در سیستم عامل اندروید هم مثل دیگر سیستم عامل‌ها گاهی با اپلیکیشن‌هایی که هنگ کرده و از کار افتاده‌اند روبرو می‌شویم. ممکن است اپ پس از مدتی بسته شود اما همیشه اینگونه نیست و باید با نحوه‌ی بستن اجباری اپ‌های متوقف شده آشنا باشیم. در ادامه نحوه‌ی بستن اجباری اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل اندروید را مرور می‌کنیم.

 برای بستن اجباری اپ‌ها ابتدا دکمه‌ی Recent Apps گوشی یا تبلت خود را لمس کنید. توجه کنید که دکمه‌ی ریسنت اپس یا اپلیکیشن‌های اخیر ممکن است فیزیکی یا لمسی و جدا از نمایشگر باشد و حالت دیگر این است که این دکمه نرم‌افزاری است. در برخی رام‌ها ممکن است عملکرد دکمه‌ی اپ‌های اخیر با لمس کوتاه یا طولانی متفاوت باشد. بنابراین حالت‌های مختلف را آزمایش کنید. گاهی نگه داشتن دکمه‌ی خانه همین کار را انجام می‌دهد.

لیست اپلیکیشن‌های باز شده نمایان می‌شود. اپلیکیشنی که از کار افتاده است را پیدا کنید و بسته به نسخه‌ی اندروید و طراحی پوسته‌ی اندروید، آن را به  سرعت به چپ یا راست و یا بالا یا پایین بکشید. در اندروید ۷ لیست اپ‌های اخیر به صورت عمودی طراحی شده و می‌بایست تصویر بندانگشتی اپلیکیشن را به چپ یا راست کشید اما در رام‌هایی که سازندگان گوشی و تبلت طراحی می‌کنند، ممکن است حرکت جاروبی به سمت بالا یا پایین برای بستن اپ در نظر گرفته شده باشد.

اپلیکیشن هنگ‌کرده از لیست حذف می‌شود و بخشی از رم گوشی خالی می‌شود.

در برخی گوشی‌ها و تبلت‌ها در نمای اپ‌های اخیر یک دکمه یا آیکون کوچک برای بستن تمام اپ‌های اجرا شده وجود دارد. روی دکمه‌ی Close All یا آیکون آن که شکل‌های مختلفی دارد تپ کنید تا تمام اپ‌ها بسته شوند.

توجه کنید که در اندروید و iOS می‌توان مرتباً از منوی اپ‌های اخیر استفاده کرده و اپلیکیشن‌های اجرا شده را بست اما این کار ضروری نیست و حتی با اجرای مجدد اپ، زمان بیشتری صرف می‌شود. به علاوه مصرف رم در این اجراهای مجدد آنطور که باید و شاید بهینه نیست. در حقیقت سیستم عامل‌های موبایل به قدری هوشمند هستند که در صورت نیاز اپلیکیشن‌های اجرا شده را به صورت کامل ببندند و تنها در مواقع خاصی که اپی هنگ کرده می‌بایست آن را Force Close کرد.