درمان سرطان مغز با استفاده از داروی مالاریا دانشمندان را در خصوص درمان این بیماری امیدوارتر کرد.  این در حالی بود که دانشمندان متوجه اثرات مثبت و غیر‌قابل انتظار، از یک راهکار به ظاهر بعید شدند. این راه حل دور از انتظار داروی درمان مالاریا است.

کلروکین داروی ضد مالاریا است که در حال حاضر به عنوان آخرین راه درمان سرطان مغز مورد توجه قرار می‌گیرد و در این راهکار درمانی این‌طور به نظر می‌رسد که مقاومت سلول‌های سرطانی نسبت به سایر درمان‌های دیگر کم‌تر شده ‌است. در واقع، کلروکین سلول‌های سرطانی را که به دفاع در برابر دارو می‌پردازند، آسیب‌پذیرتر کرده و به این ترتیب از گسترش آنها جلوگیری می‌کند. در دانشگاه کلرادو سه نفر از بیماران را با این روش مورد درمان قرار دادند که در هر سه پیشرفت‌هایی مشاهده شد.

لیزا بیمار ۲۶ ساله‌ای است که به وی گفته شده بود تا چند ماه دیگر بیشتر زنده نخواهد ماند؛ چرا که گلیوبلاستوما تهاجمی در مغز او در برابر شیمی‌درمانی و سایر درمان‌ها مقاوم شده‌بود. برای درمان لیزا در نهایت یک مهار‌کننده‌ی سرطان به نام فمورافنیب قرار دادند؛ اما اغلب اوقات باز این مشکل پیش می‌آمد که سلول‌های سرطانی در برابر آن مقاوم می‌شدند. این روند منجر به این شد که تیمی که بر روی درمان لیزا کار می‌کردند از یک رویکرد متفاوت دیگری به نام «اتوفاژی» استفاده کنند. اتوفاژی یک فرآیند طبیعی در داخل بدن است که در آن سلول‌های مرده و آسیب‌پذیر حذف شده و دوباره بازسازی می‌شوند که راهی برای نو شدن سلول‌ها است. اتوفاژی از یک اصطلاح یونانی به معنی « خودت را بخور» گرفته شده است که بهترین روش برای سم‌زدایی و بازسازی بدن است. مسئله این است که تومور گاهی اوقات از اتوفاژی برای سالم ماندن خود استفاده می‌کند. مشکل لیزا نوعی سرطان وابسته به یک جهش ژنتیکی به نام BRAFV600E  بود که به طور معجزه‌آسایی نسبت به این درمان واکنش نشان داد و بعد از چهار هفته توانست بایستد و دست‌ها و پاهایش را تکان دهد.

هر چند کلروکلین، تومور را از بین نبرد اما تومور، سرطان را از لحاظ دفاعی به اندازه‌ی کافی ضعیف کرد تا بقیه‌ی درمان ادامه پیدا کند. اکنون کیفیت زندگی لیزا بهبود پیدا کرده ‌است.

تیم تحقیقاتی در این خصوص می‌گوید:

تاکنون فقط سه بیمار تحت درمان با این مواد قرار گرفته‌اند و تا زمانی که در ابعاد وسیع‌تری مورد آزمایش قرار نگیرند و نتایج مشابه بیشتری از بیماران در دست نداشته باشیم نمی‌توانیم نظر قطعی در مورد این درمان بدهیم...آزمایشات گسترده‌تری بزودی انجام خواهند داد؛ زیرا کلروکلین به عنوان داروی ضد مالاریا توسط سازمان غذاو داروی آمریکا تایید شده‌است.

این پژوهشگران امیدوار هستند که تحقیقات‌شان در آینده، در درمان این سرطان موثر باشد. لیزا ابراز امیدواری کرد  و گفت:

 من واقعا خوشحال هستم که به عنوان یک پیشرو در روند این درمان حضور داشتم و امیدوارم که این درمان به افراد زیادی کمک کند.