یکی از مشکلات کاربران وب این است که گاهی وارد چند وب‌سایت می‌شوند و یکی از وب‌سایت‌ها با پخش خودکار ویدیو و صدا، ناگهان آنها را میخکوب می‌کند و مزاحم کار می‌شود. می‌توان وب‌سایت‌هایی از این دست را Mute یا ساکت کرد و راحت به وب‌گردی پرداخت. در وب‌گرد ۷۲۴ امروز، به روش بی‌صدا کردن وب‌سایت‌های دارای پخش خودکار ویدیو می‌پردازیم. با ما باشید.

بی‌صدا کردن یکایک تب‌های باز در مرورگرهای مختلف ساده است اما پاسخی برای مشکل کاربران حرفه‌ای که مداوماً تب‌های زیادی باز می‌کنند و مرتباً مجبور می‌شوند که صدا را کم کنند، نیست. راه حل بهتر این است که با یک تنظیم عمومی، صدای تمام تب‌ها و وب‌سایت‌ها را قطع کنیم. در مرورگرهای مختلف تنظیمات و راهکارهای متفاوتی برای این کار وجود دارد. از تنظیمات ساده گرفته تا نصب افزونه‌های جانبی. در ادامه به روش بی‌صدا کردن تمام وب‌سایت‌ها در مرورگرهای معروف و پرکاربرد می‌پردازیم.

چگونه صدای وب‌سایت‌ها را در گوگل کروم قطع کنیم؟

در مرورگر محبوب گوگل کروم، از اکستنشنی به اسم Silent Site Sound Blocker استفاده کنید. این افزونه پس از نصب روی مرورگر، کنترل کامل صداهایی که از مرورگر خارج می‌شود را به دست می‌گیرد. پس از نصب صدای تمام تب‌ها به صورت خودکار قطع می‌شود و می‌توان روی آیکون افزونه راست‌کلیک کرد و برخی وب‌سایت‌ها را مجاز یا غیرمجاز تنظیم کرد.

به این ترتیب افزونه‌ی Silent Site Sound Blocker یک راهکار مفید برای بی‌صدا کردن تمام وب‌سایت‌ها یا تعدادی وب‌سایت خاص است. حتی می‌توان با استفاده از گزینه‌ی Allow this time only که در منوی راست‌کلیک روی آیکون افزونه موجود است هم استفاده کرد و فقط در همان بازدید، وب‌سایت مربوطه قادر است صدا پخش کند.

زمانی که این افزونه نصب شده و فعال است، اگر وب‌سایتی جدید باز کنیم و صدایی پخش شود، یک پنجره‌ی کوچک نمایان می‌شود و در مورد پخش صدا سوال می‌شود. می‌توان یکی از چهار حالتی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید را انتخاب کرد. حالت سبز به معنی پخش همیشگی صداهاست. گزینه‌ی زرد برای مجاز دانستن در همین لحظه است و دفعات بعدی بار دیگر سوال می‌شود. گزینه‌ی نارنجی برای رد کردن اجازه‌ی پخش صدا در همین بازدید است و آخرین گزینه به معنی همواره بی‌صدا کردن وب‌سایت موردبحث است.

این افزونه ۴ حالت پخش صدا دارد.

  • پخش صدا از وب‌سایت‌های مجاز: Allow whitelisted only
  • بی‌صدا کردن پخش صدای وب‌سایت‌های لیست سیاه یا Block blacklisted only
  • سکوت کامل یا Silence all sites
  • وضعیت عادی و صدادار یا Allow all sites

بی‌صدا کردن وب‌سایت‌ها در مرورگر موزیلا فایرفاکس

در فایرفاکس نیز افزونه‌ی مفیدی به اسم Mute Sites by Default برای بی‌صدا کردن وب‌سایت‌ها موجود است ولیکن مثل افزونه‌ای که برای گوگل کروم معرفی کردیم، تنظیمات کاملی ندارد بلکه تنها قابلیت‌های آن اضافه کردن وب‌سایت به لیست سفید یا لیست صدادارهاست و سایر وب‌سایت‌ها همگی بی‌صدا می‌شوند.

برای اضافه کردن وب‌سایت‌ها به لیست مجاز، ابتدا به بخش add-onهای فایرفاکس رجوع کنید و سپس روی Extensions کلیک کرده و افزونه‌ی Mute Sites by Default را در لیست پیدا کنید. روی گزینه‌ی Options کلیک کنید و نام وب‌سایت‌ها را یک‌به‌یک وارد نمایید.

نحوه‌ی بی‌صدا کردن وب‌سایت‌ها در مرورگر سافاری

در Safari که از نرم‌افزارهای پیش‌فرض اپل است هم راهی برای بی‌صدا کردن وب‌سایت‌ها وجود دارد و خوشبختانه به نرم‌افزار اضافی و افزونه نیاز نیست. البته این ویژگی در سیستم عامل مک، نسخه‌ی OS X El Capitan و جدیدتر موجود است.

برای بی‌صدا کردن وب‌سایت‌ها کافی است یک تب در مرورگر سافاری باز کنید و سپس روی آیکون آبی‌رنگ بلندگو که در نوار آدرس دیده می‌شود، کلیک کنید. در این صورت تب‌هایی که صدا پخش می‌کنند، همگی بی‌صدا می‌شوند. می‌بایست پس از هر بار اجرای سافاری این کار ساده را انجام دهید.

برای صدادار کردن تب‌ها می‌بایست یک بار دیگر روی آیکون بلندگو کلیک کنید. اگر بی‌صدا کردن یک تب خاص مدنظر است، روی آیکون اسپیکر در همان تب کلیک کنید.

روش قطع کردن صدای وب‌سایت‌ها در مرورگر Opera

مرورگر اپرا هم به صورت پیش‌فرض قابلیت قطع کردن صدای وب‌سایت‌ها را دارد. به این منظور روی تبی دلخواه راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Mute other Tabs را انتخاب کنید تا صدای سایر تب‌ها قطع شود. اگر حین وب‌گردی در تب‌های دیگر، به شنیدن صدای ویدیوها و فایل‌های صوتی نیاز پیدا کردید، همان تب خاص را صدادار کنید.

اشکالی که در مرورگر اپرا مثل مرورگر سافاری اپل وجود دارد این است که پس از هر بار اجرای مجدد مرورگر می‌بایست این فرآیند را تکرار کرد. به علاوه اگر تب جدیدی در مرورگر اپرا باز کنید، این تب بی‌صدا نیست!

بی‌صدا کردن وب‌سایت‌ها در مرورگر مایکروسافت اج

کاربران ویندوز ۱۰ که مرورگر Edge را به سایر انتخاب‌ها ترجیح می‌دهند، راهی برای قطع کردن صدای ویدیوها و فایل‌های صوتی ندارند! در حقیقت تنها راهی که برای قطع کردن صدا وجود دارد این است که صدای مرورگر اج را به کلی قطع کنیم و سایر نرم‌افزارها بتوانند صدا پخش کنند.

برای قطع کردن یا کم و زیاد کردن صدای یک نرم‌افزار در سیستم عامل ویندوز ۱۰، روی آیکون بلندگو در سینی ویندوز (بخش کنار ساعت) راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Open Volume Mixer را انتخاب نمایید. یک میکسر توانمند نمایان می‌شود که نام و بلندی صدای هر نرم‌افزار در آن گنجانده شده است. مرورگر اج را پیدا کنید و صدای آن را به سطح صفر نزدیک کنید.