نرم‌افزار سنگین فتوشاپ مثل هر نرم‌افزار دیگری ممکن است هنگ و کرش کند و نتیجه‌ی ساعت‌ها کار روی یک فایل PSD از بین برود. اما ریکاوری کردن فایل‌های فتوشاپ امکان‌پذیر است و می‌توان از Auto-Recover یا ریکاوری خودکار این نرم‌افزار برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار و از بین رفتن نتایج ساعت‌ها کار و تلاش استفاده کرد. با ۷۲۴ ترفند امروز همراه باشید تا به روش ریکاوری فایل‌های فتوشاپ بپردازیم.

خیلی‌ها فکر می‌کنند فتوشاپ که شاید کامل‌ترین ابزار ویرایش تصاویر است، قابلیت auto-save ندارد و به راحتی نتیجه‌ی ساعت‌ها تلاش ممکن است از بین برود! اما در حقیقت فتوشاپ هم مثل مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت قابلیت سیو خودکار دارد و نسخه‌ای پشتیبان از فایل در حال ویرایش را ذخیره می‌کند. در Photoshop CC 2017 پس از اجرای مجدد نرم‌افزار، فایل‌ها به صورت خودکار باز می‌شوند اما در نسخ قبلی هم فایل بکاپ وجود دارد و می‌توان آن را به صورت دستی باز کرد.

تنظیم زمان Auto-Save فایل در فتوشاپ

زمانی که فتوشاپ را نصب می‌کنید، قابلیت اتو-سیو یا ذخیره‌سازی خودکار فعال می‌شود اما اگر اینگونه نیست، از مسیر زیر برای فعال کردن آن استفاده کنید:

File > Preferences > File Handling

در بخش File Saving Options تیک چک‌باکس Automatically Save Recovery Information Every را اضافه کنید. زیر این عبارت یک منوی کرکره‌ای برای انتخاب زمان بین ذخیره‌سازی‌های خودکار وجود دارد. ۵ دقیقه الی ۱ ساعت انتخاب‌های موجود است.

 بازیابی فایل‌های در حال ویرایش در فتوشاپ

اگر برق قطع شده، فتوشاپ به دلیلی بسته شده و یا به هر علت دیگر ویرایش فایل به صورت ناگهانی متوقف شده، می‌توانید فتوشاپ را اجرا کرده و نسخه‌ی پشتیبان را به صورت دستی پیدا کرده و باز کنید. در سیستم عامل ویندوز مسیر زیر جایی است که نسخه‌ی پشتیبان فایل در حال ویرایش ذخیره می‌شود:

C:\Users\YourUserName\AppData\Roaming\Adobe\Adobe Photoshop CC 2017\AutoRecover

پوشه‌ی اتوریکاور محل این فایل‌هاست:

در سیستم عامل مک‌او‌اس نیز مسیر زیر را دنبال کنید:

~/Library/Application Support/Adobe/Adobe Photoshop CC 2017/AutoRecover

توجه کنید که پس از اجرای مجدد فتوشاپ اگر فایل‌هایی که در مسیر اشاره شده وجود دارد را باز و استفاده نکنید و سپس فتوشاپ را ببندید، فایل‌ها حذف می‌شوند. به عبارت دیگر فایل‌های پشتیبان به صورت موقتی در مسیر یادشده قرار می‌گیرند. فتوشاپ هیچ هشدار و اخطاری در مورد حذف نسخه‌ی پشتیبان فایل‌ها نمی‌دهد.