پرچم‌داران ال‌جی و سامسونگ و سونی از نظر کیفیت عکاسی عالی هستند اما مثل همیشه نقاط ضعف و قوت خاصی دارد. در ادامه به مقایسه عکاسی این سه گوشی Galaxy S8 و Xperia XZ Premium و LG G6 می‌پردازیم. در ابتدا نام گوشی‌ها ذکر نمی‌شود و در انتها مشخص می‌شود که کدام عکس به کدام گوشی مربوط است.

جی‌اس‌ام‌آرنا مقایسه‌ی جالب و چشم‌بسته‌ای ترتیب داده تا بدون اعلام نام گوشی‌ها، مقایسه بین عکس‌ها صورت گیرد و نتیجه‌ای به دور از طرفداری از برند موردعلاقه‌ی کاربران حاصل شود. در ادامه ابتدا به نمونه تصاویر می‌پردازیم و در نهایت نام گوشی A و B و C اعلام می‌شود. سه گوشی برتر اندرویدی به نام‌های  LG G6 و  گلکسی اس ۸ و Xperia XZ Premium سونی.

عکاسی از محیط شهر در روشنایی روز توسط Galaxy S8 و Xperia XZ Premium و LG G6

برشی که جزئیات و کنتراست را بهتر بیان می‌کند بررسی کنید:

همان‌طور که مشاهده می‌کنید تصویر میانی وضوح کمتری دارد، گوشی A وضوح بالاتری دارد و به نظر می‌رسد که گوشی C کمی بیش از حد از کاهش نویز استفاده کرده است اما در مجموع تصویر بهتر به نظر می‌رسد. رای ۶۱ درصدی تصویر C نشان می‌دهد که عموم این عکاس را برتر می‌دانند. رای ۱۱ درصدی گوشی B نیز آن را بدترین عکاس توصیف می‌کند.

نمونه‌ی بعدی را بررسی کنید:

این بار هم رای خوانندگان مثل نمونه‌ی قبلی بوده و دوربین C را بهتر می‌دانند. آمار ۷۸ درصدی نشان از برتری کامل این گوشی دارد. در حقیقت کنتراست بالاتر است و کاهش نویز بیشتری اعمال شده است.

عکاسی از محیط شهر در تاریکی شب توسط Galaxy S8 و Xperia XZ Premium و LG G6

در تاریکی نیز عملکرد دوربین‌ها بسیار مهم است. مقایسه کنید:

این بار گوشی B‌ به کلی از گردونه‌ی رقابت خارج شده است! تصویر بسیار مات و عجیب است. گوشی C‌ با اعمال فیلتر نویز  و از طرفی افزایش وضوح لبه‌ها در شاخ و برگ درخت، تصویر جذاب‌ترین ارایه کرده است اما شاید عکاسانی که فتوشاپ را برای این مهم انتخاب می‌کنند دوربین A‌ را بپسندند.

آمار ۹۱ درصدی گوشی C و ۸ درصدی گوشی A نشان‌دهنده‌ی برتری این گوشی‌هاست.

نمونه‌ی دیگر را مقایسه و بررسی کنید:

این بار هم گوشی B‌ وضعیت جالبی ندارد و تصویر بیش از حد مات است. به نظر می‌رسد که گوشی C نور زیادی جذب کرده است و تصویر به قدری روشن شده که جزئیات بنا در نقاط تاریک هم آشکار است. شاید جذب نور گوشی A بهتر باشد اما در نهایت حفظ جزئیات گوشی C مثال‌زدنی است و به همین علت است که ۹۲ درصد آراء به آن تعلق گرفته است.

فیلم‌برداری در روشنایی روز و رقابت Galaxy S8 و Xperia XZ Premium و LG G6

در هنگام فیلم‌برداری حفظ فوکوس و پرتوگیری متعادل دشوار است. مقایسه کنید:

به نظر می‌رسد که گوشی C فیلمی با وضوح بیش از حد یا اورشارپ تهیه کرده است. در کنار لبه‌ها پدیده‌ی حلقه‌زنی که به شکل مرز سیاه و سفید است را رویت می‌کنیم. در مورد گوشی A این مشکل دیده نمی‌شود. آمار عمومی ۶۴ به ۲۸ درصد نشان می‌دهد که گوشی C‌ از نظر عموم جالب‌تر فیلم‌برداری کرده است. گوشی B این بار کیفیت قابل‌قبولی دارد و شاید عملکرد آن در بخش‌های قبلی موجب شده که فقط ۸ درصد خوانندگان به آن رای دهند.

جمع‌بندی و معرفی گوشی‌ها

اگر با خواص گلکسی‌ها و آیفون‌ها آشنایی داشته باشید احتمالاً متوجه شده‌اید که گوشی C همان گلکسی اس ۸ معروف است. تصاویری با نویز کم و تا حدی اورشارپ. گوشی B اکسپریا ایکس‌زد سونی است که امیدواریم هر چه زودتر با انتشار بروزرسانی‌های نرم‌افزاری، الگوریتم‌های پردازش تصویر آن تصحیح شده و کیفیت عکاسی آن بهبود یابد و گوشی A نیز پرچم‌دار جدید ال‌جی است که از نگاه عکاسان حرفه‌ای به لحاظ پرتوگیری و کنتراست، طبیعی بودن رنگ‌ها و فیلتر کاهش نویز متعادل‌ترین گوشی است.