پاک شدن اطلاعات و اسناد شما در هنگام کار با لپ‌تاپ و کامپیوتر به دلایل مختلف همچون قطع ناگهانی برق اتفاق ناخوشایندی است، بخصوص اگر در حال کار روی پروژه مهمی باشید. بهترین راه برای مقابله با چنین اتفاق ذخیره کردن فایل بصورت اتومات است؛ زیرا این کار توسط خود سیستم انجام می‌شود و دیگر به‌سبب فراموش کردن شما اتفاقات این چنین رخ نخواهد داد. اما تنظیم ذخیره اتوماتیک در نرم‌افزارهای معروف و کاربردی ویندوز چگونه است؟

مرورگر اینترنت

آيا تا بحال با هنگ کردن مرورگر خود و یا عدم پاسخگویی نرم‌افزار مواجه شده‌اید؟ برای اینکه قبل از چنین اتفاقاتی از صفحات باز شده و تب‌های موجود یک ذخیره تهیه کنید، کافی است تا یک افزونه بر روی مرورگر نصب کنید.

این افزونه به شما امکان می‌دهد تا با مراجعه به بخش کنترل تاریخچه به مطالب دست پیدا کنید. البته روش‌های جایگزین متفاوتی دارند، اما این روش به‌خوبی کار می‌کند.

مجموعه آفیس

نرم‌افزارهای مجموعه آفیس بصورت اولیه و پیش‌فرض تابعی برای ذخیره اتوماتیک فایل‌های شما ندارد. البته یک روش معمول برای ذخیره اسناد در حین کار استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl + S است؛ با این حال، اگر از نسخه آفلاین این مجموعه استفاده کنید، هر تغییری که ایجاد می‌کنید بصورت اتوماتیک ذخیره می‌شود. خبر خوب درباره برنامه‌های این مجموعه داشتن ویژگی به‌نام AutoRecover که در ورد، اکسل و پاورپوینت موجود است می‌باشد.

درصورتی که برنامه بصورت غیر منتظره‌ای متوقف شود، این ویژگی برای ذخیره فایل شما اقدام می‌کند. زمانی‌که برنامه را مجدداً باز می‌کنید، به شما پیغامی مبنی‌بر تلاش برای ریکاوری فایل می‌ٔدهد؛ توجه داشته باشید که باید به این روش بعنوان یک حرکت ایمنی‌بخش نگاه کنید نه ذخیره هر فایلی. برای فعال کردن ویژگی ریکاوری اتوماتیک باید آدرس زیر را در برنامه‌های آفیس دنبال کنید:

File > Options > Save

لازم به ذکر است، می‌توانید زمان هر بار ریکاوری را بدر همان صفحه تنظیم کنید.

Outlook

تنها استثنا موجود در این مجموعه برنامه Outlook است که دارای ویژگی ذخیره خودکار است. هنگام ایجاد یک ایمیل، می‌توانید پس از چند دقیقه یک کپی از پیام خود ذخیره کنید.

این ویژگی یک اتفاق خیلی خوب را برای شما زمانی‌که در حال نوشتن پیام هستید رقم می‌زند، زیرا می‌توانید مطمئن باشید پیامتان در حال ذخیره شدن است. برای فعال کردن این ویژگی در این برنامه می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

File > Options > Mail and tick Automatically save items

Notepad

این نرم‌افزار از زمانی‌که با ویندوز ارائه شد، تغییر آنچنانی نکرده است. این نرم‌افزار برای یادداشت برداری ساده، بسیار سبک و کاربردی است؛ اما اگر به‌دنبال توانایی ذخیره خودکار هستید باید به سراغ برنامه دیگری بروید.

اسکرین‌شات

برای تهیه یک تصویر ذخیره در هر صفحه‌ای از ویندوز، می‌توانید از دکمه “prt sc” روی صفحه کلید استفاده کنید.

این دکمه از صفحه نمایش یک نسخه اسکرین‌شات تهیه می‌کند، که می‌توانید آن را بوسیله برنامه‌های مختلف از جمله “Paint” ذخیره کنید.

نرم‌افزار سوم شخص برای ذخیره خودکار

همانظور که قبلاً گفتیم، خیلی از برنامه‌های موجود در ویندوز امکان ذخیره خودکار ندارند. بنابراین یک راه حل برای این کار، استفاده از برنامه‌های سوم شخص و ذخیره فایل‌ها توسط این برنامه است. این برنامه می‌تواند حتی بعنوان یک ذخیره مجزا در کنار برنامه‌هایی که این ویژگی را دارند نیز کار کند. برنامه پیشنهادی ما “AutoSaver” است که با محیطی ساده همچون دکمه‌های ترکیبی Ctrl + S عمل می‌کند.

بعد از ورود به برنامه می‌توانید با زدن گزینه اضافه کردن، برنامه‌های مدنظر خود را برای تهیه ذخیره خودکار اضافه کنید. لازم به ذکر است به کمک این برنامه می‌توانید زمان‌های مختلفی را نیز برای ذخیره خودکار انتخاب کنید.