پیام Emergency Calls Only یا معادل فارسی آن فقط تماس‌های اضطراری یکی از پیام‌های رایج در دنیای گوشی و تبلت است. علل مختلفی برای نمایش این پیام خطا وجود دارد که همگی به نوعی مرتبط با سیم‌کارت و تنظیمات شبکه‌ی تلفن همراه هستند. در ادامه به روش‌های حل مشکل Emergency Calls Only اشاره می‌کنیم. با ۷۲۴ ترفند امروز همراه شوید.

شاید برای شما هم پیش آمده که پس از بروزرسانی سیستم عامل گوشی، پس از ریست کردن، پس از قرار دادن سیم‌کارتی دیگر در اسلات سیم‌کارت و حتی گاهی بدون هیچ اقدام جدید، پیام خطای Emergency Calls Only را روی نمایشگر گوشی دیده‌اید و تماس‌ها محدود یا غیرممکن شده است! زمانی که این پیام خطا نمایان می‌شود، ممکن است دسترسی به شبکه‌ی تلفن همراه و اینترنت به صورت کامل قطع شود و به این ترتیب گوشی به یک گجت ناقص تبدیل می‌شود.

اما چه باید کرد؟ چرا پیام فقط تماس‌های اضطراری روی گوشی نمایان می‌شود و چگونه باید مشکل را ریشه‌یابی و حل کرد؟ در ادامه به دلایل و راه‌حل‌های ممکن اشاره می‌کنیم.

آیا قبض تلفن همراه را پرداخت کرده‌اید؟

ساده‌ترین مشکل این است که قبض پرداخت نشده و دسترسی به سرویس تلفن همراه قطع شده است! بهتر است صورتحساب خود را با مراجعه به دفاتر خدمات تلفن همراه یا استفاده از کدهای ویژه رویت کرده و پرداخت کنید.

آیا سیم‌کارت را درست در اسلات مربوطه قرار داده‌اید؟

اگر سیم‌کارت به اشتباه در اسلات قرار گیرد، فعال نمی‌شود و دسترسی به شبکه وجود ندارد. ممکن است سیم‌کارت خود را برعکس در اسلات آن گذاشته باشید که با توجه به طراحی امروزی اسلات سیم‌کارت، احتمال این مورد کم است. مشکل دیگر این است که سیم‌کارت کثیف و چرب شده و اتصال پین‌ها به درستی برقرار نمی‌شود. بهتر است آن را با تینر فوری یا الکل تمیز کنید.

در مورد نانوسیم‌ها که کوچک‌تر هستند، گاهی کاربر آن را به اشتباه در اسلات کارت حافظه یا چیزی شبیه به اسلات سیم‌کارت قرار می‌دهد اما در حقیقت اسلات سیم‌کارت طراحی مشخصی دارد و نباید سیم‌کارت را در هر شیاری قرار داد.

ممکن است سیم‌کارت در اثر استفاده‌ی زیاد فرسوده و خراب شده باشد. در این صورت کافی است برای تعویض آن اقدام کنید.

آخرین مشکل خراب شدن و کنده شدن یکی از پین‌های اسلات سیم‌کارت است. در این صورت گوشی می‌بایست تعمیر شود.

گوشی خود را ری‌استارت کنید

در برخی گوشی‌ها و در حقیقت در اغلب گوشی‌ها پس از قرار دادن سیم‌کارت می‌بایست گوشی را از نو راه‌اندازی کرد. بنابراین گوشی را ری‌استارت یا خاموش و روشن کنید. ممکن است مشکل شبکه‌ی تلفن همراه به کلی حل شود.

آیا شبکه‌ی تلفن همراه مشکل دارد؟

گاهی شبکه‌ی مخابراتی ضعیف یا گرفتار مشکلات موقتی است. در این صورت کسانی که اطراف شما هستند هم مشکلاتی در برقراری ارتباط با شبکه‌ی مخابراتی تلفن همراه دارند. بسته به وضعیت آنتن‌دهی گوشی‌ها ممکن است برخی قدرت آنتن کافی داشته باشند و برخی دیگر در برقراری ارتباط مشکل بیشتری داشته باشند.

اگر گوشی شما همواره آنتن‌دهی ضعیفی دارد، بهتر است با متخصصین امر مشورت کنید. ممکن است گوشی خراب شده باشد و یا آنتن‌دهی یک مدل خاص به علت وجود بدنه‌ی فلزی یا موارد دیگر مثل طراحی بد آنتن، ضعیف باشد.

آیا آنتن اپراتور تلفن همراه اصلی در اطرافتان موجود است؟

گاهی گوشی به آنتن اپراتور تلفن همراه دیگری متصل می‌شود و طبعاً در این حالت برقراری تماس ممکن نیست. در تنظیمات شبکه‌ی گوشی‌ها، گزینه‌ای به اسم Roaming وجود دارد که با فعال کردن آن می‌توان از طریق آنتن دیگر اپراتورهای تلفن همراه نیز به شبکه‌ی تلفن همراه اپراتور خویش متصل شد. هزینه‌ی بیشتری برای این شیوه‌ی ارتباط لحاظ می‌شود اما در نواحی خاص چاره‌ای جز استفاده از آنتن دیگر اپراتورها وجود ندارد.

یک راه حل عمومی: ریست فکتوری کنید

ممکن است تنظیمات شبکه مشکل‌ساز شده باشد و یا گوشی گرفتار ویروسی عجیب است که تنظیمات شبکه را دستکاری می‌کند. یک راه حل عمومی برای مواردی از این دست، ریست کردن گوشی است. با ریست کردن گوشی تمام اپلیکیشن‌های شما حذف می‌شود و تنها اپ‌های اصلی که سازنده‌ی گوشی در ابتدا روی آن نصب کرده باقی می‌ماند. تنظیمات نیز به حالت پیش‌فرض برمی‌گردد. به همین علت است که به این راه حل، یک راه حل عمومی می‌گوییم.

اگر مراحل قبل را طی کردید و به نتیجه نرسیدید، از اطلاعات شخصی و اپ‌های خود بکاپ بگیرید و سپس گوشی را ریست فکتوری کنید. برای ریست فکتوری کردن از گوگل استفاده کنید و نام مدل گوشی خود به همراه Factory Reset یا معادل فارسی آن را جست‌وجو کنید تا دستورالعمل خاصی که برای این مدل وجود دارد را پیدا کنید.