مشخصات یکی از کارت گرافیک‌های قدرتمند نسل بعدی ای‌ام‌دی با معماری Vega فاش شد. در این مدل خاص ۸ گیگابایت حافظه‌ی HBM2 و تراشه‌ای با قدرت پردازشی ۱۲.۵ ترافلاپس به کار رفته است. در ادامه به مشخصات دقیق‌تر و مقایسه با کارت گرافیک GTX 1080 Ti می‌پردازیم.

سری ۴۰۰ ای‌ام‌دی و همین‌طور سری ۵۰۰ که بسیار شبیه آن است و در حقیقت هر دو معماری Polaris و تراشه‌های گرافیکی یکسانی دارند، به زودی با معرفی نسل بعدی و معماری Vega فراموش می‌شود. در بروزرسانی اخیر DRM لینوکس برخی ویژگی‌های تراشه‌ای از گروه وگا فاش شده است. تراشه‌ای با ۴۰۹۶ پردازنده‌ی استریم و ۶۴ خروجی رندر، ۲۵۶ واحد پردازش بافت و ۸ ترد پردازشی و همین‌طور ۸ گیگابایت حافظه از نوع HBM2 که پهنای باس آن ۲۰۴۸ بیت است و در نهایت قدرت پردازش اعشاری ۳۲ بیتی معادل ۱۲.۵ ترافلاپس.

مشخصات روی کاغذ نشان می‌دهد که این تراشه و کارت گرافیکی که از آن قدرت می‌گیرد، چیزی شبیه به GTX 1080 Ti انویدیاست. البته برابر بودن قدرت خام پردازشی به معنی اجرای بازی‌ها با سرعت کاملاً یکسان نیست ولیکن می‌توان انتظار داشت که GTX 1080 Ti انویدیا با قدرت ۱۱.۴ ترافلاپس، رقیبی در محصولات ای‌ام‌دی داشته باشد. در بازی‌هایی که به پهنای باند حافظه حساسیت بیشتری دارند، وجود HBM2 با باس عریض یک ویژگی مثبت است چرا که کارت گرافیک GTX 1080 Ti باسی با پهنای ۳۵۲ بیت و البته سرعت بالاتر دارد اما در نهایت HBM و HBM2 حافظه‌هایی با مصرف انرژی کمتر و پهنای باند بالاتر نسبت به GDDR5 و GDDR5X هستند.

شایان ذکر است که ای‌ام‌دی کارت گرافیک‌های دو هسته‌ای خوبی تولید کرده اما عملکرد گرافیک دو هسته‌ای همیشه بهینه و عاری از مشکل نیست. اگر ای‌ام‌دی قیمت کارت گرافیک رده‌اول جدید را رقابتی تأیین کند، احتمالاً گیمرهای مشتاق به محصولات تک‌هسته‌ای این کمپانی روگردان می‌شوند.