اغلب اوقات، ابزارهای الکترونیکی که خریداری می‌کنیم فقط نیمی از سال را به درستی کار می‌کنند و در اکثر موارد مقصر این مسئله خود ما هستیم! چطور؟ ما همیشه مراقبت صحیحی از این گجت‌ها نداریم و جزئیات ظریف استفاده از این دستگاه‌های رده بالای تکنولوژی را رعایت نمی‌کنیم.

در این مقاله به معرفی نکاتی پرداخته‌ایم که می‌تواند عمر گجت‌های شما نظیر تبلت، گوشی هوشمند یا لپ تاپ را طولانی‌تر کند.

شارژ کردن اشتباه باتری

باتری‌های مدرن لیتیوم یونی ولیتیوم پلیمری هیچ اثر حافظه‌ای ندارند. بنابراین گوشی، تبلت و لپ تاپ خود را می‌توانید قبل از به صفر درصد رسیدن، مجدد شارژ کنید. چرا که بسیاری از سازندگان، طول عمر باتری را بر اساس تعداد چرخه‌های کامل شارژ در نظر می‌گیرند. (این تعداد معمولا بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ مرتبه شارژ است).

بنابراین برای افزایش عمر باتری خود بهتر است که بیشتر اوقات آن را شارژ کنید. بهترین زمان شارژ کردن باتری وقتی است که شارژ آن به حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد برسد. این کار می‌تواند تعداد چرخه‌های شارژ را به ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ مرتبه برساند.

چنانچه پس ار شارژ کامل باتری، اتصال گجت خود را از برق جدا نکنید مشکلی برای باتری‌های مدرن پیش نخواهد آمد. چرا که یک کنترل‌گر داخلی در باتری وجود دارد که مانع مصرف بیش از حد نیاز آن می‌شود بنابراین هیچ خطری در شارژ بیش از اندازه‌ی این نوع باتری‌ها وجود ندارد. اما این بدان معنی نیست که شما مدام دستگاه خود را در حالت شارژ نگه دارید. نگه داشتن باتری تا شارژ ۴۰ تا ۸۰ درصد باعث طولانی‌تر شدن عمر آن می‌شود.

از طرفی همین مسأله مشخص می‌کند که چرا خریدن باتری‌های ارزان‌‌قیمت ایمنی چندانی ندارد. چرا که ممکن است مجهز به کنترل‌گر داخلی نباشند. بنابراین توصیه‌ی دیگر ما این است که فقط از شارژر اصلی گجت خود استفاده کنید.

از شارژرهای فو‌ق‌العاده سریع یا «اولترا فست» که ادعا می‌کنند باتری را در کم‌تر از یک ساعت شارژ می‌کنند، استفاده نکنید.

مورد دیگری که ارزش دانستن دارد استفاده از قاب محافظ است. یک قاب محافظ بزرگ می‌تواند در طی شارژ باعث گرم کردن بیش از حد گجت و باتری آن شود. بنابراین در هنگام شارژ گجت خود قاب آن را جدا کنید.

پیشنهاد می‌شود که باتری لپ تاپ خود را هر سه ماه یک بار به شارژ صفر درصد برسانید و سپس آن را کاملاً شارژ کنید.

کنترل دمای گجت‌ها، مراقب داغ شدنشان باشید!

در هنگام استفاده از لپ تاپ از قرار دادن آن بر سطوحی چون زانوها یا تخت خواب خودداری کنید. نباید مانعی بر سر راه دهانه‌ی تهویه‌ی دستگاه شما قرار بگیرد. راه حل ایده‌آل این است که از پایه‌های مخصوص لپ تاپ استفاده کنید.

درجه حرارت بالا بدترین دشمن باتری‌های لیتیوم یونی است چرا که آن‌ها نمی‌توانند گرم شدن بیش از حد را تحمل کنند. بنابراین دستگاه خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار نداده و نزدیک منابع حرارتی نگذارید.

وقتی از یک هوای سرد وارد محیط داخل می‌شوید، لپ تاپ خود را بلافاصله روشن نکنید. چرا که باید به آن زمان داده شود تا خود را با دمای اتاق سازگار کند. بهتر است حدود یک ساعت صبر کنید.

سعی کنید در هوای سرد از گوشی هوشمند خود استفاده نکنید. در صورت امکان، گوشی را در جیب داخلی کت یا جیب خارجی آن به همراه یک پوشش محافظ قرار دهید. دماهای پایین هم برای باتری مضر هستند.

مانیتور، تمیزکاری صحیح و دور نگه داشتن از نور مستقیم خورشید

مطمئن شوید که لپ تاپ یا مانیتور کامپییوتر خود را به دور از نور خورشید نگه داشته‌اید. چرا که قرار گرفتن طولانی مدت آن‌ها در مقابل آفتاب باعث محو شدن تدریجی رنگ‌ها خواهد شد.

در هنگام دست زدن به مانیتور بسیار مراقب باشید چرا که این بخش از لپ تاپ خیلی آسیب پذیر است. صفحه مانیتور را با انگشتان‌تان لمس نکنید تا لکه‌های تیره رنگ دایمی بر روی آن شکل نگیرد.

برای تمیز کردن صفحه نمایش بهتر است از یک دستمال مرطوب بدون پرز استفاده کنید. ضمن این که برای تمیز کردن آن به هیچ عنوان سراغ مایعات پاک کننده که شامل آمونیاک هستند نروید. زیرا این ترکیبات صدمات شدیدی به صفحه نمایش می‌زنند.

قبل از بستن لپ تاپ، مطمئن شوید که هیچ شیئی بر روی صفحه کلید باقی نمانده است. حتی یک شی کوچک مانند خرده نان هم می‌تواند به سطح شیشه‌ای مانیتور آسیب برساند.

نوسانات ولتاژ

در هنگام رعد و برق، جریان برق کامپیوتر خود را خاموش کرده و لپ تاپ خود را از برق بکشید. چنانچه کابل اینترنت به لپ تاپ خود متصل کرده‌اید، آن را هم جدا کنید. همان‌طور که بارها گفته شده است، در هنگام رعد و برق لوازم الکترونیکی می‌توانند خشم طبیعت را به شکل شدیدی تجربه کنند. فیلترهای شبکه‌ای و محافظ برق می‌تواند از دستگاه‌های شما در برابر اضافه ولتاژ معمولی محافظت کنند اما به سختی می‌توانند در برابر رعد و برق که قدرت آن به هزاران گیگا ولت می‌رسد، مقاومت کنند.

چنانجه در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که نوسانات ولتاژ به طور مکرر اتفاق می‌افتد، توصیه می‌کنیم که به همراه خرید کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ، یک دستگاه برق اضطراری (UPS) هم برای محافظت از دستگاه‌های جدید خود خریداری کنید. UPS با وجود باتری داخلی از خاموش شدن ناگهانی جلوگیری می‌کند و از طرفی نوسانات ولتاژ را کاهش می‌دهد.

از بین بردن گرد و غبار

اگر گوشی‌های هوشمند خود را در محفظه‌ی اصلی کیف دستی خود می‌گذارید، پورت‌های آن می‌توانند با گردوغبار مسدود شوند که این مسئله منجر به مشکلات اتصالی می‌شود. برای حذف ذرات غبار، گوشی همراه خود را خاموش کرده و با یک خلال دندان که بر سر آن پارچه‌ای نرم و بدون پرز قرار داده‌اید، پورت‌های آن را تمیز کنید

توصیه می‌شود که گوشی همراه خود را در بخشی خاص و انحصاری از کیف دستی خود قرار دهید.

یک یا دو بار در سال (بسته به شرایط کارکرد) لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی شما نیاز به این دارد که گرد و غبار داخل آن پاک‌سازی شود. چنانچه متوجه شدید که کامپیوتر شما بیش از حد سر و صدا می‌کند، لپ تاپ‌تان بسیار گرم شده است و زمان آن رسیده که داخل آن را تمیز کنید.

چنانچه از باز کردن لپ تاپ و تمیز کردن بی دردسر! قطعات داخل آن توسط خودتان مطمئن نیستید یا نمی‌دانید چطور این کار را انجام دهید به نزدیک‌ترین مرکز خدمات رایانه‌ای مراجعه کنید.