مشخصات پردازنده‌ی Core i7-8650U اینتل در بنچ‌مارک GFXBench فاش شد. در ادامه به بررسی مشخصات این مدل خاص و مقایسه‌ی کلی سری ۸۰۰۰ و ۷۰۰۰ می‌پردازیم تا تخمینی از عملکرد لپ‌تاپ‌های باریک و سبک سال آتی داشته باشیم. با ما باشید.

این پردازنده با وجود پسوند U یکی از مدل‌های ولتاژ پایین و کم‌مصرف نسل بعدی است که جانشین پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ اینتل می‌شوند. احتمالاً لیتوگرافی سری ۸۰۰۰ هم مثل سری ۷۰۰۰ است و یک بار دیگر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری اینتل را در نسلی متفاوت خواهیم دید.

اینتل مدعی است که سری ۸۰۰۰ از نظر عملکرد ۱۵ درصد بهتر از کبی لیک فعلی است و این یعنی معماری تراشه‌ها باز هم بهینه‌تر شده است. مدلی که مشخصات آن فاش شده از محصولاتی است که توان طراحی حرارتی حدود ۱۵ وات دارد. تاکنون مدل‌هایی با این توان مصرفی دو هسته‌ای بودند اما به نظر می‌رسد که در نسل بعدی مدل‌های ۴ هسته‌ای ۱۵ واتی نیز وجود دارد و عملکرد لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده‌ها بهتر از لپ‌تاپ‌های فعلی است.

در GFXBench سرعت ۴ هسته‌ی Core i7-8650U معادل ۱.۹ گیگاهرتز بیان شده که به مراتب پایین‌تر از سرعت ۲.۸ گیگاهرتزی مدل Core i7-7600U است. با دو برابر شدن تعداد هسته‌ها انتظاری جز کاهش زیاد سرعت کلاک نداریم اما به نظر می‌رسد که عملکرد ۴ هسته‌ی کندتر تفاوتی بالاتر از ۵۰ درصد با مدل ۲ هسته‌ای فعلی دارد.

پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع این مدل همان HD 620 به کار رفته در Core i7-7650 است و لذا می‌توان گفت که در سری ۸۰۰۰ بخش گرافیک تغییر زیادی نکرده است.