یکی از نرم‌افزارهایی که برای شبیه‌سازی اجرای اپ‌های آیفون و آیپد طراحی شده، Xamarin است. به کمک Xamarin توسعه‌دهندگان اپلیکیشن که به ویژوآل استودیوی مایکروسافت عادت دارند می‌توانند اپ‌های خود را آزمایش کنند هر چند مراحل کار کمی پیچیده‌تر و گران‌تر از استفاده از Xcode اپل است.

مایکروسافت Visual Studio به همراه Xamarin Live

مایکروسافت تلاش تلاش زیادی در سال‌های اخیر کرده تا ویژوآل استودیو پلتفرم اصلی توسعه‌ی نرم‌افزار و اپلیکیشن برای تمام سیستم عامل‌ها باشد. Visual Studio در آغاز مختص توسعه‌ی نرم‌افزارهای ویندوزی بوده اما اکنون نرم‌افزاری بسیار کامل و توانمند برای توسعه‌دهندگان است. در ماه می ۲۰۱۷ مایکروسافت Xamarin Live را معرفی کرد. یک اپلیکیشن iOS که به توسعه‌دهنده اجازه‌ی ارسال اپ و تست کردن آن روی وسایل iOSی مرتبط شده را می‌دهد.

قطعاً این روش مثل استفاده از سیمولاتوری که اپل ارایه کرده کامل و مفید نیست. در حقیقت نمی‌توان پروفایل‌های مختلف را برای آزمایش اپ روی آیپدها و آیفون‌های مختلف اپل فعال و استفاده کرد اما به هر حال Xamarin برای برنامه‌نویسانی که از زبان C# استفاده می‌کنند و به محیط ویژوآل استودیو عادت کرده‌اند، بسیار مفید و جالب است.

Xamarin Live از واسط کاربری مشترک سی‌شارپ و منطق اپلیکیشنی برای ساده کردن توسعه‌ی اپ‌ها بهره می‌برد. برای استفاده از Xamarin Live می‌بایست پلن بیسیک Xamarin که ماهانه ۹۹ دلار هزینه دارد را فعال کنید.

مایکروسافت Visual Studio به همراه Xamarin Live و یک کامپیوتر مک

گزینه‌ی دیگری که پیش روی کاربران همیشگی ویژوآل استودیو قرار گرفته این است که از Xcode Simulator اپل که روی یکی از مک‌ها در شبکه‌ی محلی اجرا شده استفاده کنند. در حقیقت کامپیوتر ویندوزی به مک مربوط می‌شود و مک نیز اجراکننده‌ی سیمولاتور برای آزمایش اپلیکیشن است. استفاده از ویژوآل استودیو روی مک نیز ممکن است اما بخش نهایی که شبیه‌سازی است می‌بایست توسط ایکس‌کد اپل صورت گیرد.

برای ارتباط با مک از طریق شبکه‌ی محلی تنظیماتی لازم است و فرآیند چندان سریع نیست اما برای کاربران ویژوآل استودیو این مراحل الزامی است. روی مک می‌بایست آخرین نسخه‌های بسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزاری iOS به کمک Xamarin نصب شود و می‌بایست Xamarin را برای ارسال اپ به ایکس‌کد سیمولاتور اپل تنظیم کنید.

کسانی که مک در اختیار دارند می‌توانند ویژوآل استودیو را روی مک نصب کرده و Xamarin و ایکس‌کد سیمولاتور را نیز اجرا کنند و کارشان ساده‌تر است.

در این روش نیز می‌بایست ماهانه ۹۹ دلار برای استفاده از Xamarin پرداخت کنید و به علاوه نسخه‌ی Enterprise ویژوآل استودیو ضروری است.