روش صحیح پاک کردن بدنه و نمایشگر و پورت‌های لپ‌تاپ چیست؟ آیا باید از محلول‌های خاص و مواد شوینده و پارچه‌های زبر و دستمال کاغذی استفاده کرد؟ در ادامه به آموزش نحوه‌ی صحیح پاک کردن نمایشگر، تمیز کردن بدنه و پاک کردن پورت‌های USB و VGA و ... به کمک مواد ضدعفونی‌کننده و پارچه میکروفیبر و دمنده می‌پردازیم.

برای تمیز کردن لپ‌تاپ از چه موادی استفاده کنیم؟

پارچه‌ی نرم میکروفیبر: پارچه‌های مایکروفایبر یا میکروفیبر و پارچه‌هایی با نرمی مشابه مثل حوله‌های نرم بهترین گزینه برای پاک کردن لپ‌تاپ و اغلب وسایل الکترونیکی و همین‌طور عینک‌ها و لنز‌های حساس به شمار می‌روند. اگر قصد خرید پارچه‌های میکروفایبر دارید بهتر است عمده خرید کنید چرا که کاربرد فراوانی دارند.

آب تصفیه شده: نیازی به مواد شوینده و پاک‌کننده نیست! آب تصفیه شده و بدون آلودگی برای تمیز کردن کافی است مگر آنکه لکه‌ای خاص روی لپ‌تاپ نشسته باشد. حتی کمپانی اپل هم آب صاف و بدون آلودگی را برای تمیزکاری توصیه کرده است!

بطری اسپری‌کننده مایعات: برای پاشیدن آن بهتر است از یک بطری مجهز به اسپری‌کننده استفاده کنید تا آب به مقدار کم در سطح وسیع پخش شود. برای پاشیدن الکل و مایع ضدعفونی‌کننده هم بطری اسپری مفید است.

ماده‌ی ضدعفونی‌کننده و خوشبو: برای خوشبو شدن لپ‌تاپ و همین‌طور حذف میکروب‌ها و باکتری‌هایی که به مرور روی آن جمع شده بهتر است یک ضدعفونی‌کننده‌ی خوب انتخاب کنید.

پنبه: پنبه در پاک‌سازی نقاط خاص مفیدتر از پارچه‌ی میکروفیبر است. چند تکه پنبه‌ی معمولی آماده کنید.

دمنده یا بلوئر: دمنده‌ی دستی یا برقی با جریان هوای شدید نقاط دور از دسترس را پاکسازی می‌کند. مطمئناً با فوت کردن نمی‌توانید کار یک دمنده را انجام دهید! اگر دمنده در اختیار ندارید می‌توانید از سشوار یا هر ابزاری که می‌تواند باد سرد بدمد استفاده کنید.

ظرف هوای فشرده: ظرف حاوی هوای فشرده هم مثل دمنده برای پاکسازی گردوغبار عالی است و توجه کنید که در ظرف صرفاً هوا موجود باشد و نه چیز دیگر. HP و اپل دو کمپانی بزرگ سخت‌افزار توصیه می‌کنند که از اسپری‌های آئروسل و مواد شوینده و محلول‌های خاص برای تمیز کردن نمایشگر و به خصوص موادی که شامل پراکسید هیدروژن هستند استفاده نکنیم.

الکل ایزوپروپیل: الکل ایزوپروپیل برای پاک کردن سطوح استفاده می‌شود. احتمالاً بدون الکل هم مراحل پاکسازی انجام می‌شود اما اگر روی نمایشگر یا بدنه ماده‌ای چسبناک چسبیده است چاره‌ای جز استفاده از ایزوپروپیل وجود ندارد.

لپ‌تاپ را قبل از تمیز کردن خاموش کنید!

قبل از هر کاری لپ‌تاپ را خاموش کنید و هر نوع اتصال را قطع کنید. حتی باتری را نیز خارج کنید البته اگر قابلیت خروج دارد.

تمیز کردن بدنه‌ی لپ‌تاپ

پارچه‌ی میکروفیبر را با چند بار اسپری کردن آب خالص روی آن، مرطوب کنید. درب لپ‌تاپ را ببندید و پارچه را به شکل دایروی روی آن بچرخانید. حرکت از لبه‌ای به لبه‌ی دیگر علاوه بر احتمال باقی ماندن آثاری به شکل خطوط، ممکن است فشار اضافی به لبه‌ها وارد کند. مراقب باشید که پارچه بیش از حد مربوط نباشد!

به جای استفاده از کف دست برای فشار آوردن روی پارچه، از نوک انگشتان خود استفاده کنید تا فشاری در حد معقول وارد شود.

 پس از پاک کردن روی درب سراغ لبه‌های کناری نمایشگر و بدنه و همین‌طور زیر بدنه بروید. در این بخش‌ها به پورت‌ها و به خصوص پورت شارژ کاری نداشته باشید و پارچه را با کمی فاصله از این بخش‌های حساس حرکت دهید.

نحوه‌ی پاک کردن کیبورد لپ‌تاپ و تاچ‌پد آن

پارچه‌ی میکروفیبر تمیزی بردارید و روی تاچ‌پد به صورت دایروی و آرام حرکت دهید. کیبورد کثیف‌ترین بخش لپ‌تاپ و شاید کثیف‌ترین بخش میز کار شماست! به همین علت است که ماده‌ی ضدعفونی‌کننده لازم است.

 مرحله‌ی بعد پاک کردن کیبورد است. قبل از مرطوب شدن کیبورد از دمنده استفاده کنید تا گرد و خاکی که لابلای دکمه‌ها و زیرشان نشسته تا حد زیادی پاک شود. توجه کنید که جریان باد را از یک سمت روی کیبورد هدایت کنید. پس از پاکسازی از یک جهت، می‌توانید بلوئر را از جهتی دیگر روی کیبورد حرکت دهید.

اکنون تکه‌ای پارچه‌ی میکروفیبر بردارید و روی کیبورد بکشید تا گردوخاکی که روی کلیدها نشسته برطرف شود. این پارچه را برای مراحل بعد کنار بگذارید و پارچه‌ی دیگری برداشته و مایع ضدعفونی‌کننده روی آن اسپری کنید. با این پارچه تک‌تک کلیدها را به دقت تمیز کنید! کیبورد کثیف‌ترین بخش است، با حوصله آن را پاک کنید.

در نهایت پارچه‌ی میکروفیبر مرطوبی بردارید و روی تمام کلیدها بکشید.

در بخش بعدی به روش صحیح پاک کردن نمایشگر و پورت‌های USB و محیط داخلی می‌پردازیم.