سرویس دانش و فناوری

آموزش ژست‌های حرکتی چند انگشتی روی تاچ‌پد در ویندوز ۱۰ و تنظیمات کامل آن (بخش دوم)

سفارشی‌سازی ژست‌های حرکتی در ویندوز ۱۰ به صورت گروهی

در ویندوز ۱۰ می‌توان ژست‌های حرکتی ۳ یا ۴ انگشتی را به شکل دلخواه تنظیم کرد. در حالت پیش‌فرض این ژست‌های حرکتی برای سوییچ کردن بین اپ‌ها و دستاپ‌های مجازی کاربرد دارد. ویندوز ۱۰ تنظیماتی برای تغییر عملکرد این ژست‌ها به صورت گروهی دارد و البته می‌توان هر ژست حرکتی را به صورت خاص نیز تنظیم کرد.

ژست‌های حرکتی مبتنی بر تپ

با سه انگشت و یا چهار انگشت می‌توان روی تاچ‌پد تپ کرد تا پخش موسیقی متوقف یا از سر گرفته شود. می‌توان این ژست‌های حرکتی را به عنوان کلیک وسط موس نیز تعریف و استفاده کرد.

ژست‌های حرکتی جاروبی

از حرکت جاروبی برای کنترل پخش موسیقی و مالتی‌مدیا و همین‌طور میزان صدا استفاده می‌شود.

حرکت جاروبی سه‌انگشتی یا چهارانگشتی به سمت بالا: افزایش صدا

حرکت جاروبی سه‌انگشتی یا چهارانگشتی به سمت پایین: کاهش صدا

حرکت جاروبی سه‌انگشتی یا چهارانگشتی به سمت راست: موسیقی بعدی

حرکت جاروبی سه‌انگشتی یا چهارانگشتی به سمت چپ: موسیقی قبلی

تغییر عملکرد ژست‌های حرکتی فوق به صورت گروهی

اپ Settings ویندوز ۱۰ را اجرا کنید و به دسته‌ی Devices مراجعه کنید. تب Touchpad را انتخاب کنید و به پایین اسکرول کنید تا به تنظیمات ژست‌های حرکتی سه و چهار انگشتی برسید. از منوی کرکره‌ای Swipe گزینه‌ی Change audio and volume را انتخاب کنید تا ژست‌های حرکتی که اشاره شد، فعال شود. در منوی کرکره‌ای Tap نیز گزینه‌ی Play/pause یا Middle click را برای کنترل پخش موسیقی و یا استفاده از تپ به عنوان کلیک وسط موس انتخاب کنید.

تنظیم عملکرد ژست‌های حرکتی در ویندوز ۱۰ به صورت تکی

در بخش قبل تنظیمات گروهی بررسی شد. می‌توان صرفاً یکی از ژست‌های حرکتی سه‌انگشتی را برای کاری خاص در نظر گرفت. برای این کار کافی است در اپ Settings مسیر زیر را دنبال کنید:

Devices > Touchpad

در سمت راست روی Advanced gesture configuration کلیک کنید. در صفحه‌ی نمایان شده تنظیمات کامل ژست‌های حرکتی سه و چهار انگشتی دیده می‌شود. در هر بخش می‌توان عملکرد حرکت جاروبی به سمت بالا و پایین و چپ و راست را به صورت مجزا تعریف کرد. از منوی کره‌کره‌ای که زیر هر ژست حرکتی به چشم می‌خورد برای انتخاب عملکرد آن ژست حرکتی خاص استفاده کنید. برای تپ کردن سه و چهار انگشتی هم عملکردهای مختلفی تعریف شده است.

عملکرد سفارشی برای ژست‌های حرکتی در ویندوز ۱۰

در ویندوز ۱۰ می‌توان عملکرد هر ژست حرکتی را به صورت کاملاً دلخواه هم تعریف کرد و به عنوان مثال یکی از کلیدهای میانبر ترکیبی را به ژست حرکتی خاصی نسبت داد. به عنوان مثال Ctrl+C که برای کپی کردن کاربرد دارد را به ژست حرکتی جاروبی سه‌انگشتی به سمت بالا نسبت داد! یا در نرم‌افزار فتوشاپ شرت‌کات Ctrl+Shift+N که برای ایجاد فایل جدید کاربرد دارد را توسط یک ژست حرکتی ساده روی تاچ‌پد فعال کرد.

برای تعریف ژست‌های حرکتی با عملکرد کاملاً سفارشی به مسیر زیر در اپ تنظیمات ویندوز ۱۰ رجوع کنید و روی عبارت Advanced gesture configuration کلیک نمایید:

Devices > Touchpad

منوی کرکره‌ای زیر ژست حرکتی موردنظر خود را باز کنید و گزینه‌ی Custom Shortcut را انتخاب کنید که به معنی شرت‌کات سفارشی است. حال روی دکمه‌ی Start recording کلیک کنید.

اکنون کلید ترکیبی مدنظر خود را روی کیبورد فشار دهید تا به عنوان عملکرد ژست حرکتی موردنظر، تعریف شود.

غیرفعال کردن ژست‌های حرکتی تاچ‌پد و تپ در ویندوز ۱۰

شاید یک ژست حرکتی مزاحم به صورت تصادفی مرتباً فعال می‌شود و کار شما را مختل کرده است. غیرفعال کردن ژست‌های حرکتی خاص بسیار ساده است. اپ Settings ویندوز ۱۰ را اجرا کنید و به مسیر همیشگی بروید:

Devices > Touchpad

در این بخش منوی کرکره‌ای یک گروه از ژست‌های حرکتی را باز کنید و گزینه‌ی Nothing را انتخاب نمایید تا این دسته از ژست‌های حرکتی به کلی متوقف شوند. برای تپ‌های چند انگشتی هم مشابه همین منو در تنظیمات موجود است.

برای غیرفعال کردن یک ژست حرکتی خاص کافی است روی Advanced gesture configuration در بالای صفحه و در سمت راست کلیک کرده و سپس منوی کرکره‌ای ژست حرکتی موردنظر خود را باز کنید و عبارت Nothing را انتخاب نمایید.

بازگردانی تنظیمات ژست‌های حرکتی تاچ‌پد در ویندوز ۱۰

اگر تنظیمات به دلایلی نامناسب است و می‌خواهید حالت پیش‌فرض را فعال کنید، روی دکمه‌ی Reset در تب TouchPad دسته‌ی Devices اپ تنظیمات کلیک کنید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید