حسگر اثر انگشت آیفون یا همان Touch ID، یکی از امکانات مفید سخت‌افزاری است. این حسگر نه تنها برای آنلاک کردن آیفون به کار می‌رود بلکه پرداخت الکترونیکی و خرید اپ‌ها و ... نیز به کمک آن امنیت بیشتری پیدا می‌کند. می‌توان حسگر اثر انگشت آیفون را در مواقع خاصی که امنیت گوشی در خطر است غیرفعال کرد تا گوشی با استفاده از انگشتان دست خودمان که به زور روی آن قرار گرفته! آنلاک نشود.

بله، همان‌طور که اشاره شد، حسگر اثر انگشت ویژگی امنیتی مفید است اما در مواقع خاص غیرمفید و مضر می‌شود. به عبارت دیگر ممکن است در شرایط خاص، کسی ما را مجبور کند که انگشت روی حسگر اثر انگشت بگذاریم. در این مواقع می‌توان تاچ آی‌دی آیفون را از طریق صفحه‌ی قفل غیرفعال کرد و تنها راه ورود، passcode یا رمز عبور خواهد بود.

چگونه بدون آنلاک کردن گوشی و رفتن به منوی تنظیمات، حسگر اثر انگشت را غیرفعال کنیم؟

برای غیرفعال کردن Touch ID آیفون از صفحه‌ی قفل، می‌بایست یک شماره‌ی اضطراری خاص را شماره‌گیری کنیم. البته این شماره در کشور هند کار می‌کند اما با شماره‌گیری آن، حسگر اثر انگشت قفل می‌شود و از کار می‌افتد، حتی اگر در کشور دیگری باشیم.

برای فعال کردن این قابلیت جالب و مفید، به اپلیکیشن تنظیمات آیفون مراجعه کنید و بخش Emergency SOS را پیدا کنید. گزینه‌ی Autocall را غیرفعال کنید تا گوشی شماره‌های اضطراری را شماره‌گیری نکند. کار تمام است!

برای قفل کردن حسگر اثر انگشت کافی است کلید پاور گوشی را ۵ بار پشت سرهم فشار دهید.

صفحه‌ی زیر نمایان می‌شود. می‌توانید روی دکمه‌ی Cancel تپ کنید و حتی اگر نمی‌توانید نمایشگر گوشی را محیط اطراف به دقت ببینید، هیچ دکمه‌ای را تپ نکنید! این صفحه پس از مدتی کوتاه پنهان می‌شود و حسگر اثر انگشت از این پس غیرفعال است و تنها راهی که گوشی آنلاک می‌شود، رمز عبور است.

پس از وارد کردن رمز عبور، در دفعات بعدی استفاده، حسگر اثر انگشت مثل حالت عادی خود کار می‌کند.

اگر گزینه‌ی تماس خودکار در تنظیمات را غیرفعال نکنیم، گوشی پس از پنج بار فشار دادن پیاپی کلید پاور، تماس برقرار می‌کند و شاید زمان لازم برای کنسل کردن تماس خودکار را نداشته باشیم. به همین علت است که در ابتدا به روش غیرفعال کردن تماس خودکار پرداختیم.