از قدیم‌الایام دنیای ما پر از اسطوره‌ها و نظریه‌های باور نکردنی بوده که قبول خیلی از آن‌ها سخت است. با این حال، زمان‌های زیادی بوده است که از کشف بعضی واقعیت‌های به ظاهر اسطوره(!) دچار شوک شده‌ایم. در ادامه به معرفی حقایقی خواهیم پرداخت که تا همین دیروز تصور می‌کردید، واقعیت ندارند.

دستگاه‌های خودپرداز  صدا و ظاهر افراد را تشخیص می‌دهند

در سال ۲۰۱۵، چین دستگاه خودپردازی را معرفی کرد که می‌تواند چهره‌‌ی افراد را تشخیص دهد. امروز، این دستگاه‌ها روش مناسبی برای مبارزه با کلاهبرداران هستند. علاوه بر چهره، این دستگاه‌ها می‌توانند صداهای افراد را هم تشخیص دهند.

فلوراید می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند

پیش از این، دندانپزشکان توصیه می‌کردند که استفاده از خمیردندان فلوراید یک روش موثر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. با این حال، تحقیقات اخیر در نیوزیلند نشان داده‌ است که فلوراید بیشتر از آن که برای دندان‌ها خوب باشد، به آن‌ها آسیب می‌رساند. با وارد شدن فلوراید به داخل بدن، عملکرد مغز، سیستم عصبی، سیستم گوارشی، کلیه‌ها و کبد مختل شده و روند پیری طبیعی و شکنندگی استخوان افزایش پیدا می‌کند.

دانشمندان حیوانات ترکیبی ساخته‌اند

این ایده زمانی مخصوص فیلم‌های تخیلی بود؛ اما حیوانات و پرندگان ترکیبی وجود دارند و در مزارع هم زندگی می‌کنند! در حالی که پیش از این گونه‌های غیر معمول فقط در باغ وحش‌ها پیدا می‌شدند. در حال حاضر، دانشمندان می‌توانند با ترکیب DNA، ژن‌های دو گونه را دستکاری کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند ژن‌های درمان گر و افزایش دهنده‌ی طول عمر را شناسایی کنند.

شکر بر روی رفتار و رشد کودکان تاثیر دارد

کربوهیدرات‌های ساده و شکر تصفیه شده باعث افزایش شدید گلوکز خون می‌شوند که این امر خطراتی را در پی دارد. گروهی از محققان به این نتیجه رسیدند که در قند خون بالا، هورمون آدرنالین در کودکان در مقایسه با بزرگسالان، به مقدار بیشتری تولید می‌شود. این مسئله بر روی توانایی کودکان در زمینه‌ی جذب اطلاعات و کنترل احساسات‌شان تاثیر می‌گذارد. جیمی اولیور، سرآشپز معروف انگلیسی درخواست کرده است که به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از چاقی، پوسیدگی دندان و دیگر بیماری‌ها مصرف قند در کودکان کاهش پیدا کند.

دالایی لاما برای سازمان سیا کار می‌کرد

در طول نیمه‌ی دوم قرن بیستم، تامین هزینه‌ای مالی جنبش استقلال تبت و همچنین شخص دالایی لاما به عهده‌ی سازمان سیا بود. این برنامه به منظور بی ثبات کردن کشورهای کمونیستی منطقه در طول جنگ سرد صورت گرفت. رهبر معنوی تبت می‌دانست که هزینه‌های مالی وی از کجا تامین می‌شود، اما همیشه اتصال خود با مبارزات سیاسی سیا را انکار کرد.

آبمیوه برای کودکان مضر است

اسید سیتریک موجود در آبمیوه‌ها باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود. در نتیجه دندان‌ها ترک خورده و حفره‌هایی در آن‌ها ایجاد می‌شود که محل تکثیر باکتری‌ها است. از طرفی آبمیوه باعث فرو نشاندن تشنگی شما نمی‌شود؛ چرا که این ترکیبات شامل مقادیر زیادی قند هستند که باعث آلرژی و مشکلات دستگاه گوارش می‌شوند. از این رو بهتر است که مصرف آبمیوه را محدودتر کرده و به جای آن برای غلبه بر تشنگی از آب آشامیدنی استفاده شود.

یک گلوله‌ی خیلی ریز وجود دارد که شلیک آن می‌تواند باعث حمله قلبی شود

معمولا مردم فکر می‌کنند که چنین سلاح‌هایی فقط در فیلم‌های جیمز باند وجود دارد. در حالی که میکرو گلوله‌های خاصی موجود است که در صورت اصابت به شما، احساسی مشابه گزش یک حشره‌ی کوچک پیدا خواهید کرد. این میکرو گلوله فقط یک نقطه‌ی قرمز بر روی پوست باقی می‌گذارد؛ اما سم کشنده‌ی آن به سرعت وارد جریان خون شده و باعث حمله‌ی قلبی می‌شود. هر چند که این اختراع، باورکردنی نیست، اما توسط سرویس‌های مخفی استفاده می‌شود.

سرویس‌های مخفی از ارنست همینگوی جاسوسی می‌کردند

ارنست همینگوی، نویسنده‌ی معروف آمریکایی متقاعد شده بود که FBI او را زیر نظر گرفته است، اما دوستان و نزدیکانش معتقد بودند که او به پارانویید مبتلا است. چند دهه بعد که بعضی اسناد بایگانی شده‌ی این سازمان از حالت محرمانه خارج شد، کاشف به عمل آمد که همینگوی واقعا تحت نظر بوده است؛ چرا که وی ارتباطاتی با کوبا داشت. خیلی از مردم، خودکشی همینگوی را ناشی از همین وضعیت می‌دانند.

قیمت الماس به طور ساختگی بالا نگه داشته شده است

البته که الماس نادر و کمیاب است. در حالی که الماس یک سنگ معمولی است که استخراج آن نسبت به ۱۵۰ سال گذشته ساده‌تر شده است.با این حال، کمپانی De Beers که کنترل تامین الماس جهان را در اختیار دارد، توانسته است قیمت آن را بالا نگه دارد. آن‌ها با استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی، الماس را سنگی بسیار گران قیمت نشان می‌دهند که باید برای آن هزینه‌ی قابل توجهی پرداخت شود.