انتخاب نرم‌افزار پیش‌فرض برای باز کردن فایل‌های PDF یا به جای آن استفاده از مرورگرها برای باز کردن فایل‌های PDF دو روش اصلی باز کردن PDF است اما می‌توان از مرورگرها خواست که PDFهای تحت وب را به کمک نرم‌افزار پیش‌فرض PDF باز کنند و نه با امکانات داخلی خودشان. این هم یک روش متفاوت است. در ۷۲۴ ترفند امروز به بررسی نحوه‌ی باز کردن PDF در مرورگرها و تنظیمات مربوطه می‌پردازیم.

قبلاً به روش استفاده از مرورگرها برای باز کردن فایل‌های PDF‌ پرداختیم: «۷۲۴ ترفند: نمایش محتوای PDF بدون نرم‌افزار اضافی توسط مرورگرها!» اما می‌توان PDFها را در یک مرورگر از طریق نرم‌افزارهای دیگر نیز باز کرد. همه چیز به تنظیمات مرورگر بستگی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تنظیم نرم‌افزار پیش‌فرض برای باز کردن PDFها

مراحل کار بسته به سیستم عامل متفاوت است. در مک پس از راست کلیک کردن روی یک فایل PDF و کلیک روی Get info و اسکرول کردن تا بخش Open With می‌توان نرم‌افزار دلخواه برای کار با PDFها را مشخص کرد. گام بعدی انتخاب نرم‌افزار از طریق منوی کرکره‌ای و سپس استفاده از گزینه‌ی Change All > Continue است. توجه کنید که در این حالت ابتدا PDF روی کامپیوتر ذخیره شده و سپس باز می‌شود.

در ویندوز می‌بایست از مسیر زیر در اپ تنظیمات (Settings) که آیکان چرخدنده‌ای‌شکل در کنار منوی استارت دارد، اقدام کنید:

Settings > System > Default apps > Choose default apps by file type

اسکرول کنید و لیست انواع فایل را بررسی کنید تا به PDF برسید و با کلیک روی آن نرم‌افزار موردنظر خود را انتخاب کنید:

مرورگر کروم و باز کردن PDFها

در مرورگر کروم مسیر زیر را دنبال کنید تا PDFها را به کمک دیگر نرم‌افزارها باز کند:

Settings > Show Advanced Settings > Content Settings

اسکرول کنید و تیک چک‌باکس Open PDFs in the default PDF viewer را بزنید تا PDFها توسط نرم‌افزار پیش‌فرضی که برای کار با PDFها نصب کرده‌اید در مروگر باز شود و نه توسط خود مرورگر.

می‌توانید از قابلیت جست‌وجو در تنظیمات نیز استفاده کنید که در تصویر زیر سه مرحله‌ی آن نمایان است:

باز کردن PDFها توسط مرورگر Edge

در مورد مرورگر اج که در حالت پیش‌فرض وظیفه‌ی باز کردن PDFها را در ویندوز ۱۰ به عهده می‌گیرد کافی است از روشی که در تنظیم نرم‌افزار پیش‌فرض برای باز کردن PDFها ذکر شد استفاده کنید.

باز کردن PDFها در مرورگر Firefox به کمک نرم‌افزار پیش‌فرض PDF

روی منو کلیک کنید و مسیر Options > Applications را طی کنید.

در نوار جست‌وجو عبارت PDF‌ را تایپ کنید و در منوی کرکره‌ای که زیر بخش Action به چشم می‌خورد، گزینه‌ی Use Other ...  را انتخاب نمایید. اکنون می‌توانید نرم‌افزاری که PDFها را در فایرفاکس باز می‌کند به صورت دلخواه انتخاب کنید.

مرورگر Opera و باز کردن PDFها به کمک نرم‌افزار پیش‌فرض PDFها

اپرا هم می‌تواند PDFها را به واسطه‌ی نرم‌افزاری دیگر باز کند. به Settings مرورگر رجوع کنید که با زدن کلید ترکیبی Alt+P یا Cmd+Comma نمایان می‌شود. در تب Basic‌ اسکرول کنید تا به گزینه‌ی PDF files in the default PDF viewer application برسید و تیک چک‌باکس آن را اضافه کنید.

اکنون اپرا هم PDFها را به کمک نرم‌افزار پیش‌فرضی که در سیستم عامل تعیین شده، باز می‌کند.