موقعیت مکانی یک آیفون که متعلق به افراد خانواده، دوستان نزدیک یا بیماران است را می‌توان به راحتی از طریق Find My iPhone اپل متوجه شد. حتی با یک گوشی اندرویدی نیز می‌توان از این سرویس اینترنتی اپل استفاده کرد و موقعیت دقیق آیفون را روی نقشه مشاهده کرد و به این ترتیب موقعیت فرد موردنظر را پیگیری نمود. در ۷۲۴ ترفند امروز به روش استفاده از Find My iPhone اپل از طریق یک گوشی اندرویدی می‌پردازیم. با ما باشید.

در بخش اول این مقاله به «آموزش ردیابی گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی به کمک Find My Device گوگل» پرداختیم. این بار به سرویس اپلی یعنی Find My iPhone برای ردیابی آیفون‌های متعلق به خویش یا متعلق به افراد نزدیک می‌پردازیم.

ردیابی آیفون از طریق گوشی اندرویدی

ردیابی کردن آیفون‌ها از طریق یک گوشی اندرویدی امکان‌پذیر است اما نه از طریق سرویس گوگلی Find My Device بلکه این بار باید به سرویس اپلی Find My iPhone سری بزنیم؛ اما نه به روش معمول چرا که صفحه‌ی موردنظر در سرویس ابری iCloud پیام خطایی با مضمون: «در حال حاضر مرورگر شما پشتیبانی نمی‌شود»  را نمایش می‌دهد.

به نظر می‌رسد که اپل میانه‌ی خوبی با اندروید ندارد!  اما چه باید کرد؟

راه‌حل ساده است. می‌توانید از منوی سه‌نقطه‌ای مرورگر کروم که در گوشه‌ی راست و بالا قرار گرفته استفاده کنید. روی سه‌نقطه تپ کرده و گزینه‌ی بسیار مهم و کاربردی Request desktop site را انتخاب نمایید. این گزینه کاربردهای بسیاری دارد چرا که از وب‌سایت موردنظر درخواست می‌کند که نسخه‌ی معمولی صفحه‌ی وب را نمایش دهد، نسخه‌ای که در دستاپ می‌بینیم و مخصوص گوشی نیست و طبعاً محدودیت‌های متفاوت و کمتری دارد.

به این ترتیب مشکل حل می‌شود و صفحه‌ی sign-in (ورود) نمایان می‌شود. اطلاعات حساب کاربری iCloud خودتان را وارد کنید و پس از ورود نقشه را بررسی کنید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید موقعیت دقیق آیفون شما روی نقشه علامت‌گذاری شده است مگر آنکه سرویس مکانی آیفون غیرفعال باشد و ردیابی آن غیرممکن شده باشد.

 توجه کنید که اگر Find My iPhone گوشی شما یا افراد خانواده و فرزندان غیرفعال باشد، باز هم نمی‌توان آیفون موردنظر را موقعیت‌یابی کرد. لذا پیش از گم‌شدن فرزند یا افراد سالخورده و بیماران بهتر است این ویژگی آیفون را فعال کنید.

ردیابی یک گوشی هوشمند با دیگر اپلیکیشن‌ها

شاید ردیابی گوشی افراد خانواده مقوله‌ی موردتوجه شما نیست و می‌خواهید موقعیت دوستانتان را بدانید و همین‌طور موقعیت خود را با دوستان به اشتراک بگذارید. در این صورت سرویس گوگلی و اپلی که مورد بررسی قرار گرفت، برایتان کاربردی نخواهد داشت.

اما سوال اساسی: آیا ردیابی کردن افراد بدون کسب اجازه و نصب اپ خاص ممکن است؟

پاسخ منفی است. اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که شما و دوستانتان آن را نصب می‌کنید و سپس از سیستم دسترسی‌های اندروید و iOS، دسترسی به مختصات مکانی که با حسگر GPS و یا با تخمین فاصله‌ی گوشی تا آنتن‌های مخابراتی تعیین شده را به اپ می‌دهید. در این صورت اپلیکیشن موردبحث موقعیت شما را می‌داند و اگر بخواهید می‌توانید موقعیت خود را به دوستانتان اعلام کنید تا در اپ موردبحث آن را رویت کنند.

برخی افراد متقلب و اپ‌های عجیب در فضای وب منتشر شده که ادعا می‌کنند موقعیت هر گوشی را صرفاً با دانستن شماره‌ی تلفن سیم‌کارت درون گوشی به شما نشان می‌دهند. غیرممکن نیست اما اما در حقیقت این روش تشخیص موقعیت گوشی تنها با دریافت مجوز از مقامات قضایی و توسط آژانس‌های امنیتی و نیروهای پلیس استفاده می‌شود. بنابراین بهتر است فریب نخورید!

به جای جست‌وجو در مورد روش‌های هک و اپ‌هایی که موقعیت افراد را نمایش می‌دهند، به روش‌های به اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی بیاندیشید. به عنوان مثال با اپلیکیشن معروف Google Maps می‌توان مختصات جغرافیایی نقاط موردنظر را به صورت عرض و طول جغرافیایی و یا یک لینک کوتاه و ساده کپی کرد و از طریق اپ‌های ارسال پیام مثل تلگرام و هنگ‌آوت گوگل و ... برای دوستان ارسال کرد و حتی گزینه‌ای برای به اشتراک‌گذاری و رویت موقعیت دوستان روی نقشه وجود دارد.

در بخش سوم این مقاله در مورد به اشتراک‌گذاری موقعیت از طریق گوگل مپس و فیس‌بوک می‌پردازیم و روش مشاهده‌ی موقعیت افراد خانواده و دوستان روی نقشه را شرح می‌دهیم.