دوربین سلفی که چیزی جز دوربین سمت جلوی گوشی‌ها نیست، این روزها کاربرد فراوانی پیدا کرده و گوشی‌هایی معرفی می‌شود که دوربین سلفی مشابه دوربین اصلی دارد! اما به نظر شما لنز زاویه‌باز بیشتر مناسب سلفی گرفتن است یا لنز تله؟ فکر می‌کنید عموم کدام نوع عکس را می‌پسندند؟

فون‌آرنا نظرسنجی مفیدی ترتیب داده که برای اصحاب سلفی بسیار مفید است. نظرسنجی پیرامون زاویه دید است. به عبارت دیگر دوربینی با زاویه‌ی باز و گسترده خوب است یا دوربینی با زاویه دید معمولی و مثل دوربین اصلی؟

برخی کمپانی‌ها دوربین سلفی را با لنزی که فاصله‌ی کانونی کمتر و در نتیجه زاویه دید بالاتری دارد طراحی می‌کنند. در این صورت مشکلی که عکاس دارد و نمی‌تواند بخش زیادی از منظره‌ی جذاب پشت سرش را در عکس جای دهد، حل می‌شود. برخی دیگر دوربینی با لنز معمولی برای سمت جلوی گوشی در نظر می‌گیرند که مثل دوربین اصلی است و طبعاً زاویه‌ دید معمولی دارد.

تفاوت فاصله‌ی کانونی کم و زیاد و یا به بیان دیگر لنز زاویه باز و زاویه بسته را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

در دوربین‌هایی که حسگر فول‌فریم دارند، فاصله‌ی کانونی نرمال که زاویه دید معمولی دارد، حدود ۳۵ میلی‌متر است. در گوشی‌ها با توجه به اینکه حسگر بسیار کوچک‌تر است، فاصله‌ی کانونی ۶ میلی‌متری نیز ممکن است تصویری با زاویه دید کم ایجاد کند. بنابراین فاصله‌ی کانونی به تنهایی معرف زاویه باز یا زاویه بسته بودن لنز نیست و باید به ابعاد حسگر دوربین نیز توجه کرد.

به نظر شما کدام دوربین بهتر است؟ شاید زاویه‌ی بسته مدنظر شما باشد اما جالب است بدانید که اغلب افراد یا در حقیقت ۵۵ درصد افراد دوربین سلفی زاویه باز را می‌پسندند. ۲۰ درصد نیز حالت زاویه بسته را دوست دارند. در این نظرسنجی خاص ۲۵ درصد افراد نیز ممتنع هستند و هیچ یک را برتر نمی‌دانند.

و نگاهی داشته باشید به زاویه دید دوربین سلفی سه گوشی برتر، آیفون زاویه بسته است و گلکسی اس ۷ اج زاویه باز: