این بار به جای معرفی سیستم اینتلی، یک پردازنده‌ی قدرتمند رایزن برای مادربوردی با سوکت AM4 را به حرفه‌ای‌های رندرینگ و محاسبات مهندسی توصیه می‌کنیم. پردازنده‌های رده‌اول رایزن با وجود ۸ هسته و ۱۶ ترد پردازشی نزدیک به بهترین‌های سری اکستریم اینتل هستند و در عین حال قیمتشان کمتر از نصف است. در واقع اکنون خرید پردازنده‌ای مثل Core i7-6900K اینتل منطقی نیست و می‌بایست سیستمی با پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی را در اولویت قرار داد.

پردازنده: Ryzen R7 1700X با قیمت ۳۹۰ دلار

در حالی که Core i7-7700K‌ با قیمت تقریبی ۳۳۰ دلار وارد بازار ایران می‌شود، به زودی این پردازنده با قیمت ۳۹۰ دلاری جای آن را در سیستم‌های رندرینگ می‌گیرد. توجه کنید که این مدل ۸ هسته‌ای است و عملکرد هر هسته‌ی آن اندکی ضعیف‌تر از مدل ۴ هسته‌ای اینتل است و در مجموع سرعت پردازش چندهسته‌ای آن بسیار بالاتر است.

می‌توانید مدل بدون X یعنی R7 1700‌ را تهیه کنید و کمی آن را اورکلاک کنید. نتیجه‌ی مشابهی به دست می‌آید ولیکن اگر یک کولینگ خوب روی پردازنده نصب کنید و اورکلاک کنید، انتخاب کم‌صداتر و سریع‌تری خواهد بود.

به یاد داشته باشید که تنها پلتفرم اکستریم اینتل که متشکل از مادربورد و پردازنده‌ی گران‌قیمت است، می‌تواند از این پردازنده سبقت بگیرد.

کولینگ پردازنده: Noctua NH-U12S SE-AM4 با قیمت ۶۵ دلار

این کولینگ ۶۵ دلاری پایه‌ی مسی و ۵ لوله‌ی حرارتی مسی دارد. سرعت فن آن بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ دور بر دقیقه تغییر می‌کند و خوشبختانه اتصالات موردنیاز برای نصب آن روی پردازنده‌های AM4 نیز توسط سازنده تولید شده است.

این مدل در مجموع کولینگی با وزن متوسط و عملکرد مطلوب و از همه مهم‌تر قیمت پایین است.

اگر می‌خواهید هزینه‌ی تمام‌شده کمتر شود، بهتر است پردازنده را به همراه کولینگ اصلی ای‌ام‌دی تهیه کنید ولیکن استفاده از کولینگ بزرگ برای کسانی که زیاد از سیستم برای پردازش سنگین کار می‌کشند و یا می‌خواهند پردازنده را اورکلاک کنند، ضروری است.

مادربورد: چیپ‌ست X370 مدل ASUS Prime X370-Pro با قیمت ۱۶۰ دلار

مادربوردهای ای‌ام‌دی معمولاً به مراتب ارزان‌تر تمام می‌شوند، حتی محصولات حرفه‌ای. این مادربورد مدار تغذیه‌ی قدرتمند ۱۰ فازی برای پردازنده دارد. حتی اگر اورکلاک کنید هم مشکلی به وجود نمی‌آید.

ایسوس پورت‌های USB 3.1 و اترنت گیگابیتی با کنترلر اینتل را در این مادربورد پیاده‌سازی کرده است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید هیت‌سینک‌های بزرگی نیز روی بخش‌های حساس و داغ قرار می‌گیرد. دو اسلات PCIe 3.0‌ شانزده مسیره و اسلات سوم که طول آن ۱۶ واحد است اما مسیرهای ارتباطی آن ۴ مورد بیشتر نیست و به چیپ‌ست X370 متصل است، روی این مادربورد دیده می‌شود. به علاوه سه اسلات یک مسیره هم برای نصب انواع کارت‌های جانبی آماده است.

این مادربورد خروجی HDMI و دیسپلی‌پورت نیز دارد اما مراقب باشید! رایزن 1700 پردازنده است و نه APU. پردازنده‌های ای‌ام‌دی گرافیک مجتمع ندارند و لذا تصویری دریافت نخواهید کرد! این دو پورت ویدیویی برای APUهای سوکت AM4 طراحی شده است.

رم: Corsair Vengeance LPX Black 32GB DDR4-3000 CL15 با قیمت ۲۳۰ دلار

32 گیگابایت حافظه با تایمینگ CL15 و سرعت ۳۰۰۰ مگاهرتز برای سیستم گیمینگ و رندر عالی است. این مدل احتمالاً به راحتی در بازار پیدا می‌شود و مقدار آن نیز درخور یک سیستم قدرتمند است. البته ۱۶ گیگابایت رم نیز کافی به نظر می‌رسد اما با وجود پردازنده‌ی عالی بد نیست حتی ۱ میلیون تومان نیز برای رم هزینه کنید.

کارت گرافیک: MSI GeForce GTX 1050 Ti Gaming X 4GB با قیمت ۱۶۵ دلار

کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1050 Ti با قیمتی در حد ۱۴۰ دلار، اغلب بازی‌ها را به خوبی در رزولوشن فول اچ‌دی اجرا می‌کند. محصولی خوش‌قیمت‌تر از  RX 470 با عملکرد قابل‌قبول. مدل گیمینگ MSI با ۴ گیگابایت رم گزینه‌ی خوبی است برای یک سیستم رندرینگ، البته اگر از رندرینگ به کمک کارت گرافیک استفاده نمی‌کنید.

مشخصات اصلی GTX 1050 Ti:

  • قدرت پردازش خام: ۱۹۸۳ گیگافلاپس
  • حافظه: ۲ یا ۴ گیگابایت GDDR5
  • پهنای باند حافظه: ۱۱۲ گیگابایت بر ثانیه
  • توان طراحی حرارتی: ۷۵ وات

مشخصات کامل  GTX 1050 Ti:

  • تعداد ترانزیستور تراشه: ۳.۳ میلیارد
  • معماری: پاسکال
  • ویژگی‌ها: DirectX 12 و Vulkan و G-SYNC و OpenCL 1.2
  • هسته‌ها (CUDA انویدیا): ۷۶۸
  • سرعت کلاک (معمولی و بوست) ۱۲۹۱ و ۱۳۹۲ مگاهرتز
  • واحد بافت: ۴۸
  • تعداد خروجی رندر: ۳۲
  • مقدار حافظه: ۲ یا ۴ گیگابایت GDDR5
  • فرکانس موثر حافظه: ۷ گیگاهرتز
  • پهنای باس حافظه: ۱۲۸ بیت

حافظه‌ی ذخیره‌سازی: درایو SSD با ظرفیت ۵۲۵ گیگابایت مدل Crucial MX300 با قیمت ۱۶۵ دلار و هارددیسک ۴ ترابایتی وسترن دیجیتال آبی با قیمت ۱۴۰ دلار

وجود درایو اس‌اس‌دی ارزان‌قیمت در یک سیستم قدرتمند الزامی است چرا که ممکن است پردازنده در انتظار اطلاعات لازم برای محاسبات معطل شود! مدل ۵۲۵ گیگابایتی کروشل ام‌ایکس۳۰۰ یکی از درایوهای SSD خوش‌قیمت مبتنی بر حافظه‌های فلش TLC است.  در کنار آن با هزینه‌ی نسبتا کم می‌توانید دو درایو وسترن دیجیتال۴ ترابایتی نیز تهیه کنید و آنها را با پیکربندی RAID-0 یا RAID-1 روی سیستم خود نصب کنید. در این صورت حفظ اطلاعات حیاتی بسیار زیاد (به صورت مشابه روی هر دو هارددیسک) و یا ذخیره کردن ۸ ترابایت داده‌ با سرعت بالاتر و امنیت کمتر (چرا که فقط روی یک دیسک ذخیره می‌شوند) ممکن است.

با دو هارددیسک ۱۴۰ دلاری و درایو SSD سریعی که ۲۰۰ دلار قیمت دارد، سیستم سریع است و در عین حال می‌توان اطلاعات بسیاری را روی هارددیسک‌های آن ذخیره کرد.

پاور ساپلای: Corsair RM550x با قیمت ۱۴۰ دلار

پردازنده و کارت گرافیک انتخابی مصرف بالایی ندارند و به همین علت پاوری معمولی پیشنهاد می‌شود. البته اگر در آینده برنامه‌ی نصب کارت گرافیک رده‌اول دارید می‌بایست از همین ابتدا پیش‌بینی لازم را بکنید.

پاورهای سری RM‌ کورسیر از نظر عملکرد و سروصدا و همین‌طور قیمت، بسیار عالی هستند. البته سری V کولرمستر نیز انتخاب خوبی است؛ ولیکن اندکی گران‌تر تمام می‌شود. اگر به SLI کردن دو کارت گرافیک GTX 1070 در سال‌های پیش رو فکر می‌کنید بهتر است برای پاور کمی بیشتر هزینه کنید و مدل RM750x‌ را تهیه کنید. ۷۵۰ وات برای دو کارت گرافیک و پردازنده و سایر تجهیزات شاید زیاد به نظر برسد، اما با در نظر گرفتن بازدهی پاور و نیز احتمال افزایش توان مصرفی در اثر اورکلاک، انتخاب منطقی‌ای به نظر می‌رسد.

موس و کیبورد: مدل بی‌سیم Microsoft Wireless Desktop 2000 با قیمت ۴۰ دلار و کیس دلخواه

موس و کیبورد بی‌سیم ۲۰۰۰ مایکروسافت از نظر کیفیت ساخت و ارگونومی جزو محصولات برتر و البته خوش‌قیمت است. البته می‌توانید موس و کیبوردهای ارزان‌تری با قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان با برندی مثل A4Tech تهیه کنید. بهتر است با حوصله محصولات را از نزدیک بررسی کنید و آنچه برایتان راحت‌تر است را برگزینید.

کیس: Fractal Design Define R5 Black با قیمت ۱۲۰ دلار

این کیس غول‌آسا شاید دست و پاگیر به نظر برسد اما توجه کنید که یک سیستم قدرتمند مدنظر است و نه سیستم جمع‌وجوری برای بازی و امور اداری. عرض ۲۳ سانتی‌متری و طول ۵۳ سانتی‌متری تضمین‌کننده‌ی این اصل اساسی است که می‌توانید کارت گرافیک‌های بزرگ و غول‌آسا و سیستم خنک‌کاری بلند روی پردازنده نصب کنید.

به علاوه اگر به تصویر زیر دقت کنید متوجه می‌شوید که برای نصب هارددیسک‌ها اتصالات و جایگاه خوبی در نظر گرفته شده و همین‌طور سیم‌های پاور سیستم آزادانه در هر موقعیتی قرار نمی‌گیرند.

اسپیکر: مدل ۲.۱ به همراه بلوتوث Creative Inspire T3250 با قیمت ۵۵ دلار

این اسپیکر از بلوتوث ۳.۰ پشتیبانی می‌کند و صدای شفافی دارد. قیمت تمام شده برای اسپیکری که ۴۸ وات قدرت واقعی دارد و صدای آن خوب و دقیق است، منطقی به نظر می‌رسد.

مانیتور: دو مانیتور ۲۷ اینچی LG 27UD68P-B با قیمت 

بهتر است در کنار سیستم مهندسی و رندرینگ دو مانیتور رزولوشن بالا قرار گیرد تا فضایی وسیع برای کار با پنجره‌های مختلف نرم‌افزارها پیش روی کاربر وجود داشته باشد. هر مانیتور ۲۷ اینچی 4K ال‌جی حدود ۵۰۰ دلار هزینه دارد و به این ترتیب هزینه‌ی مانیتورهای سیستم بیشتر از هر بخشی است ولیکن برای رندرینگ و امور گرافیکی شاید مهم‌ترین بخش سیستم همین مورد است.

مدل 27UD68P-B ال‌جی از پنل IPS با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز بهره می‌برد. لمسی نیست و از جی-سینک انویدیا که مناسب بازی‌هاست پشتیبانی نمی‌کند. روشنایی ۳۰۰ شمع بر مترمربع و کنتراست استاتیک ۱ به ۱۰۰۰ و زمان پاسخ‌گویی ۵ میلی‌ثانیه‌ای از مشخصات کلیدی این محصول است. پورت‌های HDMI و دیسپلی‌پورت نیز برای اتصال به سیستم در نظر گرفته شده است.

هزینه‌ی این سیستم پیشرفته و توانمند بدون در نظر گرفتن دو مانیتور 4K آن، حدود ۲ هزار دلار یا به عبارتی ۸ میلیون تومان است. با در نظر گرفتن مانیتورها چیزی حدود ۱۲ میلیون تومان برای چنین سیستمی هزینه می‌شود. قدرت پردازشی این سیستم تقریباً شبیه به سیستمی با پردازنده‌ی Core i7-6900K اینتل است:

اما هزینه‌ی پردازنده‌ی اینتل به تنهایی ۱۰۰۰ دلار است! و در کنار آن می‌بایست مادربوردی مثل X99A Xpower ام‌اس‌آی که گران‌تر از ۴۰۰ دلار است را تهیه کنید. به این ترتیب هزینه‌ای که می‌کنید بسیار منطقی است.

برای کاهش هزینه می‌توانید ظرفیت درایوهای هارددیسک و SSD را کم کنید و همین‌طور مانیتورهای 4K را با مدل‌های ارزان‌تر فول اچ‌دی جایگزین نمایید.