داشتن یک فایل تصویری ساخته شده با پاورپوینت یا هر نرم‌افزار دیگری می‌تواند به شما در حین ارائه یک گزارش یا کنفرانس کمک شایانی کند. البته باید در نظر داشتن که ارائه یک فایل تصویری ضعیف می‌تواند سخنرانی شما را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد؛ در این مقاله سعی داریم با‌ آموزش ترفندهایی به ساخت یک فایل پاورپوینت حرفه‌ای بپردازیم.

طراحی

اولین قدم در جذب نگاه مخاطبان، داشتن یک طراحی خوب و چشم‌نواز است. طراحی خوب به شما کمک می‌کند تا با اعتماد به‌نفس بیشتری نسبت به ارائه خود به کارتان ادامه دهید.

اسلاید‌های خود را با دقت انتخاب کنید

اسلایدها را از مطلب دیگری کپی پیست نکنید! سعی کنید اسلایدهای متناسب با ارائه خود انتخاب کنید؛ زیرا سبب می‌شود مخاطبین به موضوع با تمرکز بیشتری توجه کنند. حتماً کلمات کلیدی را هایلایت کنید (همان کلماتی که در جملاتتان نیز استفاده می‌کنید). این موضوع که یک طراح حرفه‌ای نیستید کاملاً درست است اما خوب سعی کنید فونت‌هایی که بیشترین محبوبیت را دارند را در کنار رنگ‌بندی ملایم و نه شلوغ استفاده کنید. به اندازه فونت‌ها متن و هدرها دقت کنید.

نباید یک دیوار متنی ایجاد کنید! از سوی دیگر مخاطبانتان می‌خواهند از طریق ویدیو پروژکتور اسلایدها را مشاهده کنند؛ پس فونت بزرگتری را برای متن انتخاب کنید. اگر متن گزارشتان به‌اندازه کافی قوی است، نباید از یک پس‌زمینه شلوغ استفاده کنید و متن را در شلغی آن مدفون کنید. یک پس‌زمینه ساده و خوش‌رنگ در کنار مطالب گیرا می‌تواند نظر مخاطبین را جلب کند. باز هم تکرار می‌کنم حتماً مطالب مهم و نقل‌ قول‌ها را هایلایت کنید.

در متن ثبات داشته باشید

ساید و نوع فونت تمامی متن در اسلایدهای مختلف باید یکسان باشد؛ فراموش نکنید این کار یک الگو از حرفه‌ای‌ترین فایل‌های پاورپوینت است و این تصور که با تغییر دادن فونت و ساید متن می‌توانید نظر مخاطب را جلب کنید کاملاً اشتباه است. با رنگ‌ها بازی کنید، از نمودارهای ساده و زشت اکسل استفاده نکنید و سعی کنید نمودارهای گرافیکی‌تر را انتخاب کنید.

برای مطابقت دادن تصاویر و طراحی وقت بیشتری بگذارید؛ می‌توانید از لوگوی شرکت خود، هدرهای هایلایت شده و قاب‌های خاصی در فایل پاورپوینت استفاده کنید، اما هرگز این موارد را در اسلایدها بارگذاری نکنید.

رنگ‌ها

ضعف در انتخاب رنگ‌ها می‌تواند یک ارائه‌ی خوب را خراب کند!

از کنتراست استفاده کنید

استفاده از متن مشکی در یک زمینه سفید همیشه بهترین انتخاب است، اما ممکن است کسل‌کننده شود. همیشه به‌خاطر داشته باشید، اگر رنگ مشکی را برای متن انتخاب می‌کنید به ابزار آنلاین سر بزنید؛ زیرا آنجا پالت‌های رنگی متنوعی وجود دارد.

به اسلایدها زرق و برق بدهید

از رنگ‌ها با دقت خاصی استفاده کنید؛‌ آنها بهترین دوستان شما در ساخت یک گزارش پاورپوینت هستند. رنگ‌ها می‌توانند نظر مخاطبین را به پیام اصلی مطلب جلب کنند و هرجایی از متن که شما مدنظرتان هست را بولد کنند.

قدرت رنگ‌ها را با شلوغ کاری از بین نبرید؛ تزیین ساده بهترین روش برای جلب توجه مخاطب است. رنگ‌های درخشان می‌توانند تاثیر خوبی روی دید مخاطب داشته باشند.