در بخش قبلی به راه‌های حل مشکلات سیستم ریستور (ری‌استور) ویندوز اشاره کردیم و با محیط Safe Mode آشنا شدیم. در این بخش به بررسی فعال بودن ایجاد نقاط بازگردانی یا Restore Point و ایجاد نقاط به صورت دستی آشنا می‌شویم. در نهایت با ابزار ریست کردن ویندوز ۱۰ به نصب دوباره‌ی ویندوز می‌پردازیم. با ما باشید.

ایجاد Restore Point‌ یا نقاط بازگردانی

ممکن است سیستم ری‌استور هیچ مشکلی نداشته باشد و در حقیقت تنها مشکل این باشد که ایجاد خودکار نقاط بازگردانی فعال نشده است! طبعاً بدون ایجاد نقاط بازگردانی به صورت دستی یا خودکار، نمی‌توان در صورت بروز مشکلات عجیب و غریب نرم‌افزاری به عقب برگشت. برای بررسی نقاط بازگردانی موجود، عبارت rstrui را در نوار جست‌وجوی منوی استارت تایپ کنید. روش دیگر فشار دادن کلید ترکیبی Windows + R و سپس وارد کردن عبارت rstrui و زدن کلید اینتر است.

پنجره‌ای نمایان می‌شود، روی Next کلیک کنید تا لیستی از نقاط بازگردانی نمایان شود.

اگر لیست خالی باشد و یا پیامی مثل تصویر زیر نمایان شود، System Restore نقاط را به صورت خودکار ایجاد نمی‌کند و یا به کلی غیرفعال شده است.

 برای حل مشکل به System Protection مراجعه کنید که در قسمت قبلی این مطلب به آن اشاره شد. مسیر آن در کنترل پنل به صورت زیر است:

در سیستم پروتکشن روی Create a system restore point و سپس روی Configure کلیک کنید. در بخش Restore Settings به فعال بودن آپشن Turn on system protection توجه کنید:

ریست کردن ویندوز ۱۰ یا نوسازی نصب ویندوز ۱۰ بدون سیستم ری‌استور

اگر سیستم ری‌استور مشکلات نرم‌افزاری سیستم شما را حل نمی‌کند، می‌توانید از قابلیت جالب ویندوز ۱۰ برای ریست کردن نصب استفاده کنید. این ابزار ویندوزی تمام فایل‌های شخصی را حفظ می‌کند و اپ‌ها و نرم‌افزارها و تنظیمات شخصی انجام شده را به حالت اول برمی‌گرداند و در واقع اپ‌ها و نرم‌افزارها حذف می‌شوند. خوشبختانه نیازی به دیسک نصب ویندوز نیست.

برای استفاده از Windows 10 Reset کلید ترکیبی Windows + I‌ را فشار دهید. اپ تنظیمات ویندوز اجرا می‌شود. به مسیر Update & security > Recovery مراجعه کرده و در بخش Reset this PC روی Get started کلیک کنید. ویندوز از شما سوال می‌کند که آیا حفظ فایل‌های شخصی انتخاب شماست و یا همه چیز می‌بایست پاکسازی شود؟ برای حفظ فایل‌های شخصی روی گزینه‌ی Keep my files کلیک کنید.

در ادامه روی Reset کلیک کنید و فرآیند چند دقیقه‌ای ریست شدن ویندوز آغاز می‌شود.