پرچم‌دار جدید HTC در سال جدید HTC U11 نام دارد و به لحاظ مشخصات سخت‌افزاری شبیه گلکسی اس ۸ و اکسپریا ایکس‌زد سونی است. اما اچ‌تی‌سی ویژگی‌هایی مثل بدنه‌ی ضدآب و تکنولوژی Edge Sence را در آن پیاده‌سازی کرده است. در ادامه به مشخصات و ویژگی‌های این گوشی می‌پردازیم. با ما باشید.

امسال اچ‌تی‌سی از HTC U Ultra رونمایی کرده که گوشی بزرگی است اما از نظر سخت‌افزاری یک میان‌رده‌ی خوب محسوب می‌شود. گوشی واقعاً رده‌اول اچ‌تی‌سی امروز معرفی شده و نام آن HTC U11 است. HTC 11 از تراشه‌ی معروف اسنپ‌دراگون ۸۳۵ قدرت می‌گیرد. به همین علت از نظر قدرت پردازشی چیزی شبیه به Galaxy S8 و اکسپریا ایکس‌زد سونی است. اچ‌تی‌سی تغییراتی که خیلی‌ها منتظرش بودند را در گوشی پرچم‌دار خویش پیاده‌سازی کرده است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

مشخصات کامل گوشی را مرور کنید:

مشخصات اچ‌تی‌سی یو۱۱
Platform Android 7.1 Nougat
Dimensions, Weight

153.9 x 75.9 x 7.9 mm

169 gr

Display

5.5 inch

Quad HD

Super LCD 5 (2560 x 1440)

Processor Qualcomm Snapdragon 835
RAM 4 GB (6 GB in some Asian countries)
Cameras

Rear: Dual Pixel 12MP OIS (F1.7)

Front: 16MP (F1.7)

Storage 64 GB (128 GB in some Asian countries)
Battery 3,000 mAh
Special features

IP67-certified

Edge Sense

 بررسی طراحی HTC U11

امسال هم بدنه‌ی پرچم‌دار اچ‌تی‌سی فلزی و یکپارچه است. ظاهر سمت جلوی گوشی شبیه HTC 10 است، نسبت نمایشگر به سطح جلو مشابه است و چندان تلاشی در جهت کاهش حاشیه‌های نمایشگر صورت نگرفته که شاید برای حفظ استحکام و آسیب ندیدن LCD ضروری باشد. محافظ سطح جلو گوریلا گلس ۵ است و در لبه‌های انحنای خاص دارد. قطر نمایشگر ۵.۵ اینچ و رزولوشن آن QHD یا ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است و در حقیقت اچ‌تی‌سی نمایشگر را کمی بزرگ‌تر کرده است.

این بار گوشی فلزی اچ‌تی‌سی گواهی IP67 دارد و این یعنی نسبت به نفوذ آب مقاوم است ولیکن اگر در آب غوطه‌ور شود آسیب می‌بیند. IP67 به معنی مقاومت در برابر نفوذ آبی است که روی گوشی ریخته می‌شود.

سطح پشت گوشی نیز شبیه HTC U Play است. حسگر دوربین در وسط و کنار آن فلاش LED دوگانه قرار گرفته و سطح پشت کاملاً براق و صیقلی است.

گوشی HTC U11 در رنگ‌های مشکی، قرمز، آبی، نقره‌ای و سفید عرضه می‌شود ولیکن بسته به ناحیه‌ی جغرافیایی ممکن است تمام رنگ‌ها موجود نباشد.

در طراحی گوشی ظرافت خاصی دیده می‌شود و فریم فلزی به خوبی در کنار گوریلا گلس ۵ روی گوشی و همین‌طور گلس پشت گوشی قرار گرفته است. به علاوه انحنای لبه‌ها به قرار گرفتن بهتر گوشی در دست کمک می‌کند.

اچ‌تی‌سی کانکتور USB C را در سمن پایین قرار داده و یکی از اسپیکرها نیز در کنار آن است. جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیز همان‌طور که انتظار داشتیم در این گوشی موجود نیست!

سخت‌افزار داخلی HTC U11

همان‌طور که اشاره شد از اسنپ‌دراگون ۸۳۵ استفاده شده و در کنار آن ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی تعبیه شده است. البته مدلی با ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی نیز در بازارهای آسیایی عرضه می‌شود. باتری این گوشی ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی است و شاید جالب نباشد. باید منتظر تست عمر باتری این گوشی باشیم.

اچ‌تی‌سی در بخش صدا از مبدل دیجیتال به آنالوگ قدرتمند و رزولوشن بالا استفاده کرده، درست مثل HTC 10 و همین‌طور محصولات ال‌جی. تکنولوژی BoomSound هم به خوبی صدا را پردازش می‌کند و کیفیت آن را بالا می‌برد. در این گوشی ۴ میکروفون تعبیه شده تا صدابرداری سه‌بعدی ممکن شود. البته این نامی است که اچ‌تی‌سی برای سیستم ضبط صدای ۳۶۰ درجه‌ی گوشی انتخاب کرده است.

اچ‌تی‌سی ایرفون اختصاصی خود به اسم USonic را به همراه HTC U11 عرضه می‌کند. میکروفونی با سیستم حذف نویز اکتیو در این ایرفون پیش‌بینی شده است و از طریق پورت USB C به گوشی متصل می‌شود. البته تبدیل USB C‌ به جک هدفون نیز در جعبه‌ی محصول قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های متداول گوشی‌های امروزی مثل وای-فای 802.11ac (دو باند فرکانسی) و GPS و گلوناس و NFC و همین‌طور بلوتوث ۴.۲، قابلیت نصب دو سیم‌کارت، تکنولوژی شارژ سریع ۳.۰ کوالکام برای تسریع فرآیند شارژ باتری، مودم LTE قدرتمندی که در تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۳۵ تعبیه شده ولیکن سرعت آن در این گوشی به ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه محدود شده را در این گوشی رده‌اول نیز می‌بینیم. 

دوربین HTC U11

دوربین اصلی دوگانه نیست بلکه مثل گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۸ از حسگری مجهز به تکنولوژی دوآل پیکسل استفاده شده تا فوکوس دقیق و سریع باشد. دیافراگم نسبی لنز نیز F/1.7 است و مشخص است که اچ‌تی‌سی به دنبال سامسونگ و ال‌جی دیافراگم را گسترش می‌دهد. در سمت جلو حسگر دوربین ۱۶ مگاپیکسلی است.

 

در اپلیکیشن دوربین برای عکاسی حرفه‌ای تنظیمات مختلفی در نظر گرفته شده است. می‌توان ویدیوهای اسلوموشن فول‌اچ‌دی با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه و صدای سه‌بعدی که اشاره شد، ضبط کرد. به علاوه پدیده‌ی Acoustic focus یا سیستم فوکوس صوتی نیز در اپلیکیشن دوربین پیاده‌سازی شده است.

با Edge Sence در HTC U11

در پرچم‌دار امسال اچ‌تی‌سی به جز صدای سه‌بعدی یک ویژگی متفاوت دیگر هم وجود دارد که نامش Edge Sense است. ادج سنس در حقیقت حسگرهایی برای تشخیص فشار در حاشیه‌های نمایشگر است و به کمک این حسگرها می‌توان امور مختلفی را انجام داد. به عبارت دیگر اچ‌تی‌سی شیوه‌ی استفاده از گوشی را تا حدی تغییر داده است، گویی که چندین دکمه در اطراف نمایشگر به صورت نامرئی قرار گرفته باشد. اجرای اپ‌ها و اضافه شدن ژست‌های حرکتی جدید موضوع جالبی است که باید پس از بررسی بیشتر در مورد کاربردی بودن آن قضاوت کرد.

قیمت و زمان معرفی HTC U11

امسال اچ‌تی‌سی در بازار گوشی و تبلت مثل همیشه کم‌رنگ است و شاید وضعیت منفی این کمپانی تداوم پیدا کند. اما HTC U11 محصولی ممتاز است و امیدبخش. امکانات مثل پرچم‌داران عالی است و در طراحی نیز اشتباهی رخ نداده است. قیمت این گوشی ۶۵۰ دلار عنوان شده که پایین‌تر از ال‌جی جی۶ و گلکسی اس ۸ است!

زمان عرضه شدن گوشی در برخی کشورها هفته‌ی آینده است اما در ماه آینده این گوشی وارد بازار اغلب کشورها می‌شود.