سرویس دانش و فناوری

Xbox One، Xbox One S و Xbox One X تفاوت سه نسخه این کنسول در چیست؟

xbox one x

میزان دسترسی و قیمت

ایکس‌باکس وان ایکس با حافظه ۱ ترابایتی از ۷ نوامبر (۱۶ آبان) با قیمت ۴۹۹ دلار در آمریکا عرضه خواهد شد؛ این قیمت تقریباً ۱۰۰ دلار بالاتر از قیمت آخرین نسخه کنسول پلی‌استیشن است. ایکس‌باکس وان اس به همراه بازی Gears of War 4 در سایت آمازون ۲۵۰ به‌فروش می‌رسد. ایکس‌باکس اصلی نیز تقریباً دیگر فروشی ندارد و در مایکروسافت با قیمت ۲۱۰ دلار فروش می‌رود.

سخت‌افزار

مایکروسافت اعلام کرد قدرتمندترین کنسول حال حاضر دنیا را ارائه خواهد کرد؛ اما باید دید این محصول شامل چه ویژگی‌هایی است؟

پردازنده: Xbox One X از یک پردازنده هشت هسهمهای با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز بهره می‌برد؛ وان اس نیز یک پردازنده هشت هسته‌ای دارد، اما با فرکانس ۱.۷۵ گیگاهرتز.

رم: وان ایکس از رم 12 GB GDDR5 بهره‌مند خواهد بود؛ اما One و One S رم ۸ گیگابایت DDR3 دارند.

پردازنده گرافیکی: مایکروسافت درمورد پردازنده گرافیکی اشاره دقیقی نکرد؛ اما قدرت پردازش ۶ ترافلاپس خواهد بود درحالیکه این مورد برای وان اس و وان چیزی حدود ۱.۴ ترافلاپس است.

ذخیره‌سازی و رسانه: One X حافظه ۱ ترابایتی دارد؛ ضمن اینکه می‌تواند از 4K + HDR Blu-Ray  پشتیبانی می‌کند. One S با همان سیستم پشتیبانی تصویری است، اما حافظه ۵۰۰ گیگابایتی با گزینه اضافه شدن تا ۲ ترابایت را نیز داراست.

ابعاد و وزن: وان ایکس و وان اس از نظر ابعاد مشابه هستند؛ درحالیکه ایکس‌باکس اصلی بزرگتر از هر دو آنهاست. اما از نظر وزن وان ایکس دارای وزنی معادل ۸.۴ پوند، وان اس ۶.۴ و وان ۷.۸ پوند است.

درگاه‌ها و اتصالات:‌ همه کنسول‌های ایکس‌باکس از نظر درگاه‌های ورودی و اتصالات وایرلس مشابه هستند و تفاوت خاصی در این بین دیده نمی‌شود.

گرافیک

بزرگترین نقطه فروش One X این استکه بازی‌ها چگونه اجرا می‌شوند؛ این تنها کنسول این شرکت است که می‌تواند از بازی‌هایی با رزولوشن 4K و HDR پشتیبانی کند. البته شما برای این کار نیاز به یک تلویزیون با پشتیبانی از رزولوشن 4K نیز دارید. در همین حال، One S نیز از HDR پشتیبانی می‌کند ولی از 4k خیر؛ تنها زمانی‌که وان اس از 4K پشتیبانی می‌کند هنگام تماشای فیلم است. با این حال HDR باعث تفاوت بسیار زیادی در نمایش تصویر است؛ این تفاوت را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

گفتنی است که نسخه اصلی ایکس‌باکس از هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

کاتالوگ بازی‌ها

بازی‌هایی که از ویژگی رزولوشن مناسب 4K و HDR ونا ایکس پشتیبانی می‌کنند در لیست زیر آمده‌اند:

  • Crackdown 3
  • Assassins’s Creed: Origins
  • Halo Wars 2
  • State of Decay 2
  • Forza Motorsport 7
  • FIFA 18
  • Need For Speed: Playback

تمام بازی‌ها برای ایکس‌باکس وان نیز ارائه می‌شوند؛ اما کیفیت تصاویر مسلماً به کنسول مورد استفاده برخواهد گشت.

فیلم‌ و سرگرمی

هیچ چیز جدیدی برای فیلم و سرگرمی در One X نسبت به One S اضافه نشده است؛ این درحالیست که وان اس در مقایسه‌ها کیفیت بهتری را نسبت به PS4 Slim ارائه داده بود.

ارزش خرید؟

وان ایکس هنوز عرضه نشده است، بنابراین منصفانه نیست که خیلی قاطع درباره‌اش نظر بدهیم؛ اما تنها چیزی که می‌توان گفت این است که آیا با توجه به موضوعات مطرح شده ارزش قیمتی دو برار وان اس را دارد یا خیر زیرا در آن زمان دیگر اثری از نسخه اصلی بعنوان رقیب در فروشگاه‌ها نخواهد بود.

به جرأت می‌توان گفت تنها مزیت One X نسبت به One S کیفیت تصاویر است؛ بنابراین تنها کسانی که داشتن یک کیفیت خاص برایشان ملاک است می‌توانند تا دو برابر بیشتر هزینه کنند، ضمن اینکه این دسته از افراد باید قبل از خرید وان ایکس یک تلویزیون با قابلیت پشتیبانی از 4K و HDR نیز تهیه کرده باشند.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید