کنسول‌های بازی این روزها صرفاً کاربری گیمینگ ندارند بلکه گیمرها برای پخش ویدیو و حتی چت ویدیویی از کنسول‌های قدرتمندی مثل اکس‌باکس وان اس استفاده می‌کنند. Xbox One S از ویدیوهای بلوری با رزولوشن 4K نیز پشتیبانی می‌کند و رقیب قدرتمندی برای پلیرهای 4K است. اما اکس‌باکس وان اس بهتر است یا پلیرهای 4K معمولی سامسونگ، سونی و اپو؟ در ادامه به مقایسه‌ی جالب چهار دستگاه مختلف می‌پردازیم تا به پاسخ این سوال برسیم.

اکس‌باکس وان اس مایکروسافت در پخش محتوای 4K بهترین کنسول محسوب می‌شود و بالاتر از کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو سونی قرار می‌گیرد. این کنسول ۲۵۰ دلاری را با پلیرهای 4K سامسونگ UBD-K8500 و Oppo UDP-203 و Sony UBP-X800 مقایسه می‌کنیم. سه پلیر خوش‌قیمت و قدرتمندی که در بازار محبوب هستند.

واسط کاربری نرم‌افزار

اکس‌باکس از نظر واسط گرافیکی چندان برای پخش ویدیوهای 4K جذاب نیست به خصوص که با فشار دادن کلید میانی، سایدبار نمایان می‌شود و نه صفحه‌ی آشنای خانه. پلیر سونی UBO-X800 از نظر واسط گرافیکی ساده‌تر و جالب‌تر است و شرت‌کات‌هایی برای دسترسی سریع به سرویس‌های استریم ویدیو مثل نت‌فلیکس و Pandora در آن پیش‌بینی شده است.

سرعت عمل: اکس‌باکس وان اس در برابر پلیرهای 4K

اکس‌باکس وان اس از نظر سرعت بارگذاری محتوای نت‌فلیکس از طریق اینترنت و همین‌طور بارگذاری دیسک‌های بلوری عالی است اما Samsung UBD-K8500 گوی سبقت را از رقبا ربوده است و سریع‌تر عمل می‌کند.

در جدول زیر زمان بارگذاری سه نوع محتوا ذکر شده است. مقایسه کنید:

  Microsoft Xbox One S Oppo UDP-203 Samsung UBD-K8500 Sony UBP-X800
Netflix 10.01 N/A 7.64 4.26
'MI:III' 15.43 14.81 10.00 12.41
'Batman vs. Superman' UHD 37.69 39.3 28.78 44.43

کیفیت تصویر: آیا ویدیوهای 4K در Xbox One S کیفیت تصویر خوبی دارند؟

شاید به نظر بیاید که یک کنسول بازی از نظر کیفیت پخش ویدیوها به پای پلیرهای اختصاصی محتوای 4K نمی‌رسد اما در عمل اینگونه نیست. کیفیت تصویر یکسان است و جلو و عقب کردن ویدیو با تیک زدن و تأخیر همراه نیست. حتی ویدیوهای HDR نیز با کیفیتی مشابه پلیر قدرمند سامسونگ UBD-K8500 پخش می‌شود.

اگر اینترنت فوق‌العاده سریعی دارید بد نیست بدانید که ایکس‌باکس وان اس از استریم ویدیوهای HDR سرویس نت‌فلیکس و آمازون پشتیبانی می‌کند، پلیر سامسونگ فقط از آمازون و پلیر سونی فقط از YouTube HDR پشتیبانی می‌کنند و از این نظر ایکس‌باکس وان کمی بهتر است.

آیا با وجود ایکس‌باکس وان اس، پلیر 4K خاصی در منزل نیاز است؟

سرعت مشابه، امکانات مشابه و کیفیت تصویر مشابه، همه‌چیز نشان می‌دهد که Xbox One S مایکروسافت کافی است. تنها اشکال این کنسول در واسط گرافیکی و مراحل پخش ویدیو خلاصه می‌شود که کمی طولانی‌تر و پیچیده‌تر از پلیرهای 4K اختصاصی است. بنابراین اگر این کنسول بازی را خریداری کرده‌اید عملاً نیازی به پلیر 4K ندارید و می‌توانید هزینه‌ی اضافی را روی تلویزیون و یا اسپیکر قدرتمند صرف کنید.