تلفن‌های همراه آیفون میانبرها و ژست‌های زیادی برای راحتی کاربران در خود دارند؛ کافی است تا بدانید این ابزار چگونه کار می‌کنند و در چه مواردی می‌توان از آنها استفاده کرد. در این مقاله مجموعه‌ای از ۱۰ ژستو میانبر محبوب را به شما معرفی می‌کنیم.

نوار منو را به سمت بالا تپ کنید

در واقع این یک بازگشت به عثب سریع در هنگام مطالعه فایل‌ها و اسناد است؛ برای مثال زمانیکه مشغول مطالعه صفحات یک سایت در آیفون خود هستید و قصد دارید به سرعت به بالاترین بخش صفحه برگردید، کافی ایست نوار بالایی صفحه اصلی را تپ کنید؛ مشاهده خواهید کرد خیلی سریع صفحه به سمت بالا اسکرول می‌شود.

صفحات بسته شده در سافاری را با لمس طولانی آیکون تب جدید بازگردانید

مرورگر سافاری در آیفون به شما این امکان را می‌دهد که صفحاتی را که بسته‌اید را بوسیله این ترفند دوباره باز کنید؛ برای استفاده از اینترفند ابتدا دکمه پایین موجود در سافاری برای دیدن صفحات باز شده را بزنید، سپس روی آیکون اضافه کردن صفحه جدید انگشت خود را نگه دارید تا این ویژگی صفحات قبلی را برای شما باز کند.

 

مکان‌نمای متن را با لمس 3D جابجا کنید

اگر آیفون شما ویژگی حساسیت به لمس محکم یا لمس سه‌بعدی را داراست، خیلی راحت می‌توانید مکان‌نمای متن خود را در هنگام تایپ کردن جابجا کنید. برای استفاده از این ویژگی انگشت خود را روی نگه دارید (برای چند لحظه) تا تمامی کلیدهای کیبورد آيفونتان از حروف خالی شوند؛ انگشت خود را هر جایی از متن که می‌خواهید جابجا کنید تا مکان‌نما نیز به همراه آن جابجا شود. زمانیکه به محل مورد نظر در متن رسیدید، انگشت خود را رها کنید تا مکان‌نما همانجا متوقف شود.

این ویژگی با صفحه کلید پیش‌فرض iOS و همچنین چندین صفحه کلید شخص سوم نیز کار می‌کند. عمل کردن آن نیز بستگی دارد که توسعه‌دهنده کیبورد این ویژگی را اضافه کرده باشد یا خیر.

 

برای دسترسی بیشتر دو بار روی دکمه خانه تپ کنید

در آیفون‌های بزرگ جدید و آیفون پلاس‌ها، می‌توانید با دو بار تپ کردن دکمه خانه به حالت دسترسی بروید؛ تمام محتوای درون صفحه نمایش به پایین انتقال پیدا می‌کنند و کار با یک دست را برای شما آسان می‌کنند. برای خارج شدن از این حالت دوباره دو بار روی دکمه خانه تپ کنید. این ویژگی با دو بار لمس چند لحظه‌ای دکمه خانه که مرتب‌سازی اپلیکیشن‌ها را فراهم می‌آورد متفاوت است.

 

موسیقی و پادکست را مطابق میلتان کنترل کنید

زمانیکه یک موسیقی یا پادکست را پخش می‌کنید؛ ممکن است بخواهید از ترک مورد نظر با سرعت‌های مختلفی اسکراب کنید؛ انگشت خود را روی نوار گذران موسیقی نگه دارید و انگشتتان را در صفحه بالا و پایین کنید؛ در بیرون نوار، بدون اینکه انگشتتان را بردارید آن به سمت چپ یا راست صفحه بکشید؛ مشاهده می‌کنید که موسیقی مورد نظر شما به عقب و جلو می‌رود.

بین اپلیکیشن‌ها با استفاده از لمس 3D سریع جابجا شوید

اگر آيفون شما حساس به لمس 3D است، می‌توانید بدون فشار دو مرتبه‌ای دکمه خانه بین اپلیکیشن‌های در حال اجرا جابجا شوید. حاشیه سمت چپ صفحه را لمس کنید و انگشت خود را به سمت راست صفحه بکشید تا برنامه فعلی یا صفحه خانه از صفحه جدا شود؛ بدین ترتیب می‌توانید به سراغ اپلیکیشن دیگر بروید. می‌توانید این کار را برای استفاده از چندین اپلیکیشن نیز تکرار کنید. همچنین می‌توانید سمت چپ صفحه نمایش را نگه دارید و انگشت خود را بجای سمت راست به وسط صفحه بکشید.

 

برای جستجو صفحه را به پایین بکشید

اگر در تلفن آیفون خود بدنبال اپلیکیشنی یا هر چیز دیگری می‌گردید،  نیازی به اینکه هر بار به سراغ Spotlight search بروید نیست؛ در هر کدام از صفحه‌های خانه که هستید، کافی است تا صفحه را به سمت پایین بکشید تا موتور جستجو داخلی آيفون ظاهر شود.

 

در بخش متن انگشت خود را نگه دارید تا نمادها و کاراکترهای خاص را تایپ کنید

در زمانیکه مشغول نوشتن یک متن هستید و نیاز به تایپ کاراکتری خاص یا قرار دادن نماد یا سمبلی دارید، می‌توانید کلیدهای موجود در کیبورد را نگه دارید تا حالت‌های دیگر موجود در این کلیدها ظاهر شوند. برای مثال اگر می‌خواهید حالت‌های دیگر حرف “e” که در زبان‌ها و نمادهای مختلف استفاده می‌شوند را تایپ کنید؛ کافی است انگشت خود را روی کلید حرف “e” نگه دارید تا حالت‌های دیگر ظاهر شوند، بدون برداشتن انگشت خود به روی هرکدام از آنها که می‌خواهید بروید و پس از انتخاب انگشت خود را رها کنید تا کلمه مرد نظر در متن قرار بگیرد.

 

رفتن به صفحات قبل و بعد در سافاری با کشیدن صفحه

برای به برگشت به صفحه قبل یا رفتن به صفحه دیگری نیاز به دکمه‌های عقب و جلو در سافاری نیست؛ برای این کار اگر می‌خواهید به عقب برگردید، کافی است حاشیه سمت چپ صفحه را نگه دارید و به سمت راست بکشید؛ برای جلو رفتن نیز دقیقاً عکس این کار را انجام می‌دهیم.

 

گوشی را تکان دهید تا یک پله به عقب برگردید

اگر می‌خواهید به آخرین کلمه تایپ شده برگردید کافیست تلفن همراه خود را تکان دهید تا این کار انجام شود؛ این ویژگی در اپلیکیشن‌های سافاری، پیام‌ها، ایمیل و یادداشت‌ها کار می‌کند. اگر این ویژگی شما را اذیت می‌کند می‌توانید غیرفعالش کنید. توسعه‌دهندگان به‌خوبی از این قابلیت آگاه هستند، به‌ همین دلیل اگر در Google Maps تلفن خود را تکان دهید، ابتدا به شما هشدار می‌دهد که این ویژگی برای شما فعال است و ممکن است اشتباهی در نوشتن شما رخ دهد.