رمزگذاری کامل فلش‌درایو USB شاید زمان‌بر باشد اما روش خوبی است برای کسانی که فلش‌درایوی با ظرفیت کم در اختیار دارند. نرم‌افزار معروف TrueCrypt یکی از بهترین گزینه‌ها برای رمزگذاری یا Encrypt‌ کردن پارتیشن‌هاست که اکنون جانشین قدرتمندی به اسم VeraCrypt برای آن معرفی شده است و در ادامه به آموزش استفاده از آن می‌پردازیم.

VeraCrypt به صورت فایل نصبی و فایل پرتابل منتشر شده و می‌توان نسخه‌ی پرتابل را روی فلش‌درایو کپی کرده و در کامپیوترهای دیگر اجرا کرد. اما متأسفانه به دسترسی Administrator نیاز است و لذا در اکانت‌های محدود و معمولی قابل استفاده نیست. رمزگذاری AES با کلید ۲۵۶ بیتی و الگوریتم‌های مختلفی مثل Serpent و TwoFish یا ترکیبی از این دو، به این معنی است که VeraCrypt نرم‌افزاری با امنیت بالاست. در نسخه‌ی رایگان این نرم‌افزار قابلیت انکریپت کردن درایوی با ظرفیت حداکثر ۲ گیگابایت وجود دارد.

VeraCrypt مثل نرم‌افزار Rohos Mini Drive که در بخش قبل معرفی کردیم، می‌تواند دیسکی مجازی خلق کند و در حقیقت بخشی از درایو USB شما به صورت یک پارتیشن امن با ظرفیت ۲ گیگابایت در ویندوز شناخته می‌شود.

آموزش استفاده از VeraCrypt برای رمزگذاری فلش درایو

نسخه‌ی پرتابل VeraCrypt را از وب‌سایت رسمی آن دانلود کنید. آن را روی فلش‌درایو USB خود نصب کنید و سپس اجرا کنید. در قدم اول حروفی که برای نشان کردن درایو رمزگذاری شده قابل استفاده است، نمایش داده می‌شود. حرف موردنظر خود را انتخاب کنید (بهتر است برای جلوگیری از مشکلات حین بوت شدن ویندوز، حروف A یا B را انتخاب نکنید) و سپس روی دکمه‌ی Create Volume کلیک کنید. VeraCrypt Volume Creation Wizard اجرا می‌شود و شما را در ایجاد درایو امن و رمزگذاری شده راهنمایی می‌کند.

و اما ایجاد درایو رمزگذاری شده: اگر می‌خواهید فلش‌درایو USB خود را به صورت کامل رمزگذاری کنید، گزینه‌ی Encrypt a non-system partition/drive را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.

در قدم بعدی می‌توانید حالت Standard یا حالت Hidden VeraCrypt volume را انتخاب کنید. گزینه‌ی دوم درایوی مخفی و رمزگذاری شده است و طبعاً انتخاب امن‌تری است چرا که این درایو از دید عموم پنهان است. توجه کنید که فلش‌درایو شما برای ایجاد درایو مخفی به صورت کامل فرمت می‌شود. لذا اطلاعات روی آن را به محل دیگری منتقل کنید.

و در مورد حالت Standard VeraCrypt volume: در پنجره‌ی بعدی دکمه‌ی Select Device برای انتخاب درایو USB قرار داده شده است. درایو خود را انتخاب کرده و OK را فشار دهید و سپس روی Next کلیک کنید.

برای رمزگذاری کامل گزینه‌ی Encrypt partition in place را انتخاب کرده و روی دکمه‌ی Next کلیک کنید. VeraCrypt هشداری در مورد داشتن بکاپ نمایش می‌دهد چرا که ممکن است حین رمزگذاری اتفاق غیرمنتظره‌ای بیافتد و اطلاعات از بین برود. در قدم بعدی Encryption و سپس Hash Algorithm را انتخاب کنید. تنظیمات پیش‌فرض مناسب است لذا تغییری لازم نیست، رمز عبور یا Volume Password را وارد کنید. در قدم بعدی حرکات تصادفی موس نشان می‌دهد که امنیت کریپتوگرافی رمزگذاری شما چقدر خوب است.

اکنون Wipe Mode را انتخاب کنید. هر چقدر تعداد وایپ‌ها بیشتر باشد، امنیت بالاتر خواهد بود. در آخرین پنجره روی Encrypt‌ کلیک کنید تا رمزگذاری آغاز شود.

به جای استفاده از VeraCrypt می‌توانید از نرم‌افزار Toucan که به صورت رایگان و پرتابل منتشر می‌شود هم استفاده کنید.