شارژ سریع ۴.۰ یا تکنولوژی Quick Charge 4.0 کوالکام چیست و چطور کار می‌کند؟ کوئیک چارج با افزایش ولتاژ و جریان ورودی، باتری گوشی یا تبلت را با سرعتی بالا شارژ می‌کند. در شارژ سریع ۴.۰ ایمنی، سرعت شارژ، کاهش مصرف باتری و تکنولوژی شارژ دوگانه پیاده‌سازی شده که همگی برای بهبود وضعیت شارژ و عمر باتری گوشی‌ها و تبلت‌هاست.

تکنولوژی شارژ سریع کوالکام در نسل‌های ۱ و ۲ و ۳ متکی بر افزایش ولتاژ و در عین حال جریان الکتریکی بوده است. در حالت معمولی USB 3.0 ولتاژ و جریان ۵ ولت و ۹۰۰ میلی‌آمپر دارد. اگر این دو عدد را ضرب کنیم به توان الکتریکی ۴.۵ وات می‌رسیم که برای شارژ کردن وسایل الکترونیکی که باتری غول‌آسایی دارند، جالب نیست. شارژرهای سریع و البته معمولی ولتاژ ۵ و جریان ۲ آمپر دارند و به عبارت دیگر ۱۰ واتی هستند.

شارژ سریع‌تر همیشه با افت عمر مفید همراه است چرا که واکنش‌های شیمیایی بالاجبار با سرعت بالاتری دنبال می‌شوند. البته باتری‌هایی که برای سرعت شارژ بالاتر بهینه شده باشند، می‌توانند سریع شارژ شوند و در عین حال عمرشان کم نشود.

Quick Charge 4.0 کوالکام چیست؟

کوالکام در نسل‌های مختلف Quick Charge یا شارژ سریع، در تراشه‌های اسنپ‌دراگون خود تغییراتی اعمال کرده تا ورود ولتاژ و جریان الکتریکی بالاتر مشکلی ایجاد نکند و بتوان باتری را با سرعت بالاتری شارژ کرد. در نسل جدیدی که سال پیش معرفی شد یا به عبارت دیگر Quick Charge 4.0، تلاش شده که باتری گوشی از حالت خالی ظرف مدت ۱۵ دقیقه به ۵۰ درصد شارژ برسد.

 

کوئیک چارج یا شارژ سریع ۴.۰ در تراشه‌هایی مثل اسنپ‌دراگون ۸۳۵ پیاده‌سازی شده است. این فناوری ۲۰ درصد سریع‌تر از شارژ سریع ۳.۰ کوالکام است و یا ۳۰ درصد بهینه‌تر شارژ می‌کند. حتی دمای باتری حین شارژ حداکثر ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد پایین‌تر خواهد بود.

شارژ سریع ۴.۰ با USB C و قواعد انتقال توان الکتریکی آن سازگار است. به همین علت است که گوشی‌های دارای پورت USB C بسته به نظر سازنده‌ی گوشی می‌توانند از Quick Charge 4.0 بهره‌مند شوند و البته ممکن است سازنده‌ی گوشی برای افزایش عمر باتری، هیچ نوع روش شارژ سریعی استفاده نکند.

در فناوری شارژ سریع ۴.۰ کوالکام موارد ایمنی خاصی برای سنجش کیفیت کابل و جلوگیری از آسیب دیدن باتری و گوشی و کانکتور و حتی کابل پیش‌بینی شده است و به همین علت ایمنی آن بالاتر از نسل‌های پیشین است.

کوالکام ولتاژ و جریان دقیق را اعلام نکرده اما شارژ سریع ۴.۰ می‌تواند ۲۸ وات توان الکتریکی برای شارژ به کار گیرد. شارژ از دو مسیر صورت می‌گیرد تا احتمال آسیب‌دیدگی سیستم کمتر شود.

کدام گوشی‌ها و تبلت‌ها از Quick Charge 4 پشتیبانی می‌کنند؟

در تراشه‌های اسنپ‌‌دراگون ۶۳۰ و  اسنپ‌‌دراگون ۶۶۰ و همین‌طور  اسنپ‌دراگون ۸۳۵ از شارژ سریع ۴.۰ پشتیبانی شده است. اگر سازنده‌ی گوشی در طراحی خود نیاز به استفاده از شارژ سریع داشته باشد و روش کوالکام را بپسندد می‌توان این تکنولوژی را فعال کند.