گوشی HTC U11 با دو ویژگی صدای سه‌بعدی و اج سنس خود را از گوشی‌های رده‌اول دیگر متمایز کرده است. در این گوشی ۴ میکروفون تعبیه شده تا بتوان صدابرداری سه‌بعدی را تجربه کرد و حتی قابلیتی موسوم به Acoustic Focus یا فوکوس صوتی در اپلیکیشن دوربین آن وجود دارد. در ادامه با این تکنولوژی جالب بیشتر آشنا می‌شویم.

اچ‌تی‌سی یو۱۱ دارای ۴ میکروفون در نقاط مختلف است. زمانی که مشغول فیلم‌برداری هستید، هر چهار میکروفون مشغول به کار می‌شوند. موضوع زمانی جالب می‌شود که حین فیلم‌برداری زوم می‌کنید. وقتی روی بخشی از محیط پیرامون زوم می‌کنید، الگوریتم‌های حذف نویز فعال و پررنگ می‌شوند و از طرفی صدای میکروفون‌هایی که در آن جهت قرار گرفته، بیش از سایر میکروفون‌ها تقویت می‌شود و در نتیجه به نظر می‌رسد که صداهای آن جهت خاص تقویت شده و در عین حال صدای اطراف از بین رفته است.

این ویژگی برای فیلم‌برداری از سوژه‌ای خاص در مکان‌های عمومی بسیار مفید است. به عنوان مثال کودکی که روی صحنه آواز می‌خواند و در عین حال همهمه‌ی حضار مانع شنیدن صدای وی است.

اما آیا می‌توان گفت که HTC خلاقیت ویژه‌ای به خرج داده و میکروفون‌ها را اینگونه چیده است؟

پاسخ منفی است. صرف‌نظر از اینکه دوربین‌های هندی‌کم از سال‌ها پیش کیفیت صدابرداری عالی داشته‌اند و حتی به نظر می‌رسد که صدا محیطی ضبط شده است، ال‌جی نیز در گوشی‌های V10‌و V20 که مخصوص عکاسی و فیلم‌برداری هستند هم از ۳ میکروفون استفاده کرده است. اما در محصولات ال‌جی نمی‌توان فوکوس آکوستیک را آن طور که در HTC U11 پیاده‌سازی شده، تجربه کرد.