برای فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه و همین‌طور فیلم‌برداری سه‌بعدی می‌بایست از گجت‌هایی با چندین دوربین مختلف استفاده کرد اما راه دیگر استفاده از چند گوشی اندرویدی و پردازش و ترکیب تصاویر دوربین‌هایشان است، کاری که گروه Android Experiments گوگل و اپلیکیشن جالب Camarada در اندیشه‌ی انجام آن هستند.

بله، با ترکیب خروجی چند دوربین مختلف که روی گجت‌های اندرویدی تعبیه شده هم می‌توان بدون هزینه‌ی سرسام‌آور، ویدیوهای واقعیت مجازی (سه‌بعدی و ۳۶۰ درجه‌ای) تهیه کرد. اما برای ترکیب می‌بایست یک اپلیکیشن توانمند و پردازشی نسبتاً سنگین وارد میدان شود.

اپلیکیشن Camarada یا با توضیح کامل سازنده: Camarada 3D Camera, VR Camera یک اپلیکشین عجیب و جالب است. این اپ سه حالت فیلم‌برداری دارد که البته فعلاً دو مورد در دسترس است. حالت اول عکاسی و فیلم‌برداری ساده و دو‌بعدی است. حالت دوم این است که دو گوشی اندرویدی که هر دو این اپلیکیشن را اجرا کرده‌اند، به شکلی خاص در کنار هم قرار می‌گیرند و فیلم‌برداری آغاز می‌شود. خروجی کار دو دوربین توسط اپلیکیشن تلفیق می‌شود تا فیلمی ۳ بعدی که در حقیقت سوژه را از دو نقطه تصویر می‌کند، ساخته شود. دیدن سوژه از دو نقطه (مثل دو چشم انسان) به این معنی است که سوژه را سه‌بعدی می‌بینیم.

حالت سومی که در راه است! حالتی است که چند گوشی اندرویدی برای فیلم‌برداری از محیط پیرامون همگام می‌شوند و نتیجه یک فیلم سه‌بعدی و ۳۶۰ درجه است. این فیلم را می‌توان در هدست‌های واقعیت مجازی تماشا کرد و در طول تماشای فیلم می‌توان سر را به هر سمتی که مطلوب است چرخاند و آن بخش منظره را بررسی کرد! کاملاً سه‌بعدی و کاملاً ۳۶۰ درجه.

اما Camarada محدودیت‌هایی نیز دارد. محدودیت اصلی این است که نباید گوشی‌های لرزش زیادی داشته باشند چرا که در غیر این صورت تصویر مات و بی‌کیفیت می‌شود. محدودیت‌هایی مثل سرعت انتقال ویدیو بین گوشی‌ها و همین‌طور پردازش نیز مطرح است ولیکن با صبر و حوصله مشکلات حل می‌شود.

به ویدیویی از عملکرد این اپلیکیشن جالب که ایده‌ی کاری آن ساده است اما تولید و بهینه‌سازی آن مشکل به نظر می‌رسد توجه کنید: