اجرای برنامه‌های ویندوزی بر روی مک‌بوک‌های محبوب اپل یکی از دغدغه‌های همیشگی و قدیمی کاربران بوده است. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا راهکارهای بهره‌مندی از برنامه‌های ویندوزی در حین کار با سیستم‌عامل مکینتاش را فرا بگیرید.

خیلی از کاربران کامپیوتر دوست دارند از مک‌بوک‌ها نیز استفاده کنند اما اکثراً بدلیل کمتر بودن نرم‌افزارهای این سیستم‌عامل نسبت به ویندوز و عادت داشتن به استفاده از ویندوز کمتر جرأت ریسک کردن برای خرید این لپ‌تاپ‌های قدرتمند اپل را دارند. امروزه نرم‌افزارهای زیادی برای سیستم‌عامل Mac عرضه می‌شود و تقریباً هر نرم‌افزاری که تولید می‌شود برای هر دو سیستم‌عامل ویندوز و مکینتاش است؛ اما با این حال هنوز هستند نرم‌افزارهایی که تنها در ویندوز اجرا می‌شوند، بنابراین شاید خیلی از افراد را از خرید مک‌بوک منصرف کند؛ ما در این مقاله سعی داریم تا راه‌های مختلف نصب ویندوز در مک‌بوک را مورد بررسی قرار دهیم تا کسانی که تمایل به خرید مک‌بوک دارند اما به ویندوز نیز وابسته هستند بتوانند از این دو در یک سیستم استفاده کنند.

Virtual Machines

استفاده از ماشین مجازی (Vitual MAchine) یکی از بهترین راه‌های ممکن برای استفاده همزمان مکینتاش و ویندوز در یک مک‌بوک است؛ این ماشین به شما اجازه می‌دهد تا ویندوز یا هر سیستم‌عاملی را در مک خود نصب کنید. ویندوز در این شرایط احساس می‌کند در یک کامپیوتر حقیقی اجرا می‌شود؛ اما در حقیقت روی یک بخش از نرم‌افزار مک اجرا می‌شود. شما مجبور نیستید که حتماً ویندوز را در ماشین مجازی اجرا کنید، زیرا خیلی از این ماشین‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا ویندوز را در فضای خارج از آنها اجرا کنید. اگرچه که همچنان ویندوز در محیط ماشین باقی می‌ماند؛ ماشین‌های مجازی معروف مک همچون Parallels و VMware Fusion از این دسته ماشین‌ها هستند.

هر یک از این برنامه‌ها پولی هستند، بنابراین شما را مجبور به خرید لایسنس ویندوز می‌کنند؛‌ البته می‌توانید از ماشین مجازی کاملاً رایگان نیر برای مک خود استفاده کنید؛ اما پشتیبانی از گرافیک سه بعدی و ادغام دو سیستم‌عامل در آنها خوب نیست. Parallels و VMware Fusion نسخه‌های آزمایشی رایگان در اختیار کاربران می‌گذارند، تا بتوانند بعد از آزمایش انتخاب کنند که از کدام ماشین استفاده خواهند کرد.

یکی از مشکلات اصلی استفاده از ماشین‌های مجازی، عدم عملکرد گرافیکی مناسب در نمایش تصاویر سه بعدی است. بنابراین اجرای بازی‌های گرافیکی در محیط ماشین چندان دلچسب نیست. شاید بازی‌های قدیمی‌تر عملکرد قابل توجهی داشته باشند، اما باز هم بهترین عملکرد را در این بازی‌ها نیز شاهد نخواهید بود.

Boot Camp

بوت کمپ به شما امکان می‌دهد تا ویندوز را در مک نصب کنید؛ البته دیگر بحث اجرای همزمان مطرح نخواهدبود و برای رفتن از مکیناتش به ویندوز و بالعکس باید سیستم را ری‌استارت کنید. اگر قصد بازی کردن و یا اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی در ویندوز را دارید، نصب ویندوز بعنوان یک سیستم‌عامل واقعی و منفرد در مک بهترین کار خواهد بود. زمانیکه ویندوز را در مک نصب می‌کنید، می‌توانید بیشترین عملکرد را از آنها توقع داشته باشید و مک‌بوک در این شرایط به‌خوبی یک کامپیوتر ویندوز عمل می‌کند.

ایرادی که می‌توان از BootCamp گرفت، این است که نمی‌توان بصورت همزمان نرم‌افزارهای ویندوز و مک را اجرا کرد.

Wine

این نرم‌افزار در واقع برای لینوکس است؛ که اجازه می‌دهد برنامه‌های ویندوز در سایر سیستم‌عامل‌ها اجرا شوند. اساساً، Wine اپلیکیشن‌های تحت ویندوز را برای سیستم‌های دیگر بازنویسی می‌کند؛ البته Wine کامل نیست و هر برنامه‌ از ویندوز را اجرا نمی‌کند و اشکالات زیادی دارد.

عدم نیاز به نصب ویندوز می‌تواند سبب شود تا خیلی از کاربران از wine برای رفع نیازهای خود استفاده کنند؛ البته گفتنی است که کامل نبودن این نرم‌افزار سبب عدم استقبال در برابر سایر رقبا برای wine می‌شود.

CrossOver

این نرم‌افزار یک برنامه پرداختی است که برنامه‌های ویندوز را روی مک اجرا می‌کند؛ OverCross از کدهای منبع باز (Open-Source) برای کار خود استفاده می‌کند؛ با این تفاوت که CrossOver یک رابط کاربری گرافیکی خوب را نیز فراهم می‌آورد. اگر می‌خواهید بازدهی بهتری از این نرم‌افزار بگیرید، باید پرداخت لازم را انجام دهید تا بیشترین کد نرم‌افزاری در اختیار سما قرار بگیرد.

با داشتن چنین نرم‌افزاری نیازی به نصب مجازی و یا بوت ویندوز در مک ندارید، اما خوب به مراتب با مشکلات بیشتری دست به گریبان خواهید شد.

Remote Desktop

اگر از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنید و در شرکتی که کار می‌کنید یا هر جای دیگری کامپیوترهای مک در اختیار شماست می‌توانید بدون هیچگونه نصب ویندوز در مک، از راه دور کنترل ویندوز را با Remote Desktop در اختیار بگیرید. حتی اگر یک کاربر کروم نیز باشید می‌توانید از طریق این ویژگی کنترل کروم خود را در یک مک در دست بگیرید. خیلی از سازمان‌ها و شرکت‌ها از این ویژگی برای کارمندان خود استفاده می‌کنند تا در هر شرایطی بتوانند به سیستم خود دسترسی داشته باشند.

مطمئناً تمامی ترفندها و راه‌های گفته شده نواقصی دارند و کاملاً ایده‌آل نیستند و کسی که تمایل به کار با مک را دارد، باید از قبل با تمامی مزیت‌ها و کاستی‌های موجود کنار بیاید، یا اینکه در کنار کامپیوتر ویندوز خود یک مک هم داشته باشد تا نیازی به کارهای گفته شده نباشد. پیشنهاد ما به شما در صورت مجبور شدن به داشتن ویندوز در مک استفاده از Boot Camp است؛ زیرا در این روش حداقل یک سیستم‌عامل کامل را در اختیار دارید و نیازی به تبدیل کد نرم‌افزارها یا استفاده مجازی از آنها نیست؛ البته قبل از ریختن  ‌Boot Camp از میزان حافظه مک خود مطمئن باشید؛ چون به هر حال در کمترین حالت استفاده، شما دو سیستم‌عامل در آن دارید و باید فضای کافی برای نصب نرم‌افزارهای هر دو سیستم‌عامل داشته باشید.