مقایسه‌ی دوربین گلکسی اس ۸ پلاس با آیفون ۷ پلاس یکی از موضوعات موردتوجه کسانی است که می‌خواهند یک گوشی گران‌قیمت با دوربینی قدرتمند تهیه کنند. در ادامه به مقایسه‌ی دوربین Galaxy S8+ و iPhone 7 Plus در عکاسی منظره، پرتره، سلفی و محیط کم‌نور و همین‌طور بررسی زوم آپتیکال و دیجیتال می‌پردازیم. با ما باشید.

مشخصات دوربین گلکسی اس ۸ شبیه گلکسی اس ۷ است. دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و لنزی با دیافراگم نسبی F/1.7 در سمت پشت و دوربین ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم مشابه در سمت جلو. لرزش‌گیر آپتیکال و فوکوس خودکار به روش دوآل پیکسل که سریع و دقیق است، در دوربین Galaxy S8+ جلب توجه می‌کند.

آیفون ۷ پلاس دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی که یکی زاویه باز و دیگری تله است را در سمت پشت دارد و در سمت جلو دوربینی ۷ مگاپیکسلی به کار رفته است. دیافراگم نسبی دوربین زاویه باز F/1.8 است و دیگری دیافراگم F/2.8 دارد.

روی کاغذ اختلاف زیادی بین دوربین این دو گوشی قدرتمند وجود ندارد اما ببینیم در عمل چه تصاویری توسط این دوربین‌ها تهیه شده و چه ویژگی‌هایی دارند.

عکاسی از منظره: آیفون ۷ پلاس در برابر گلکسی اس ۸ پلاس

زاویه‌ی بازتر لنز دوربین گلکسی اس ۸ پلاس در عکاسی از منظره مفید است چرا که بخش بیشتری از منظره‌ی پیش رو در تصویر جای می‌گیرد. رنگ‌ها کمی بهتر است اما در مقابل آیفون ۷ پلاس بافت ظریف را کمی بهتر ذخیره و حفظ می‌کند. به آسمان و بافت علف‌ها توجه کنید:

 با کمتر شدن روشنایی، رنگ‌های عکسی که آیفون ۷ پلاس ذخیره کرده باز هم کم‌فروغ‌تر می‌شود اما در حقیقت واقعی‌تر است. تصویر زیباتر را گلکسی اس ۸ پلاس ثبت کرده که شاید برخی کاربران این رویکرد را بیشتر بپسندند.

بزرگنمایی یا زوم: گلکسی اس ۸ پلاس در برابر آیفون ۸ پلاس

هر دو از روش نرم‌افزاری برای برش بخشی از تصویر بهره می‌گیرند و طبعاً پس از زوم کردن، کیفیت تصویر کاهش پیدا می‌کند. به این روش زوم دیجیتال گفته می‌شود. آیفون روش آپتیکال که مبتنی بر زوم است را نیز مورد استفاده قرار می‌دهد و در حقیقت لنز تله‌ی یکی از دوربین‌های پشت گوشی، برای عکاسی از سوژه‌های دوردست طراحی شده است. اما ضریب بزرگ‌نمایی فقط ۲ است! اما ببینیم زوم دیجیتال ۸ برابری گلکسی اس ۸ پلاس بهتر است یا ترکیب زوم دیجیتال و آپتیکال آیفون ۷ پلاس با ضریب ۱۰ برابر:

 تصویری که گلکسی اس ۸ پلاس ثبت کرده کمی پیکسلی‌تر به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد که زوم دیجیتال انتخاب جالبی نیست. آیفون زوم بهتری دارد و رنگ‌ها طبق معمول آیفون‌ها کمی به زرد یا قهوه‌ای متمایل است.

در مورد تصویر بعدی هم وضعیت مشابه است و آیفون عکاس بهتری است:

عکاسی مایکرو: گلکسی اس ۸ پلاس در برابر آیفون ۷ پلاس

در عکاسی کلوزآپ کیفیت و قدرت فوکوس مهم است. آیفون روی اجسام نزدیک‌تر از ۲ اینچ یا حدود ۵ سانتی‌متر فوکوس نمی‌کند! بنابراین فوکوس کردن روی سوژه‌های بسیار نزدیک کمی مشکل است. گلکسی اس ۸ پلاس در حالت عکاسی خاصی به اسم Pro Mode که فوکوس کاملاً دستی صورت می‌گیرد، به راحتی روی فاصله‌ی خاص فوکوس می‌کند و به علاوه می‌توان از اجسام نزدیک‌تر هم با وضوح بالا عکاسی کرد. البته مراقب باشید که با حرکت اسلایدی سریع، دوربین فعال به دوربین سمت جلو تغییر نکند!

کیفیت رنگ‌ها و جزئیات ظریف در تصویر گلکسی اس ۸ بالاتر است اما عمق میدان و کنتراست در عکسی که آیفون ثبت کرده بهتر است. در حقیقت آیفون افکت بوکه که مات شدن پس‌زمینه است را بهتر اجرا کرده است.

عکاسی در حرکت: گلکسی اس ۸ پلاس در برابر آیفون ۷ پلاس

در عکاسی پیاپی یا پشت‌سرهم، سرعت عمل حسگر، پردازشگر تصویر و نرم‌افزار دوربین بسیار مهم است. کیفیت عکاسی سریع هر دو گوشی عالی است اما گلکسی اس ۸ پلاس در یک ثانیه عکس‌های بیشتری ثبت می‌کند و جزئیات تصاویر نیز بهتر و بیشتر است.

عکاسی پرتره: آیفون ۷ پلاس در برابر گلکسی اس ۸ پلاس

آیفون ۷ پلاس در عکاسی پرتره بسیار ماهر است و می‌تواند با پیاده‌سازی افکت بوکه، تصویر را جذاب‌تر کند. گلکسی اس ۸ پلاس هم در مود Selective Focus کاری مشابه انجام می‌دهد اما همه‌چیز به روش نرم‌افزاری صورت می‌گیرد و نه با ترکیب تصاویر دوربین‌های دوگانه. نتیجه‌ی کار شاید یکسان به نظر برسد اما اعمال این افکت در گلکسی اس ۸ پلاس دشوارتر است.

گلکسی اس ۸ پلاس گاهی به اشتباه موی افراد را مشمول افکت بوکه و ماتی می‌کند که چندان جالب نیست:

در مجموع آیفون ۷ پلاس از نظر عکاسی پرتره عملکرد بهتری دارد و به خصوص در اعمال بوکه به دوربین‌های حرفه‌ای شبیه است.

عکاسی سلفی: گلکسی اس ۸ پلاس در برابر آیفون ۷ پلاس

گلکسی اس ۸ پلاس با وجود لنز زاویه‌ باز سمت جلو می‌تواند تصاویر سلفی گسترده‌تری تهیه کند و به علاوه کیفیت عکس‌ها نیز بالاتر است. می‌توان پس‌زمینه را هم به کمک Selective Focus مات کرد. اعمال فیلترهایی مثل بزرگ‌نمایی چشم‌ها و حذف چروک و جوش‌ها نیز به خوبی صورت می‌گیرد.

عکاسی در روشنایی کم: گلکسی اس ۸ پلاس در برابر آیفون ۷ پلاس

هر دو دوربین گشادگی دیافراگم بالایی دارند و نور به خوبی جذب می‌شود اما آیفون در محیط کم‌نور گاهی با مشکلات جدی فوکوس مواجه می‌شود. گلکسی اس ۸ پلاس با وجود جذب نور بهتر و حسگر دوآل پیکسل در این شرایط هم با دقت و سرعت بالا فوکوس می‌کند و کار کردن با آن واقعاً ساده‌تر است.

در نهایت کیفیت تصاویر مشابه است:

 

جمع‌بندی: یک دوربین بهتر است یا دوربین دوگانه؟

افکت بوکه و زوم آپتیکال مزیت دوربین دوگانه است اما در مجموع گلکسی اس ۸ پلاس برای علاقه‌مندان به عکس و عکاسی جذاب‌تر است.