آموزش ویدیویی و گام به گام تعویض دی‌وی‌دی رایتر لپ‌تاپ موضوع جالب امروز است. می‌توان به جای DVD Writer‌ لپ‌تاپ یک هارددیسک یا SSD نصب کرد و فضای ذخیره‌سازی یا سرعت بالاتر را تجربه کرد. مراحل تعویض درایو دی‌وی‌دی با یک درایو جدید ساده است. با ما باشید تا با یک ترفند لپ‌تاپی دیگر آشنا شویم.

درایو DVD رایتر یا دی‌وی‌دی رام و حتی درایو Bluray ممکن است برای اغلب کاربران کاربردی نداشته باشد چرا که این روزها نصب ویندوز و لینوکس از طریق فلش‌درایوهای سریع USB ساده و همین‌طور سریع‌تر است و به علاوه محتوایی مثل مالتی‌مدیا در فضای وب به وفور برای دانلود کردن موجود است. شاید کاربرد یک هارد اکسترنال برای کسی که مرتباً‌ فیلم و آهنگ دانلود می‌کند به مراتب بیشتر از درایو نوری باشد.

از طرف دیگر ممکن است در درازمدت دی‌وی‌دی رایتر لپ‌تاپ شما به علت خرابی لنز بلااستفاده شده باشد و عملاً هیچ کاربردی نداشته باشد!

در هر دو حالت باید دی‌وی‌دی رایتر را تعویض کرد و چه خوب است به جای تعویض آن با یک درایو نوری دیگر، یک SSD یا هارددیسک را انتخاب کنید. SSD موجب افزایش سرعت بوت شدن ویندوز و نرم‌افزارها در حد ۳ برابر و حتی بیشتر می‌شود و جانی دوباره به لپ‌تاپ‌های قدیمی می‌بخشد.

توجه کنید که درایو دی‌وی‌دی لپ‌تاپ ضخامت کمی دارد و نمی‌توان یک درایو هارددیسک ۳.۵ اینچی به جای آن قرار داد. می‌بایست یک درایو ۲.۵ اینچی از نوع هارددیسک یا SSD با ضخامت کم انتخاب کنید.

به آموزش ویدیویی زیر که مراحل تعویض را به صورت روشن و واضح آموزش می‌دهد توجه فرمایید تا در ادامه به تفصیل در این باره بحث کنیم:

سفارش قاب نگه‌داری هارددیسک و SSD در فضای خالی دی‌وی‌دی رایتر

اولین گام انتخاب یک قاب مناسب است. استانداردی برای طراحی اسلات دی‌وی‌دی رایتر وجود ندارد! این اسلات بزرگ‌تر از هارددرایوهای ۲.۵ اینچی است و طبعاً به قابی نیاز دارید که درایو هارددیسک را ثابت و محکم نگه دارد. خوشبختانه کانکتور دی‌وی‌دی رایتر و هارد یکسان است و برای این بخش تبدیلی نیاز نیست.

قیمت قاب موردبحث کمتر از ۱۰ دلار است و در فروشگاه‌های لوازم جانبی بزرگ موجود است. ممکن است پس از جست‌وجوی فراوان قابی که مناسب لپ‌تاپ شما باشد پیدا نکنید! در این صورت باید کمی خلاقیت به خرج دهید و با کمی پلاستیک و چسب و شاید چند پیچ راهی برای ثابت نگه داشتن درایو هارددیسک یا SSD در اسلات DVD پیدا کنید. قاب یا Caddy تبدیل دی‌وی‌دی رایتر به هارددیسک شکل ساده‌ای دارد و درست شبیه درایو نوری است. برای یک نجار مبتدی و کسی که کاردستی‌های زیادی ساخته، طراحی و ساخت یک قاب ساده به نظر می‌رسد.

به جای DVD رایتر لپ‌تاپ هارددیسک قرار دهیم یا SSD ؟

پاسخ روشن است. اگر به فضای ذخیره‌سازی بیشتر نیاز دارید طبعاً HDD انتخاب ارزان‌تر و خوبی است اما اگر سرعت بوت شدن ویندوز برایتان اولویت دارد، یک درایو SSD انتخاب کنید.

در هر دو حالت می‌توانید سیستم عامل اصلی خود را داشته باشید و روی درایو جدید پارتیشن‌هایی ایجاد کنید و سیستم عامل دیگری نصب نمایید.

باز کردن پیچ‌ها و خروج DVD Writer لپ‌تاپ

معمولاً خارج کردن درایو نوری مثل تعویض رم و هارددیسک لپ‌تاپ بسیار ساده و سریع است. اینکه کدام پیچ‌ها را باز کنید بسته به سازنده‌ی لپ‌تاپ متفاوت است اما معمولاً در کنار پیچی که دی‌وی‌دی درایو را نگه‌ داشته علامتی دیده می‌شود. اگر علامتی وجود نداشت ممکن است دکمه‌ای برای خروج سریع دی‌وی‌دی رایتر به صورت کشویی موجود باشد.

در نهایت اگر هیچ نشانی از پیچ یا دکمه‌ی کشویی وجود ندارد به این مسأله توجه کنید که در فاصله‌ی حدود ۱۰ سانتی‌متری از لبه‌ی کناری لپ‌تاپ که دی‌وی‌دی رایتر در آن ضلع قرار دارد، ممکن است یک یا چند پیچ دیده شود. یک یا چند مورد از این پیچ‌ها اسلات دی‌وی‌دی رایتر را محکم کرده است و باید پیچ‌های احتمالی را یک به یک باز کنید. از طرف یک حفره که به اندازه‌ی نوک پیچ‌گوشتی است در نظر گرفته شده که با فشار پیچ‌گوشتی دی‌وی‌دی رایتر را بیرون می‌دهد.

می‌توانید درب دی‌وی‌دی رایتر را باز کنید و به آرامی آن را بیرون بکشید. اگر پیچ‌های نگه دارنده باز شده باشد، دی‌وی‌دی رایتر به راحتی خارج می‌شود. پس از خارج کردن درایو با نوک پیچ‌گوشتی بخش بیرونی دی‌وی‌دی رایتر را به آرامی جدا کنید چرا که قرار است روی قاب هارد نصب شود و ظاهر لپ‌تاپ را مثل قبل کند.

قرار دادن قاب هارددیسک در اسلات DVD رایتر لپ‌تاپ

هارددرایو یا SSD انتخابی خود را در قاب قرار دهید و سپس قاب را به آرامی در اسلات دی‌وی‌دی رایتر وارد کنید. برخی قاب‌های آماده پیچ‌هایی برای محکم کردن درایو هارددیسک دارند. بستن این اتصالات را فراموش نکنید چرا که لرزش و جابجایی هارددیسک ممکن است به خرابی آن بیانجامد.

درب دی‌وی‌دی رایتر که در مرحله‌ی قبل جدا کرده بودید را در ضلع بیرونی قاب نصب کنید. ممکن است این بخش هم اتصال پیچی داشته باشد. خوشبختانه اتصالات درب دی‌وی‌دی رایترها برای حفظ قابلیت تعویض استاندارد است و اگر قاب آماده تهیه کرده باشید نصب آن روی قاب هارد راحت خواهد بود.

توجه کنید که کانکتور SATA و کانکتور برق می‌بایست به درستی در اسلات مربوطه وارد شود. کمی جابجایی و فشاری ملایم کافی است.

در نهایت می‌توانید پیچ‌ها یا تنها پیچ محکم کردن قاب هارددیسک را ببندید.

مراحل بعدی استفاده از هارددیسک یا SSD جدید شامل انتخاب آن به عنوان درایو اصلی بوت در بایوس لپ‌تاپ، نصب سیستم عامل و فرمت کردن و ایجاد پارتیشن‌ها و مراحلی از این قبیل است.