دل‌زدگی، میل داشتن تلفن همراه جدید و... دلایلی است که کاربران برای تعویض تلفن همراه خود می‌آورند؛ اما قبل از اینکه تلفن همراه خود را بفروشیم باید از لحاظ امنیت شخصی و... مطمئن شویم؛ در این مقاله چند روش برای پاک‌سازی کامل تلفن همراه و جلوگیری از لو رفتن اطلاعات شخصی می‌پردازیم. روش‌هایی از جمله: بازگشت به تنظیمات کارخانه و ...

اولین و مهمترین قدم: تهیه نسخه بک‌آپ

زمانی‌که حرف از تهیه نسخه پشتیبان می‌شود، اکثر ما تصورمان تهیه بک‌آپ از عکس‌ها، فیلم‌ها و اسناد است؛ درحالیکه حتی تماس‌ها و پیام‌ها را نیز می‌توان به این مجموعه اضافه کرد. خوشبختانه بک‌آپ گرفتن کار سختی نیست و راه‌های زیادی برای آن وجود دارد.

برای تهیه نسخه پشتیبان از عکس‌ها و فیلم‌ها یکی از گزینه‌های خوب Google Photos خواهد بود، که به‌صورت اتوماتیک از هر چیزی که در اکانت گوگل شما باشد بک‌آپ می‌گیرد.

قدم دوم: رمزگذاری داده‌ها و اطلاعات

بدلیل اینکه شاید factory reset نتواند ۱۰۰ درصد همه داده‌های موجود روی تلفن همراه را پاک کند، شاید رمزگذاری روی داده‌ها ایده جالبی باشد؛ با این کار می‌توان اطمینان داشت که اگر داده‌ یا اطلاعاتی هم باقی بماند از دسترس خارج خواهد بود.

گفتنی است فرایند رمزگذاری خیلی طولانی است؛ اما اگر بخواهید تلفن همراه خود را بفروشید مسلماً ارزش وقت گذاشتن دارد.

قدم سوم: بازگشت به نسخه اصلی و قبلی اندورید (تنها برای دستگاه‌های نکسوس و پیکسل)

افرادی هستند که به استفاده از نسخه بتا سیستم‌عامل اندروید علاقه دارند؛‌اگر شما جزو آن دسته از کاربران هستید، با این کار به نسخه اصلی تلفن همراه خود برگردید، زیرا نسخه‌های بتا بدلیل باگ‌هایی که دارند خیلی قابل اطمینان نیستند.

دو دلیل مهم برای لغو نسخه بتا:

  • اگر دستگاه خود را در کانال بتا ثبت‌نام کرده باشید، برای مالک جدید تلفن همراهتان نیز باقی خواهد ماند.
  • اگر بعد از فروش دستگاه تازه اقدام به لغو ثبت‌نام کنید، ریست اجباری در دستگاه اجرا می‌شود که برای مالک جدید مشکل‌ساز خواهد بود.

قدم چهارم: انجام کامل ریست کارخانه

در نهایت اقدام پایانی انجام کامل بازگشت به تنظیمات کارخانه است؛ با انجام ریست تمامی اطلاعات موجود در حافظه داخلی و خارجی تلفن همراه خود را پاک کنید. فراموش نکنید اگر از حافظه خارجی استفاده می‌کنید یا آن را نزد خود نگه دارید یا قبل از فروش یکبار آن را نیز فرمت کنید.