ای‌ام‌دی پردازنده‌های Ryzen Pro را برای کاربران سازمانی و ادارات معرفی کرد. در این خانواده Ryzen 3 PRO و Ryzen 5 PRO و Ryzen 7 PRO با ۴ و ۶ و ۸ هسته موجود است و سرعت تراشه‌ها متفاوت است. در ادامه به معرفی و بررسی مشخصات رایزن ۳ پرو الی رایزن ۷ پرو می‌پردازیم.

اولین محصولات خانواده‌ی Ryzen PRO شش مدل هستند که در سه گروه رایزن ۳ پرو الی رایزن ۷ پرو به تناسب تعداد هسته‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. رایزن ۳ پرو از نظر تردهای پردازشی و هسته یکسان است اما دو سری دیگر به ازای هر هسته ۲ ترد پردازشی دارند و در حقیقت از تکنولوژی SMT ای‌ام‌دی برخوردارند. مقدار کش L3 رایزن ۳ پرو نصف دو سری دیگر و معادل ۸ مگابایت است.

در مجموع مشخصات روی کاغذ درست شبیه پردازنده‌های معمولی رایزن برای دستاپ‌ها و کامپیوترهای گیمینگ است. بررسی کنید:

AMD Ryzen PRO Specifications
  Cores/Threads Frequency Cache TDP
Base Boost L2 L3
Ryzen 7 PRO 1700X 8/16 3.5 GHz 3.7 GHz 4 MB 16 MB 95 W
Ryzen 7 PRO 1700 3 GHz 3.7 GHz 65 W
Ryzen 5 PRO 1600 6/12 3.2 GHz 3.6 GHz 3 MB
Ryzen 5 PRO 1500 4/8 3.5 GHz 3.7 GHz 2 MB
Ryzen 3 PRO 1300 4/4 3.5 GHz 3.7 GHz 8 MB
Ryzen 3 PRO 1200 4/4 3.1 GHz 3.4 GHz

پردازنده‌های رایزن پرو از رم‌های ECC و به بیان دیگر کد تصحیح خطا پشتیبانی می‌کنند اما از نظر سرعت تبادل داده محدودیت‌هایی وجود دارد. ممکن است سرعت رم‌های DDR4‌ پشتیبانی شده برای استفاده از ECC مثل تست‌های ای‌ام‌دی فقط ۲۴۰۰ مگاهرتز باشد و نه بالاتر.

و اما مواردی که وجه تفاوت بین رایزن پرو و رایزن‌های معمولی است: Ryzen Pro از قابلیت‌های امنیتی پیشرفته‌تر، قابلیت‌های مدیریتی مناسب برای سازمان‌های بزرگ و کیفیت و پشتیبانی بهتر برخوردارند.

این ویژگی‌ها به خصوص برای مدل‌های ارزان‌تر ۴ هسته‌ای جالب است چرا که اینتل در Core i3ها از قابلیت‌هایی مثل vPro پشتیبانی نمی‌کند. ای‌ام‌دی در گذشته قابلیت‌های امنیتی زیادی در تراشه‌های خود داشته که از جمله موارد مهم می‌توان به بوت ایمن، امنیت مجزا برای هر اپ، پشتیبانی از Windows Hello و حسگر اثر انگشت و حفاظت از داده اشاره کرد. ویژگی جدید در رایزن پروها Transparent Secure Memory Encryption است که داده‌های حافظه را بدون آنکه محسوس باشد، رمزگذاری می‌کند.

پردازنده‌های Ryzen Pro در پاییزی که پیش رو داریم روانه‌ی بازار می‌شوند و به زودی تولیدکنندگان بزرگ تجهیزات سروری و سازمانی مثل Dell و اچ‌پی و لنوو محصولات خود را با تراشه‌های جدید ای‌ام‌دی طراحی و تولید خواهند کرد.