یکی از لانچر‌های خوب اندرویدی Nova Launcher است. در نوا لانچر قابلیت تعریف کردن ژست‌های حرکتی پیش‌بینی شده و صرفاً ابزاری برای تغییر ظاهر اندروید نیست. برای تغییر ظاهر اندروید و آیکان‌ها و بخش‌های مختلف می‌توانید از لانچرهایی مثل Nova Launcher به جای Google Now یا لانچر جالب Pixel گوگل استفاده کنید و در کنار آن حرکات ساده‌ و سریعی برای امور مختلف تعریف کنید.

ابتدا لانچر Nova Launcher را از گوگل پلی دانلود و نصب نمایید. توجه کنید که نسخه‌ی کامل این لانچر با قیمت ۵ دلار در گوگل پلی قرار داده شده ولیکن نسخه‌ی رایگان آن نیز بسیار توانمند و کامل است.

آموزش کار با Nova Launcher و تعریف حرکات انگشت برای امور خاص

برای اضافه کردن ژست‌های حرکتی جدید مسیر زیر را دنبال کنید:

Settings > Gestures & inputs > Gestures

اکشن‌هایی که می‌توان با ایجاد ژست حرکتی انجام داد در سه گروه ساده دسته‌بندی شده است. اکشن‌های Nova و اپ‌ها و شرت‌کات‌ها.

  • در تب اکشن‌های Nova می‌توانید حرکات خاص برای باز کردن کشوی اپلیکیشن‌های اندروید، قفل کردن صفحه، باز کردن نمای آخرین اپ‌ها و ... تعریف کنید.
  • در تب Apps می‌توانید ژست‌های حرکتی خاصی برای اجرای اپ‌ها ایجاد کنید.
  • در تب شرت‌کات می‌توان برای اموری مثل تماس با مخاطبی خاص، باز کردن یک سایت در مرورگر، ایجاد یک فایل و ... حرکات ساده و سریع تعریف کرد.

متأسفانه برخی از موارد اشاره شده در نسخه‌ی رایگان Nova Launcher موجود نیست و باید نسخه‌ی پولی را تهیه کرد. در آخرین مرحله‌ی تعریف ژست حرکتی علاوه بر مشخص کردن ژست‌های حرکتی مثل حرکت جاروبی در جهات مختلف و ... می‌توان از فرمان صوتی نیز کمک گرفت.