در بخش قبلی «بازگردانی گوشی روت شده به حالت غیرروت با استفاده از بکاپ Nandroid (روش اول)» به بازگردانی گوشی روت‌شده به حالت قبل با استفاده از بکاپ کامل Nandroid اشاره کردیم که مراحل آن کمی طولانی اما ساده است. این بار روش دیگری برای بازگردانی دسترسی روت به حالت پیش‌فرض معرفی می‌کنیم که فلش زدن رام اصلی گوشی است.

بازگردانی گوشی روت‌شده به حالت معمول با فلش زدن رام اصلی

رام اصلی یا استوک گوشی‌ها و تبلت‌ها را می‌توان با جست‌وجو در وب‌سایت سازنده و همین‌طور فروم‌ها و وب‌سایت‌های تخصصی پیدا کرد. متأسفانه برخی وب‌سایت‌های ایرانی رام رسمی را از وب‌سایت رسمی سازنده دانلود کرده و به صورت فروشی در اختیار کاربران قرار می‌دهند و گاهی در ذکر نام گوشی سازگار با رام، اشتباه صورت می‌گیرد و کاربر مجبور است بار دیگر رام اصلی را دانلود کرده و مراحل فلش زدن را تکرار کند. بنابراین در جست‌وجوی رام اصلی کمال دقت و حوصله را به خرج دهید.

یکی از وب‌سایت‌های تخصصی که انواع رام‌های کاستوم (کاستم: سفارشی) که حتی دسترسی روت به عنوان یکی از تنظیمات آن تعریف شده، فروم‌های XDA Developer است، هر چند برای بازگردانی دسترسی روت به رام اصلی و نه کاستم نیاز داریم.

قبل از فلش زدن بهتر است از اطلاعات شخصی و شماره‌ی مخاطبین و ... نسخه‌ی پشتیبان روی کامپیوتر یا کارت حافظه تهیه کنید.

چگونه رام اصلی گوشی را فلش بزنیم؟

مراحل کار بسته به سازنده‌ی گوشی متفاوت است اما اصول کلی یکسان است.

  • قدم اول پیدا کردن و دانلود رام اصلی است.
  • قدم دوم بکاپ‌گیری از اطلاعات شخصی است.
  • قدم سوم بوت کردن و وارد شدن به محیط Recovery گوشی است. برای اطلاع از روش ورود به محیط ریکاوری گوشی خود کافی است در گوگل نام گوشی و عبارت Recovery Mode یا Boot to Recovery را جست‌وجو کنید.
  • قدم چهارم که البته جنبه‌ی محکم‌کاری دارد، استفاده از Wipe یا Reset Factory در محیط ریکاوری است تا گوشی به حالت پیش‌فرض برگردد و همه‌ی اپ‌ها و تنظیمات حذف شود.
  • قدم پنجم استفاده از گزینه‌ی Install در محیط ریکاوری و انتخاب رام است. در مورد اغلب گوشی‌های ال‌جی، سامسونگ، سونی و ... می‌بایست از نرم‌افزار مخصوص فلش گوشی در کامپیوتر برای نصب رام اصلی استفاده کنید. توجه کنید که درایور شناسایی گوشی می‌بایست نصب شده باشد و به علاوه می‌بایست گوشی در حالت دانلودینگ مود قرار گرفته باشد که مثل Recovery روش خاصی برای فعال کردن این محیط وجود دارد. می‌بایست نام گوشی و عبارت Downloding Mode را در گوگل جست‌وجو کنید.
  • قدم آخر ریبوت کردن گوشی است.

محیط دانلودینگ نیز مثل محیط ریکاوری بسته به سازنده و مدل گوشی ممکن است ظاهر کاملاً متفاوتی داشته باشد: 

در مورد برخی گوشی‌ها یک مرحله‌ی اضافی نیز برای پاک کردن کامل آثار روت وجود دارد که قفل کردن مجدد بوت‌لودر است.