تاچ‌پد لپ‌تاپ‌ها مثل موس سریع نیست و ارگونومی جالب موس را ندارد اما تاچ‌پد‌ها هم تنظیمات مفیدی دارند که سرعت کار را بیشتر می‌کند. در این مقاله با تنظیمات کلید میانی موس که توسط تاچ‌پد نیز انجام می‌شود، آشنا می‌شویم.

 تاچ‌پدها در گذشته از نظر قابلیت‌ها و سهولت استفاده، قابل‌قیاس با موس‌ها نبودند اما تکنولوژی تاچ‌پدها پیشرفت کرده است. تاچ‌پد لپ‌تاپ‌های امروزی بزرگ‌تر شده و حتی در برخی مدل‌ها می‌توان سطح تاچ‌پد را برای کلیک کردن فشار داد! حتی کمپانی اپل برای سیستم‌های دستاپی یک ترک‌پد جالب طراحی کرده است.

اما در نهایت تاچ‌پد انتخاب گیمرها و کاربران حرفه‌ای نیست! سرعت کار با تاچ‌پد کمتر است و به علاوه در تاچ‌پد کلید وسط موس وجود ندارد! اما خوشبختانه در سیستم عامل ویندوز، می‌توان برای کلید وسط موس نیز چاره‌ای اندیشید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ویندوز ۱۰ و تنظیمات تاچ پد دقیق یا Precision Touch Pad

اگر لپ‌تاپ شما تاچ‌پد مرغوبی دارد و گواهی تاچ‌پد دقیق مایکروسافت به آن تعلق گرفته، تنظیمات جالبی در ویندوز ۱۰ خواهید داشت و به راحتی می‌توانید دکمه‌ی میانی موس را تعریف کنید. به این منظور روی آیکون چرخدنده‌ای‌شکل اپ Settings در منوی استارت کلیک کنید. به بخش Devices>Touch Pad مراجعه کنید. در سمت راست اسکرول کنید تا به تنظیمات ژست‌های حرکتی برسید.

 روی منوی کرکره‌ای Taps کلیک کنید و از لیست گزینه‌ی Middle mouse button را انتخاب نمایید. اکنون با تپ کردن روی تاچ‌پد به صورت سه‌انگشتی، عمل کلیک وسط موس صورت می‌گیرد.

با تاچ‌پدهای معمولی لپ‌تاپ، کلیک وسط موس را تجربه کنید

طبعاً اغلب کاربرانی که لپ‌تاپ معمولی یا قدیمی دارند، تنظیماتی که در بخش قبلی اشاره شد را مشاهده نمی‌کنند. اما ناامید نشوید چرا که راه حلی برای این سیستم‌ها وجود دارد. بسته به اینکه درایور و تنظیمات نرم‌افزاری سازنده‌ی لپ‌تاپ چگونه باشد، مسیر انجام مراحلی که در ادامه عنوان می‌کنیم، متفاوت است. بنابراین با حوصله تمام تنظیمات و گزینه‌های موجود را بررسی کنید چرا که روش کار در هر سیستم، متفاوت است.

ابتدا کنترل پنل ویندوز را اجرا کنید و به مسیر Sound > Mouse کنید. معمولاً با نصب نرم‌افزار و درایور، در پنجره‌ی تنظیمات موس یک تب جدید اضافه می‌شود که ممکن است رنگی نیز باشد. به عنوان مثال نام این تب در یک سیستم خاص، Device Settings است. روی آن کلیک کنید و سپس روی دکمه‌ی Settings کلیک کنید.

در این بخش می‌بایست تنظیمات موجود را به دقت بررسی کنید. به دنبال گزینه‌ای مثل Taps یا Middle Click یا tap zones و یا tap actions بگردید. اگر گزینه‌ای ارایه شده، تیک آن را اضافه کنید و تنظیمات را با کلیک روی OK ذخیره نمایید.

ممکن است گزینه‌ای که تیک زده‌اید، همان کلیک میانی موس نباشد و اتفاقی رخ ندهد. بنابراین می‌بایست تنظیمات را با حوصله و یک‌به‌یک بررسی کنید.

توجه: که در برخی تاچ‌پدها، با تپ کردن در گوشه‌ یا گوشه‌ها می‌توان کلیک میانی موس را انجام داد. بنابراین روی گوشه‌ها نیز تپ کنید.

توجه: اگر درایور موس و تاچ‌پد را نصب نکرده باشید، ویندوز معمولاً آن را می‌شناسد ولیکن تمام قابلیت‌های عملکردی آن فعال نمی‌شود. لذا به وب‌سایت سازنده‌ی لپ‌تاپ مراجعه کنید و درایور تاچ‌پد را با انتخاب نسخه‌ی ویندوز، دانلود و نصب کنید.