ویندوز ۸.۱ محبوبیت بیشتری نسبت به ویندوز ۸ دارد اما خوب شاید نتوانست آنچنان که باید و شاید به محبوبیت ویندوز ۷ برسد؛ با این حال این سیستم‌عامل در حال حاضر در تعداد زیادی از سیستم‌های خانگی و لپ‌تاپ‌ها فعال است و کاربران زیادی در سراسر جهان دارند؛ بنابراین دانستن ترفندهای کار با این ویندوز نیز می‌تواند طرفداران زیادی را به کار با این نسخه از ویندوز پایبند کند؛ بخصوص حالا که آپدیت‌های خوبی برای ویندوز ۸.۱ ارائه شده و تا حد زیادی علاوه‌بر برطرف کردن باگ‌های موجود به بهبود عملکرد آن نیز کمک کردند.

نمایش گزینه‌ها از دکمه Start

دکمه استارت دوباره به حالت قبل خود برگشته و چیزی شبیه به ویندوز ۷ شده است؛ با کلیک چپ به مسیر اپلیکیشن‌های نصب شده می‌روید، با کلیک راست گزینه‌ها نمایش داده خواهند شد، گزینه‌هایی از جمله: Run، Search، Shut Down و خیلی دیگر از گزینه‌ها.

ورود مستقیم به دسکتاپ

زمانیکه کامپیوتر را روشن می‌کنید، بصورت پیش‌فرض سیستم شما را به صفحه استارت می‌برد؛ اما راهی وجود دارد تا سیستم شما را مستقیماً وارد صفحه دسکتاپ کند. برای این کار روی نوار ابزار صفحه کلیک راست کنید و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید. در پنجره باز شده به تب Navigation بروید؛ بخش “When I sign in or close all application on a screen, go to the desktop instead of start” را فعال کنید.

سفارشی‌سازی برگه‌های موجود در صفحه اصلی

در کنار سایزبندی آیکون‌ها می‌توانید بخش‌های اختصاصی در صفحه اصلی را جابجا کنید و همچنین آنها را در گروه‌های مختلف قرار دهید. کافیست به صفحه استارت رفته و با کلیک راست در هر بخشی کارهای گفته شده را در مورد هر یک از کاشی‌ها اختصاصی انجام دهید؛ بعد از ساخت گروه می‌توانید برای هر گروه نیز نام مناسب و دلخواهی انتخاب کنید.

سفارشی‌سازی پس زمینه صفحه استارت

ویندوز ۸.۱ در کنار سفارشی ساختن هر کدام از کاشی‌های اختصاصی موجود در این صفحه این امکان را نیز به کاربران می‌دهد تا بک‌گراند صفحه استارت را تغییر دهند. کافیست تا با ورود به Setting Charm که با بردن ماوس به سمت راست صفحه امکان‌پذیر است به بخش تنظیمات رفته و در آنجا با انتخاب Personalize به تغییر پس زمینه اقدام کنید.