گاهی گوشی‌های اندرویدی مصرف دیتای بسیار زیادی دارند و مرتباً بسته‌های اینترنت تمام می‌شود و این سوال به وجود می‌آید که اینترنت من چطور به این سرعت تمام شده است؟ در ۷۲۴ ترفند امروز می‌خواهیم دلایل مصرف زیاد اینترنت و راه‌حل‌های مفید را بررسی کنیم. با ما باشید.

اگر اینترنت نامحدود داشته باشید یا ترافیک اینترنت ارزان باشد، شاید متوجه مقدار مصرف اینترنت گوشی خود نشوید اما حتی در این شرایط هم بهتر است روی مصرف خود نظارت کنید چرا که دانلود و آپلود غیرطبیعی ممکن است به از دست رفتن اطلاعات شخصی مثل ویدیو و عکس‌ها بیانجامد و یا ویروس‌های جدیدی از منابع ناشناخته به گوشی شما منتقل شوند! هیچگاه نباید ترافیک مصرفی اینترنت غیرطبیعی باشد.

در ادامه به راه‌حل‌ها و علل مصرف اینترنت بی‌رویه اشاره می‌کنیم.

به وای-فای با اینترنت ارزان‌قیمت وصل شوید

قبل از هر کاری می‌توان هزینه را با اتصال بهینه به اینترنت کاهش داد. منظور از اتصال بهینه این است که از وای-فای با ترافیک ارزان‌تر استفاده کنید. هنوز هم ADSL ارزان‌تر از اینترنت سیم‌کارت تمام می‌شود و به علاوه در طرح‌های بسته‌های ترافیک اینترنت، بسته‌های ارزان یا رایگان شبانه نیز به چشم می‌خورد. طبعاً منطقی‌تر آن است که در ساعت‌های خاص از روش‌های ارزان‌تری که فراهم شده استفاده کنید.

گاهی در اماکن عمومی وای-فای رایگان نیز موجود است. می‌توان بروزرسانی اپلیکیشن‌ها و ارسال یا دریافت فایل‌های حجیم را در این اماکن با هزینه‌ی ناچیز انجام داد.

مصرف دیتای اپ‌ها را از Settings بررسی کنید

در گوشی‌های اندرویدی با مراجعه به مسیر Settings Data Usage > Cellular data usage می‌توان ترافیکی مصرفی یکایک اپلیکیشن‌ها را بررسی کرد. اپ‌های پرمصرفی مثل مرورگر یا اپلیکیشن نقشه معمولاً در صدر لیست قرار می‌گیرند و این موضوع طبیعی است اما برخی اپلیکیشن‌ها مثل اپلیکیشن وضعیت آب و هوایی نیز ممکن است در این بخش قرار گرفته باشد. در این صورت به میزان استفاده‌ی خود از چنین اپ‌هایی و میزان مفید بودنشان فکر کنید. اگر واقعاً وضعیت آب و هوایی را مرتباً چک می‌کنید، اپ مربوطه را نگه دارید، در غیر این صورت آن را حذف کنید و یا مصرف دیتای آن را مسدود کنید!

برای مسدود کردن مصرف دیتا روی اپلیکیشن موردنظر تپ کنید و گزینه‌های موجود برای محدودیت مصرف داده را بررسی کنید.

اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات جمعی پرمصرف‌اند

اپلیکیشن‌هایی مثل فیس‌بوک و گوگل‌پلاس معمولاً ترافیکی مصرفی زیادی دارند و مرتباً از اینترنت برای بررسی بروز شدن پروفایل افرادی که دنبال می‌کنید و دیگر بروزرسانی‌ها، استفاده می‌کنند. قابلیت دیگری که در این اپ‌ها وجود دارد، Auto Backup یا پشتیبان‌گیری خودکار از تصاویر و ویدیوهاست. تصاویر و ویدیوها حجیم هستند و برای آپلود شدنشان روی سرورهای گوگل و فیس‌بوک، ترافیک زیادی مصرف می‌شود.

در این نوع اپلیکیشن‌ها ابتدا به Settings مراجعه کنید و پشتیبان‌گیری خودکار و نمایش نوتیفیکیشن‌ها و بررسی بروزرسانی‌ها را تا جایی که ممکن است محدود کنید. در برخی اپ‌ها این گزینه در تنظیمات وجود دارد که اموری مثل پشتیبان‌گیری خودکار فقط در زمانی انجام شود که گوشی به وای-فای متصل است. به این ترتیب مصرف اینترنت سیم‌کارت کمتر می‌شود و شاید نیازی به حذف کردن یا محدود کردن کامل این نوع اپلیکیشن‌ها نباشد.

کمتر ویدیو و عکس تماشا کنید!

برای تماشای ویدیو و عکس‌ها می‌توان از مرورگرهایی مثل گوگل کروم استفاده کرد و در عین حال اپ‌هایی مثل اینستاگرام و تلگرام نیز برای تبادل تصاویر و ویدیوها طراحی شده‌اند. تعداد این نوع اپ‌ها زیاد است و هر کاربری کم و بیش از آن استفاده می‌کند. اما توجه کنید که عکس و ویدیو معمولاً حجیم هستند و به سرعت بسته‌های اینترنت خریداری شده را به پایان می‌رسانند.

راه حل روشن است، بهتر است کمتر ویدیو و عکس تماشا کنید یا تعداد اپلیکیشن‌هایی از این نوع را کاهش دهید. در برخی اپ‌ها مثل تلگرام می‌توان از تنظیمات برای محدود کردن بارگذاری خودکار ویدیوها و عکس‌ها استفاده کرد و به این ترتیب تنها مواردی بارگذاری می‌شود که رویشان تپ کرده باشید.

 همگام‌سازی خودکار را متوقف یا محدود کنید

یکی از تنظیمات عمومی برای کاهش مصرف دیتا، همگام‌سازی است. با متوقف کردن همگام‌سازی، ارسال و دریافت خودکار دیتا متوقف می‌شود. می‌توانید از مسیر Settings Accounts حساب‌های کاربری خود در گوگل، فیس‌بوک، توییتر و همین‌طور ایمیل‌ها را مرور کنید. تمام این حساب‌ها با استفاده از همگام‌سازی خودکار، مرتباً از اینترنت برای بررسی آخرین پیام‌ها، تصاویر، نوتیفیکیشن‌ها و ... بهره می‌گیرند و بهتر است همگام‌سازی را محدود کنید و به عنوان مثال چند ساعت یک‌بار وضعیت را بروز کنید.

بروزرسانی خودکار اپ‌ها از طریق Google Play Store و ...

یکی از علل مهم مصرف دیتا، بروزرسانی خودکار اپلیکیشن‌هاست. گوگل‌پلی که روی اغلب گوشی‌های اندرویدی نصب شده و یک اپلیکیشن پیش‌فرض و مهم است، اپ‌ها را به صورت خودکار بروز می‌کند. این حالت پیش‌فرض است و می‌بایست برای کاهش ترافیک مصرفی، بروزرسانی را نه به صورت خودکار بلکه به صورت دستی انجام دهید.

گاهی نسخه‌های جدید یک اپ برای حل کردن چند باگ کوچک و ساده منتشر می‌شوند و واقعاً نیازی به بروز کردن اپ نیست اما گاهی یک بروزرسانی مهم امنیتی یا بروزرسانی مهم برای کاهش مصرف باتری و ... منتشر می‌شود. این اپ‌ها در اولین مجال می‌بایست بروز شوند.

برای غیرفعال کردن بروزرسانی خودکار، گوگل‌پلی را اجرا کنید. روی آیکون منو در گوشه‌ی بالا و سمت چپ تپ کنید و روی Settings تپ کنید تا تنظیمات نمایان شود. در تنظیمات گزینه‌ی Auto-update apps را در حالتی مثل Do not auto-update apps قرار دهید. اگر می‌خواهید حین اتصال از طریق وای-فای، اپ‌ها بروز شوند، گزینه‌ی Auto-update apps over Wi-Fi only را انتخاب کنید.

اگر از اپلیکیشن دیگری به جای گوگل پلی استفاده می‌کنید، به تنظیمات رجوع کنید و بروزرسانی خودکار را متوقف نمایید.