مکینتاش سیستم‌عامل کامپیوترهای اپل، یک سیستم‌عامل نرم و پایدار است؛ اما نه برای هر اپلیکیشنی. بعضی وقتها Dock اپلیکیشن‌هایی را در حالت اجرا شدن نشان می‌دهد، اما نمی‌توانید این اپلیکیشن را پیدا کنید.

خارج شدن اجباری از اپلیکیشن با استفاده از منو اپل

ساده‌ترین راه برای خروج اجباری از اپلیکیشنی که در اجرا هنگ می‌کند، رفتن به منو اپل و استفاده از ابزار Force Quit است. برای این کار روی آیکون اپل در بالای صفحه کلیک کنید و گزینه خروج اجباری را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Command+Option+Esc که مشابه کلیدهای ترکیبی Ctrl+alt+delet در ویندوز است استفاده کنید. منو این ابزار خیلی ساده با لیستی از اپلیکیشن‌هایی است که در حال اجرا هستند. برای خروج اجباری از هر اپلیکیشنی، کافی در لیست موجود روی آن کلیک کنید و سپس روی دکمه “Force Quit” کلیک کنید.

در اغلب موارد اپلیکیشن از شما می‌پرسد: آیا می‌خواهید فوراً خارج شوید؟

زمانی‌که اپلیکیشنی پاسخگو نیست، می‌توانید با استفاده از Dock از آن خارج شوید؛ کافی است روی آیکون اپلیکیشن مورد نظر کلیک راست کنید و سپس روی گزینه Force Quit کلیک کنید. این روش نیز مفید است، اما خوب روش قبلی بسیار کاربردی‌تر خواهد بود.

خروج اجباری بوسیله Activity Monitor

ابزار Force Quit ساده است، شما می‌توانید برای خروج کامل از اپلیکیشن‌ هنگ کرده خود از Activity monitor نیز استفاده کنید. برخلاف Force Quit، در Activity Monitor قادر به دیدن تمامی پردازش‌های موجود در مک را ببینید. همچنین می‌توانید میزان استفاده از CPU و Memory و توان کامپیوتر خود توسط هر یک از اپلیکیشن‌ها را مشاهده کنید. این ابزار بخصوص در زمانی که شما مطمئن نیستید کدام اپلیکیشن در حال آسیب رساندن به سیستم است، بسیار مفید است. برای کار با این ابزار، کافی است ابتدا روی اپلیکیشن مورد نظر در لیست کلیک کرده و سپس روی آیکون “X” که در سمت چپ نوار بالایی قرار دارد کلیک کنید.

سپس از شما پرسیده می‌شود آیا می‌خواهید از اپلیکیشن مورد نظر خارج شوید؟ روی “Force Quit” کلیک کنید، اپلیکیشن باید فوراً بسته شود. گزینه “Quit”، که بصورت پیش‌فرض قرار دارد، ممکن است نتواند اپلیکیشن را مطابق انتظار شما سریعاً ببندد و اصلاً به کار شما نیاید. این گزینه درست همانند کلیدهای ترکیبی Command+Q کار می‌کند.