ویندوز ۱۰ ژست‌های حرکتی مفیدی برای کار با تاچ‌پد دارد و به جای فشار دادن کلیدهای ترکیبی یا کلیک‌های متعدد و مراجعه به بخش‌های مختلف، می‌توان با یک حرکت دو یا سه‌ انگشتی ساده روی تاچ‌پد، عملی مثل کوچک و بزرگ کردن پنجره‌ها، باز کردن اپلیکیشن بعدی و قبلی و همین‌طور نمایان کردن اکشن سنتر و ... را انجام داد. در ۷۲۴ ترفند کامپیوتری صبح امروز همراه شوید تا از تاچ‌پد خود بهتر استفاده کنید.

انواع ژست‌های حرکتی در ویندوز ۱۰

دو نوع ژست حرکتی در ویندوز ۱۰ و البته اغلب سیستم عامل‌ها وجود دارد. نوع اول تپ کردن یا به اصطلاح ضربه‌ی آرام زدن به سطوح لمسی است. ممکن است تپ کردن با یک یا چند انگشت صورت بگیرد.

حالت دیگر تپ در محصولاتی مثل آیفون ۷ پیاده‌سازی شده که حسگر فشار دارند و می‌توان ضربه را محکم و یا آرام وارد کرد و این دو نوع ضربه، معنای متفاوتی برای سیستم عامل دارند.

نوع دوم ژست‌های حرکتی، سوویپ یا حرکت جاروبی است. انگشت روی تاچ‌اسکرین یا تاچ‌پد قرار گرفته و به سمتی کشیده می‌شود. ممکن است حرکت در جهات مختلفی صورت بگیرد و همین‌طور ممکن است به جای یک انگشت، چند انگشت در این ژست حرکتی مشارکت کنند و معنای متفاوتی داشته باشد.

در ادامه به ژست‌های حرکتی ویندوز ۱۰ که با یک یا دو و یا سه انگشت و حتی ۴ انگشت صورت می‌گیرد، اشاره می‌کنیم و در قسمت‌های بعد با ژست‌های حرکتی سفارشی و همین‌طور تنظیمات جالب و مفید ویندوز ۱۰ در این زمینه آشنا می‌شویم.

ژست‌های حرکتی یک انگشتی در ویندوز ۱۰

در ویندوز ۱۰ با یک انگشت هیچ نوع ژست حرکتی جاروبی تعریف نشده است. تنها عملی که با یک انگشت صورت می‌گیرد، تپ کردن است.

تپ یک انگشتی: معادل چپ کلیک کردن با موس است.

دو تپ پشت سرهم یا دابل تپ: و به دنبال آن کشیدن انگشت روی تاچ‌پد معادل درگ (گرفتن) و دراپ (انداختن) یک آیتم است. ممکن است یک فایل یا فولدر را درگ و دراپ کنید و ممکن است لینکی در یک صفحه‌ی وب را درگ کرده و روی دکمه‌ی ایجاد تب جدید در مرورگر گوگل کروم دراپ کنید تا در تبی جدید باز شود.

ژست‌های حرکتی دو انگشتی در ویندوز ۱۰

با دو انگشت می‌توان حرکت جاروبی و تپ کرد و هر دو در ویندوز ۱۰ کاربرد دارد.

تپ کردن دو انگشتی: معادل راست‌کلیک کردن با موس است.

حرکت جاروبی دو انگشتی به سمت بالا و پایین: با این ژست حرکتی می‌توان به سمت بالا و پایین اسکرول کرد. البته می‌توان در نرم‌افزارهای خاص جهت اسکرول را متفاوت در نظر گرفت و به عنوان مثال اسکرول افقی نیز امکان‌پذیر است.

اگر تاچ‌پد دقیقی در اختیار داشته باشید که گواهی تاچ‌پد دقیق ویندوز را دریافت کرده، می‌توانید جهت اسکرول کردن را در اپلیکیشن Settings‌ معین کنید. کافی است به بخش Devices و سپس Touchpad مراجعه کنید. اگر تاچ‌پد معمولی داشته باشید هم ممکن است تنظیمات نرم‌افزار خاصی که برای آن منتشر شده شامل انتخاب جهت اسکرول باشد.

حرکت جاروبی به چپ یا راست در ویندوز ۱۰ معنای خاصی ندارد.

ژست‌های حرکتی سه انگشتی در ویندوز ۱۰

با سه انگشت هم ژست حرکتی جاروبی و تپ کردن تعریف شده است.

تپ سه‌ انگشتی: دستیار صوتی ویندوز ۱۰ که Cortana نامیده می‌شود و قادر به اجرای امور مختلفی مثل جست‌وجو است را اجرا می‌کند.

و حرکات جاروبی در جهات مختلفی:

حرکت جاروبی سه انگشتی به سمت بالا: با این ژست حرکتی نمای مالتی‌تسکینگ ویندوز ۱۰ ظاهر می‌شود. نمای مالتی‌تسکینگ ویندوز ۱۰ به شکل سه مستطیل در کنار دکمه‌ی کورتانا و در نوار ابزار موجود است. به جای کلیک کردن روی این آیکان می‌توانید حرکت جاروبی سه‌انگشتی به سمت بالا انجام دهید.

حرکت جاروبی سه انگشتی به سمت پایین: این ژست حرکتی تمام پنجره‌ها را مینیمایز می‌کند و دستاپ نمایان می‌شود. اگر پس از این ژست حرکتی به سرعت ژست حرکتی سه انگشتی قبلی (حرکت جاروبی به سمت بالا) را انجام دهید، تمام پنجره‌ها به وضعیت قبلی برمی‌گردند اما اگر روی دستاپ کلیک کنید یا اپلیکیشنی را باز کنید، دیگر این روش پاسخ‌گو نیست.

حرکت جاروبی سه انگشتی به سمت چپ: از این ژست حرکتی برای مراجعه به آخرین اپلیکیشنی که از آن استفاده می‌کردید استفاده می‌شود. در حقیقت این ژست حرکتی معادل فشار دادن کلید ترکیبی Alt و Tab است.

حرکت جاروبی سه انگشتی به سمت راست: این ژست حرکتی نیز مثل مورد قبلی است با این تفاوت که به اپلیکیشن بعدی که در سمت راست است (اپ قبلی در سمت چپ و اپ بعدی در سمت راست) جابجا می‌شوید.

ژست‌های حرکتی چهار انگشتی در ویندوز ۱۰

تپ کردن و حرکت جاروبی چهار انگشتی نیز در ویندوز ۱۰ معنادار است.

تپ کردن چهار انگشتی: با این روش Action Center ویندوز ۱۰ که حاوی تنظیمات کاربردی مختلفی است نمایان می‌شود.

ژست‌های حرکتی جاروبی چهار انگشتی برای جابجایی بین دستاپ‌های مجازی ویندوز ۱۰ و نیز رجوع به دستاپ و نمای مالتی‌تسکینگ کاربر دارد.

حرکت جاروبی چهار انگشتی به سمت بالا: با این ژست حرکتی نمای مالتی‌تسکینگ ویندوز ۱۰ ظاهر می‌شود. درست مثل حرکت جاروبی سه انگشتی به سمت بالا.

حرکت جاروبی چهار انگشتی به سمت پایین: با این ژست حرکتی پنجره‌ها کوچک می‌شوند، درست مثل ژست حرکتی سه انگشتی رو به پایین. اگر به سرعت حرکت جاروبی به سمت بالا انجام دهید، اپلیکیشن‌ها به حالت قبل برمی‌گردند که درست مثل حالت سه انگشتی است.

حرکت جاروبی چهار انگشتی به سمت چپ: از این ژست حرکتی برای مراجعه به دستاپ مجازی قبلی استفاده می‌شود.

حرکت جاروبی چهار انگشتی به سمت راست: این ژست حرکتی نیز دستاپ مجازی سمت راستی را آشکار می‌کند.