیشنهادی دادیم خیلی ساده‌ هستند: رایگان و اوپن سورس‌ (کدنویسی باز) بودن در کنار نصب و محیط کاربری ساده است. همچنین برای اتصال ساده‌تر شبکه کابلی نیز می‌توانید از این نرم‌افزار استفاده کنید.

بعد از نصب نرم‌افزار، یک نام و پسورد برای شبکه خود انتخاب کنید؛ همچنین باید نوع ارتباط شبکه را نیز همانطور که در شکل مشخص ایت انتخاب کنید. بعد از انجام این سه کار روی “Start Vitual Router” کلیک کنید تا شبکه شما ساخته شود. نکته جالب این است که در پنجره موجود نیز می‌توانید لیستی از دستگاه‌های متصل به شبکه را مشاهده کنید.