کمپانی‌های بزرگ عرصه‌ی فناوری با تروریسم آنلاین مقابله می‌کنند. گوگل برای مقابله با انتشار محتوای خشونت‌آمیز و تروریسم در سرویس ویدیویی YouTube برنامه‌های ویژه‌ای دارد و می‌خواهد با ۴ گام بلند مانع انتشار محتوای خشونت‌آمیز و تنش‌زا در فضای وب شود.

بزرگ‌ترین سرویس ویدیویی آنلاین، سرویس معروف یوتیوب است که از جمله سرویس‌های گوگل محسوب می‌شود. استفاده از یوتیوب برای عموم آزاد است و معمولاً می‌توان هر نوع ویدیویی روی یوتیوب آپلود کرد و به اشتراک گذاشت اما محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. گوگل در راستای مقابله با تروریسم تصمیم گرفته که محدودیت‌ها و مراحل نظارتی را بیشتر کند. ۴ برنامه‌ی جدید گوگل برای کنترل محتوای خشونت‌آمیز در فضای وب به صورت زیر اعلام شده است:

مهندسی بیشتری برای توسعه‌ی هوش مصنوعی و شناسایی خودکار محتوای تنش‌زا و حذف آن فعالیت خواهند کرد.

تعداد اعضای قابل‌اعتماد و متخصص سرویس یوتیوب بیشتر می‌شود. قرار است ۵۰ سازمان غیردولتی در کنار ۶۳ سازمانی که تاکنون در برنامه‌ی معتمدین یوتیوب عضویت داشته‌اند، فعالیت کنند و به علاوه دسترسی‌ها بیشتر می‌شود. گوگل می‌گوید بیش از ۹۰ درصد گزارشات این سازمان‌ها صحیح بوده است.

تدابیر جدی‌تری نسبت به ویدیوهایی که قوانین یوتیوب را نقض کرده‌اند اتخاذ می‌شود. به عنوان مثال ویدیوهایی که تنش‌های بین ادیان ایجاد می‌کنند کمتر دیده می‌شوند و حتی ممکن است کاربران یوتیوب از ارسال نظر در مورد ویدیوی موردبحث محروم شوند. هدف این است که چنین ویدیوهایی کمتر مورد توجه قرار گیرند.

گوگل با کمپانی Jigsaw همکاری می‌کند تا ویدیوهای تبلیغاتی ضدتروریستی نمایش داده شود و عموم کاربران را از پیوستن به سازمان‌های تروریستی باز دارد. گوگل این برنامه را به صورت آزمایشی اجرا کرده و به این نتیجه رسیده که بیش از نیم میلیون دقیقه ویدیوی تبلیغاتی پخش شده است و تعداد کلیک‌ها روی این نوع ویدیوهای تبلیغاتی بسیار بالا بوده است. با این روش تروریست‌ها نمی‌توانند به راحتی اعضای جدید جذب کنند.

فرانسه و انگلیسی با توجه به بمب‌گذاری اخیر در منطقه‌ی منچستر از کمپانی‌های بزرگ فناوری می‌خواهند که مقابله با محتوای تروریستی با جدیت دنبال شود و حتی امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه از جریمه کردن کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی وب که با چنین محتوایی مقابله نکرده‌اند، سخن می‌گوید.