چگونه می‌توان فایروال یا دیوار آتش کامپیوتر خود را تست کرد و از امنیت آن در فضای آنلاین مطمئن شد؟ در وب‌گرد ۷۲۴ امروز می‌خواهیم به معرفی روشی برای آزمایش نرم‌افزار فایروال کامپیوترها بپردازیم و یک سرویس تحت وب را معرفی کنیم. با ما باشید.

ویندوز ۱۰ مثل نسخه‌های قبلی ویندوز فایروال خاص خود را دارد و البته فایروال آن بهتر از نسخه‌های قبلی است و بروزرسانی‌هایی برای آن منتشر می‌شود. وجود فایروال برای کسانی که می‌خواهند از نفوذ هکرها جلوگیری کنند امری ضروری است اما سوال اساسی این است که آیا نرم‌افزار فایروالی که نصب کرده‌ایم و یا فایروال خود ویندوز، چقدر امن است؟ آیا راهی برای آزمودن قدرت آن وجود دارد؟ به هر حال اولین لایه‌ی امنیتی سیستم عامل، فایروال است و بهتر است در قدم اول جلوی نفوذ هکرها و بدافزارها را بگیریم.

فایروال ویندوز ۱۰ گزینه‌ی خوبی برای عموم کاربران است اما می‌توان از فایروال‌های رایگان دیگر نیز استفاده کرد و حتی مجموعه آنتی‌ویروس و فایروال‌های پولی قدرتمندتر را تهیه کرد.

سرویس‌های آنلاین تست فایروال: Gibson Research Privacy

این سرویس ۵ موضوع مختلف را بررسی می‌کند. می‌توان یکی از گزینه‌ها را انتخاب کرد و سپس با دسترسی دادن به Shields Up تست روی کامپیوتر اجرا می‌شود و نفوذپذیری‌های ممکن بررسی می‌شود. می‌توانید یکی از ۵ مورد زیر را انتخاب کنید و ادامه دهید:

  • به اشتراک‌گذاری فایل
  • پورت‌های متداول
  • تمام پورت‌های سرویس‌ها
  • اسپم در مسنجر
  • هدر در مرورگرها

زمانی که تست تکمیل شد، نتیجه و همین‌طور راه‌حل نمایان می‌شود تا امنیت سیستم خود را بهینه کند. 

 یکی از مزیت‌های سرویس Shields Up این است که هیچ اطلاعاتی درمورد سیستم شما ذخیره نمی‌شود و کاملاً ناشناس خواهید ماند. برای استفاده از این سرویس به وب‌سایت GRC مراجعه فرمایید.

با Hackerwatch امنیت پورت‌ها و آمار تهدیدهای اخیر را بررسی کنید

این وب‌سایت برای گزارش کردن و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مفید در مورد تهدیدهای امنیتی فضای وب کاربرد دارد. با جمع‌‌اوری و تحلیل فعالیت‌های فایروال کاربران، تهدیدهای جدید فضای وب شناسایی و ردگیری می‌شود.

در این وب‌سایت دو روش برای بررسی امنیت وجود دارد:

  • کاوش ساده
  • اسکن کردن پورت‌ها

یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید و سپس روی دکمه‌ی Hit me کلیک کنید تا نتیجه پس از بررسی که معمولاً ۲ دقیقه طول می‌کشد، اعلام شود. نتایج به صورت اسکرین‌شات‌های گرافیکی است. گراف نفوذپذیری‌های پورت‌ها، آمار فعالیت‌های خرابکارانه روی پورت‌های خاص در سطح جهان و همین‌طور منبع و هدف ترافیک‌های ناخواسته و تهدیدهای امنیتی به صورت گرافیکی نمایش داده می‌شود.

توجه کنید که اگر ارتباط شما از طریق پراکسی یا NAT باشد، نتایج آنگونه که باید و شاید نخواهد بود. در حقیقت پراکسی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نه سیستم شما.

برای استفاده از این سرویس امنیتی به وب‌سایت hackerwatch.org مراجعه فرمایید.