ممکن است پورت USB و یا کابلی که استفاده می‌کنید خراب شده باشد و در نتیجه ارور USB device not recognized که به معنی تشخیص ناقص وسایل است، نمایان شود. در بخش قبلی موضوعات مهمی مثل نصب نبودن یا بروز نبودن درایور و همین‌طور درایور اشتباه و روش بروزرسانی را مرور کردیم: «حل مشکل USB device not recognized و راه‌های نصب درایور وسایل USB» و اکنون مواردی که به پورت USB و سیم و وسیله‌ی USB معیوب مربوط می‌شود را بررسی می‌کنیم.

خرابی کنترلر USB یا خرابی فیزیکی پورت USB

کنترلر USB‌ بخشی از مادربورد است که عملکرد پورت‌های USB را کنترل می‌کند. به عبارت دیگر کنترلر USB واسط بین پورت USB و چیپ‌ست مادربورد و پردازنده است. طبعاً هر گونه مشکلی که برای کنترلر ایجاد شود، عملکرد پورت یا پورت‌های مربوط به آن کنترلر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

اما راه حل چیست؟

اولین راه نصب درایور کنترلرهای USB جانبی است. معمولاً کنترلر USB چیپ‌ست درایور مشخصی دارد اما کنترلرهای اضافی که تولیدکنندگان برای افزایش پورت‌های USB به مادربورد اضافه می‌کنند نیازمند درایور است. بنابراین به وب‌سایت سازنده مراجعه کنید و درایور مربوط به پورت‌ها را دانلود کنید. به خصوص در مورد پورت‌های USB 3.0 این راه حل مهم می‌شود. راه حل دوم اتصال وسایل به پورت‌های USB دیگری است که شاید مشکل کنترلر و درایور ندارند.

اشکال دیگری در مورد پورت‌های USB پرکاربرد مصداق دارد این است که در درازمدت از نظر ظاهری و فیزیکی آسیب می‌بینند. به عنوان مثال قاب فلزی پورت USB گشاد می‌شود و کانکتور USB مثل روزهای اول محکم در آن قرار نمی‌گیرد. همین اشکال در مورد کانکتور هم به وجود می‌آید. راه حل مشکل ساده است: پورت را تمیز کنید (با الکل یا تینر فوری و مسواک خراب یا قلم‌مو) و پس از خشک شدن قاب فلزی آن را کمی فشار دهید تا تنگ شود و اتصال محکمی برقرار شود.

 کابل USB خراب یا بی‌کیفیت و ارور USB device not recognized

گاهی اوقات همه چیز از درایور گرفته تا پورت‌ها سالم هستند و علت نمایش ارور USB device not recognized کابل USB است! در هر ارتباط الکتریکی مقاومت در برابر عبور سیگنال وجود دارد اما نباید بیش از حد باشد!

کابل USB که کیفیت پایینی دارد و به عبارت دیگر فلز به کار رفته که معمولاً مس است، از نظر ضخامت سیم و درصد خلوص مس خوب نیست، مقاومت الکتریکی بالاتری دارد. در نتیجه جریان الکتریکی که قرار است توان الکتریکی وسایلی مثل هارد اکسترنال را فراهم کند، کافی نخواهد بود و هارد اکسترنال مرتباً ریست می‌شود و صدای خاصی که حاصل حرکت دیسک (پلاتر) و هد آن است را ممکن است به وضوح بشنوید.

بنابراین بهتر است در اتصال وسایلی مثل هارد اکسترنال و پرینتر که جریان الکتریکی بالاتری منتقل می‌شود از همان ابتدا با کابل‌های متعددی که در اختیار دارید اتصال را برقرار کنید و سپس به دنبال نصب درایور و ... باشید. اگر کابل خوبی در اختیار ندارید پس از بررسی موارد دیگر بهتر است برای خرید یک کابل بهتر اقدام کنید.

کابلی خوب است که نسبتاً ضخیم و نسبتاً نرم باشد چرا که فلز مس خالص بسیار نرم است و از طرفی افزایش ضخامت مسیر عبور جریان به معنی کاهش مقاومت الکتریکی و عبور راحت‌تر سیگنال است. کابل کوتاه نیز مقاومت کمتری دارد چرا که مسیر کوتاه‌تری برای عبور سیگنال ایجاد می‌کند.

 خرابی وسایل جانبی USB

آخرین مشکل این است که وسایل USB از نظر پورت یا USB Controller داخلی‌شان وضعیت خوبی ندارند. اگر کانکتور USB گشاد شده آن را با اندکی فشار تنگ کنید و با اسپری تمیزکننده یا تینر فوری کمی تمیزکاری انجام دهید. بررسی سیم و در صورت امکان باز کردن وسیله و استفاده از سیم دیگر هم یک راه حل مفید است به خصوص برای وسایلی که با حرکت کردن کابل اتصالشان مرتباً قطع و وصل می‌شود و قطعاً اشکال از کابل ارتباطی است.

سایر مشکلات مثل خرابی کنترلر USB را نمی‌توان به سادگی حل کرد و باید به متخصصین مراجعه کنید. ممکن است یک تراشه سوخته باشد و با تعویض آن مشکل به کلی برطرف شود.